2011-11-15, 14:26
Medlem
Izak80s avatar
Hej

Då ljudet ibland har försvunnit under mycket korta intervaller när jag spelat (ytterst få spel men ändå) så har jag nu provat att koppla min Ps3 till en annan HDMi utgång på min tv varpå problemet har försvunnit. Tyvärr så var det bara den förra HDMI utgången på tvn som stödde version 1.4 (står även ARC på utgången), samtliga andra alltså version 1.3. Jag undrar helt enkelt vad skillnaden är mellan de två versionerna bildmässigt och ljudmässigt, något nerköp ifråga om kvalité nu när jag bytt till "ner mig"? Pratade med den Svenska Playstation-supporten och han försäkrade att det inte var någon bildmässig skillnad alls. Han lät dock inte så övertygad så jag ställer frågan här istället.

Tack på förhand
Isak
Citera
2011-11-15, 14:29
Medlem
crats avatar
blir irreterad på folk som inte kan anvænda google!

http://www.differencebetween.net/technology/difference-between-hdmi-1-3-and-1-4/

Summary:

1. HDMI 1.4 has a much higher resolution compared to 1.3
2. HDMI 1.4 totally supports 3D while 1.3 only supports 3D in 1080i
3. HDMI 1.4 is equipped with an audio return channel not present in HDMI 1.3
4. HDMI 1.4 has an Ethernet channel while 1.3 does not
5. HDMI 1.4 defines a newer cable standard than in 1.3
Senast redigerad av crat 2011-11-15 kl. 14:32.
Citera
2011-11-15, 14:33
Medlem
Izak80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crat

http://www.differencebetween.net/technology/difference-between-hdmi-1-3-and-1-4/

Jag har redan lkäst den artiklen men har även hört att det just skulle vara skillnad även på bildkvalité specifikt att HDMi 1.4 stöder bättre färgåtergivning varför jag frågar.
Citera
2011-11-15, 14:33
Medlem
Izak80s avatar
Citat:

Jag har redan läst den artiklen men har även hört att det just skulle vara skillnad även på bildkvalité specifikt att HDMi 1.4 stöder bättre färgåtergivning varför jag frågar.
Citera
2011-11-15, 15:10
Medlem
crats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izak80
Jag har redan läst den artiklen men har även hört att det just skulle vara skillnad även på bildkvalité specifikt att HDMi 1.4 stöder bättre färgåtergivning varför jag frågar.

nu var det skillnaden mellan 1.3 och 1.4 jag svarade på.

bildkvalitén kan vara bættre då 1.4 stødjer upp till 4096×2160, om du har en skjærm som stødjer uppløsningen. ca 6 gånger høgre uppløsning men inte nødvendigtvis bættre bildkvalité
Citera
2011-11-15, 15:59
Medlem
Izak80s avatar
Citat:
nu var det skillnaden mellan 1.3 och 1.4 jag svarade på.

bildkvalitén kan vara bættre då 1.4 stødjer upp till 4096×2160, om du har en skjærm som stødjer uppløsningen. ca 6 gånger høgre uppløsning men inte nødvendigtvis bættre bildkvalité

Men för mig som spelar på en 1080P skärm får jag göra avkall på något ifråga om blidkvalité nu när jag inte kan använda mig av HDMi "1.4 versions" ingången?
Citera
2011-11-15, 16:18
Medlem
crats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izak80
Men för mig som spelar på en 1080P skärm får jag göra avkall på något ifråga om blidkvalité nu när jag inte kan använda mig av HDMi "1.4 versions" ingången?

tror inte det, jag menar du anvænder inte høgre uppløsning om du har 1.4 eller hur? 1080p ær max på skærm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in