2011-11-15, 12:49
Medlem
RichardWhitmans avatar
Hej!

Funderar på att boka in "afternoon tea" på Ritz vid nästa London besök. På deras hemsida går det att läsa:

"Dress code: Guests are required to comply with the dress code of the Ritz in the Bar, Palm Court and Restaurant. This requires gentlemen to wear a jacket and tie in those Services after 11:00 a.m. Jeans and trainers are not accepted at any time."

Min fråga är huruvida det är acceptabelt att bära brun kavaj med bruna skor på Ritz. Är det så att säga underförstått att det är svart kavaj och svarta skor som gäller? Det måste väl hursomhelst var ok att bära buttondown med udda byxor?

Skulle helst bära en brun tweedkavaj, med ett par bruna derby brogues, vit buttondown skjorta i oxfordtyg, mörkröd slips och beiga byxor i corduroy, då det känns lite mer casual.

Då jag flyger budget med Ryanair, så reser jag gärna så lätt som möjligt...
Citera
2011-11-15, 13:17
Medlem
jarlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichardWhitman
Hej!

Funderar på att boka in "afternoon tea" på Ritz vid nästa London besök. På deras hemsida går det att läsa:

"Dress code: Guests are required to comply with the dress code of the Ritz in the Bar, Palm Court and Restaurant. This requires gentlemen to wear a jacket and tie in those Services after 11:00 a.m. Jeans and trainers are not accepted at any time."

Min fråga är huruvida det är acceptabelt att bära brun kavaj med bruna skor på Ritz. Är det så att säga underförstått att det är svart kavaj och svarta skor som gäller? Det måste väl hursomhelst var ok att bära buttondown med udda byxor?

Skulle helst bära en brun tweedkavaj, med ett par bruna derby brogues, vit buttondown skjorta i oxfordtyg, mörkröd slips och beiga byxor i corduroy, då det känns lite mer casual.

Jag tolkar det som att det är ok, med tanke på ett ställe som Ritz så skulle dessa annars skriva "black tie" eller motsvarande för att förmedla att det är strikt svart matchande kostym som gäller.

Din stil som du beskriver borde passa utmärkt in där.
Citera
2011-11-15, 13:55
Medlem
RichardWhitmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarlen
Jag tolkar det som att det är ok, med tanke på ett ställe som Ritz så skulle dessa annars skriva "black tie" eller motsvarande för att förmedla att det är strikt svart matchande kostym som gäller.

Ok tack så mycket!

Jag tänker lite samma som dig, men ansåg att det ändå var bäst att fråga.

Kan tillägga att det vid tillfället för min resa, bara tycks finnas plats vid sittningar efter kl 18, om detta kan tänkas påverka bedömningen av vad som är ok?
Citera
2011-11-15, 14:02
Medlem
Pörrs avatar
Att stockkonservativa britter skulle kräva ett så märkligt påfund som svart kavaj/svart kostym ser jag som fullständigt otänkbart.
Citera
2011-11-15, 14:05
Medlem
Riddarhusets avatar
jag var där vid 1500
blå kavaj, grå byxor, svarta skor och vit skjorta m slips
men det hade inte behövts
ditt val verkar bra att döma av de andra som var där-det varierade

annars kan man väl alltid fråga vid beställningen?
Citera
2011-11-16, 14:03
Medlem
RichardWhitmans avatar
Så där! Då var det bokat och klart. Fick plats vid 19:30 sittningen. Måste vara synnerligen populärt med tanke på att det fanns så lite platser kvar, trots att det är dryga två månader kvar.

Bokade via internet så hade ingen möjlighet att närmare fråga om klädkoden. Men har ju uppenbarligen lite tid på mig att närmare fundera på hur jag ska klä mig vid tillfället. Tror absolut att jag blir insläppt med den "klädstil" som jag beskrev ovan, men frågan är ju snarare huruvida jag bryter mot några informella regler... Bryter ju uppenbarligen mot " endast svart efter 18 -regeln", men detta brukar vanligtvis inte besvära mig nämnvärt mycket, då jag är av åsikten att regeln i fråga är tämligen förlegad (förutom möjligtvis vid riktigt formella tillställningar). Stilen jag beskriver ovan hade ju i vart fall garanterat fungerat på eftermiddagen. Det är ju samtidigt aldrig roligt att dyka upp underklädd. Var ju i vart fall betryggande att det var blandad klädsel bland gästerna på eftermiddagen.

Ingen annan här på Flashback som varit på "high tea" på Ritz som lagt märke till hur folk klädde sig?
Så länge jag passar in i miljön så struntar jag egentligen i om jag bryter mot några mindre informella stilregler.

Tack för alla svar hittills!
Citera
2011-11-16, 19:38
Medlem
Gazebos avatar
På frågan om det är acceptabelt: Ja, om du med acceptabelt menar att inte bli utslängd.

Nu är jag ingen expert på stället i fråga, men efter lite googlande, känns det som du valt en ganska opassande klädsel. Alla plagg du nämner utstrålar ju lantlighet och fritid. God smak är för mig att klä sig efter tillfället, och vid det här tillfället tycker jag att en mörk kostym passar bäst.

Så ja, det är antagligen acceptabelt, men enligt mig inte alls korrekt anpassat till miljön.
Citera
2011-11-17, 01:04
Medlem
Kontrapunktens avatar
Citat:
Så där! Då var det bokat och klart. Fick plats vid 19:30 sittningen. Måste vara synnerligen populärt med tanke på att det fanns så lite platser kvar, trots att det är dryga två månader kvar.

Bokade via internet så hade ingen möjlighet att närmare fråga om klädkoden. Men har ju uppenbarligen lite tid på mig att närmare fundera på hur jag ska klä mig vid tillfället. Tror absolut att jag blir insläppt med den "klädstil" som jag beskrev ovan, men frågan är ju snarare huruvida jag bryter mot några informella regler... Bryter ju uppenbarligen mot " endast svart efter 18 -regeln", men detta brukar vanligtvis inte besvära mig nämnvärt mycket, då jag är av åsikten att regeln i fråga är tämligen förlegad (förutom möjligtvis vid riktigt formella tillställningar). Stilen jag beskriver ovan hade ju i vart fall garanterat fungerat på eftermiddagen. Det är ju samtidigt aldrig roligt att dyka upp underklädd. Var ju i vart fall betryggande att det var blandad klädsel bland gästerna på eftermiddagen.

Ingen annan här på Flashback som varit på "high tea" på Ritz som lagt märke till hur folk klädde sig?
Så länge jag passar in i miljön så struntar jag egentligen i om jag bryter mot några mindre informella stilregler.

Tack för alla svar hittills!

Om sittningen äger rum klockan 19:30 skulle jag definitivt rekommendera att anpassa sig efter reglarna för aftonklädsel. Brunt blir väldigt malplacerat frammåt kvällen.
Citera
2011-11-17, 09:08
Medlem
RichardWhitmans avatar
Yes! Ok, ska absolut tänka på era synpunkter!

Är själv medveten om att stilen jag beskrev ovan, är mer lantlig och kanske hade passat bättre på ett ställe som tillämpar "smart casual". Eftersom Ritz, som Jarlen, redan påpekat, dock inte angett att det är "black tie" som gäller, så tvivlar jag dock på att full aftonklädsel är ett måste (eller att rekommendera?). En "tebjudning" är som jag uppfattat det någon mindre formell än en middagsbjudning, även då der rör sig om "high tea" (notera dessutom att Ritz själva betecknar det som "afternoon tea", trots att klockan passerat 18). Rätta mig gärna om jag har fel. Hade ju nästintill känts lika konstigt att dyka upp i smoking om ingen annan har det, trots att det i 9 fall av 10 är bättre att vara överklädd än underklädd. Med tanke på att der rör sig om ett hotell, så lär det ju förhoppningsvis vara en hel del andra turister på plats, som är lika vilsna i brittiska etikettsregler (läs amerikaner

För säkerhetskull är det nog ändå bäst att gå mot en mer formell framtoning, så kommer nog satsa på en mörk kavaj ändå. Har ju som sagt lite tid att fundera...

Tar tacksamt emot fler synpunkter från folk som är insatta!
Citera
2012-01-09, 18:30
Medlem
Citat:
Hej!

Skall själv dit om ett par veckor, en 1730 sittning. Jag ringde Ritz och frågade helt enkelt. Din tweedkavaj fungerar ypperligt om jag tolkade den fåordige Engländaren rätt. Om det hade varit skillnad på sittningar då din sittning är på kvällen så hade han nog sagt något.
Citera
2012-01-09, 22:28
Medlem
Razozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarlen

Black tie är smoking. Det finns inte heller någon klädkod som strikt påvisar svart kostym.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in