2011-11-15, 12:15
Medlem
Den här tråden är till för korta frågor som tex:

- Pelle slog sönder en ruta med flit. Vilket brott begick han?
- Skadegörelse

- Jenny dödade en person. Vilket brott är det?
- Vållande till annans död, dråp eller mord beroende på omständigheter. Berätta mer.
- Hon fick sladd med bilen på fyllan.
- Då är det troligtvis vållande till annans död och rattfylla hon kan åka dit för.

Tråden är alltså INTE till för diskussioner kring vad man ska säga för att klara sig, hur stor chansen är att åka dit, vilka böter man får etc. Den är enbart till för korta frågor om vad brottsrubriceringen heter.
Citera
2011-11-15, 12:17
Medlem
Jag börjar:

Om man tjuvåker tunnelbana så är det i allmänhet bedrägligt beteende, men vad kallas det när man utan att ha betalat befinner sig inom spärrarna, men UTAN att ha hoppat på tåget än. Jag läste nämligen att det var ett brott där fängelse inte fanns i straffskalan.
Citera
2011-11-15, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag börjar:

Om man tjuvåker tunnelbana så är det i allmänhet bedrägligt beteende, men vad kallas det när man utan att ha betalat befinner sig inom spärrarna, men UTAN att ha hoppat på tåget än. Jag läste nämligen att det var ett brott där fängelse inte fanns i straffskalan.

Citat:
5 § Resande som vägrar att lösa biljett eller erlägga tilläggsavgift får avvisas från färdmedlet av tjänsteman som utför avgiftskontroll. Vad som nu har sagts om färdmedel gäller även sådant område för järnvägs-, spårvägs- eller tunnelbanetrafik till vilket allmänheten äger tillträde endast om färd avgift har erlagts.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770067.HTM

Osäker på brottsrubriceringen och om det kan bli samma straff om du bara hoppat förbi spärrarna men inte hoppar på nått tåg. (kontrollen är ju vid spärrarna.)
Citera
2011-11-15, 16:24
Medlem
Försökspunkten för bedrägligt beteende överträds när du hoppar över spärrarna. Den otillåtna gärningen är då fullbordad
Senast redigerad av McV 2011-11-15 kl. 16:27.
Citera
2011-11-15, 16:53
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McV
Försökspunkten för bedrägligt beteende överträds när du hoppar över spärrarna. Den otillåtna gärningen är då fullbordad

Nej, den otillåtna gärningen är fullbordad när man har begagnat sig av transporttjänsten. Vid spärrforcering eller liknande är det brott mot ordningslagen, ett bötesbrott, och således får man inte göra ett envarsgripande.
Citera
2011-11-15, 17:16
Medlem
Citat:
Jag börjar:

Brott mot ordningslagen, vilket kan ge böter.
Citera
2011-11-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Nej, den otillåtna gärningen är fullbordad när man har begagnat sig av transporttjänsten. Vid spärrforcering eller liknande är det brott mot ordningslagen, ett bötesbrott, och således får man inte göra ett envarsgripande.

Jag respekterar detta, but I beg to differ. Se 4 kap. 10 § Ordningslagen om konkurrensordningen.
Senast redigerad av McV 2011-11-16 kl. 22:44.
Citera
2011-11-16, 23:41
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McV
Jag respekterar detta, but I beg to differ. Se 4 kap. 10 § Ordningslagen om konkurrensordningen.

Ja, samtidigt får man då anse att ett envarsgripande är lagligt grundat, trots att åtal vid enbart spärrforcering oftast inte kommer väckas för bedrägligt beteende. Detta då man i de flesta fall inte kan ställa sådana processjuridiska kunskaper på envar.
Citera
2011-11-17, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Ja, samtidigt får man då anse att ett envarsgripande är lagligt grundat, trots att åtal vid enbart spärrforcering oftast inte kommer väckas för bedrägligt beteende. Detta då man i de flesta fall inte kan ställa sådana processjuridiska kunskaper på envar.

Det är väl så med många brott.

Fängelse utdöms aldrig men det är ändå med på straffskalan.

I Sverige måste ju även Polisen följa lagen och lagen säger att fängelse måste finnas om straffskalan för att husrannsakan ska kunna göras smidigt osv.

Istället då för att ändra den lagen och ge polisen rätt att göra husrannsakan vid alla brott så ger man de flesta brott fängelse i straffskalan, t ex innehav av radarvarnare.

För det är väl inte så att lagstiftarna gjort detta för att folk ska kunna använda sig av envarsrätten lättare?
Citera
2011-11-18, 03:35
Medlem
En sak jag har funderat på är vad det skulle kallas med riktigt överdrivet snyltande, om man nu kan få det till någon form av brott. Jag har svårt att komma på något bra exempel, men anta att jag driver en pub och har som standard att jag ställer fram en skål med snacks på varje bord, och att detta är gratis. Nu kommer det in en kund och beställer en öl. Därefter går han till ett bord och vräker i sig alla snacks. När han är klar går han vidare till nästa bord. Vad skulle detta kallas?
Citera
2011-11-18, 03:37
Medlem
Jag undrar också vad det kallas när man piratkopierar. Vad heter brottet?
Citera
2011-11-18, 06:24
Medlem
traedets avatar
Citat:
En sak jag har funderat på är vad det skulle kallas med riktigt överdrivet snyltande, om man nu kan få det till någon form av brott. Jag har svårt att komma på något bra exempel, men anta att jag driver en pub och har som standard att jag ställer fram en skål med snacks på varje bord, och att detta är gratis. Nu kommer det in en kund och beställer en öl. Därefter går han till ett bord och vräker i sig alla snacks. När han är klar går han vidare till nästa bord. Vad skulle detta kallas?

Det du kan få det till är på sin höjd störande av allmän ordning. Är snacksen gratis så faller all form av snatteri men om krögare ber personen lämna pga dåligt beteende eller liknande och personen inte går så får krögaren ta ut personen. Arbetar det ordningsvakter på platsen och personen inte vill lämna efter uppmaning av krögare så får dom avlägsna eller tillfälligt omhänderta personen för störande av allmän ordning, alternativt att polisen kommer dit och gör det om ordningsvakter inte finns att tillgå.

Citat:
Jag undrar också vad det kallas när man piratkopierar. Vad heter brottet?

Brottet heter, Brott mot upphovsrättslagen, Böter eller upp till 2 års fängelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in