2011-11-15, 10:47
Medlem
Jaha, då satt man här till slut då men ett gymkort från jobbet och tankar på att det faktiskt kan vara bra att pallra sig iväg till gymmet för att i varje fall röra på sig lite. Alltid haft det ganska motigt att komma igång med träning osv mest för att efter jobbet vill jag hem och ta hand om det som finns där hemma. Nu har jag dock dealat till mig att det är OK att gå ner på gymmet ca en timma under lunchen förutsatt att jag käkar snabbt som fan när jag kommer tillbaka.

177 cm och 80kg och absolut ingen koll på kaloriintag eller liknande.

Målet är absolut inte att bygga mycket muskler eller bli biff, målet är att få bättre hälsa genom motion.
Frågan är om jag uppnår detta på gymmet.

Vart börjar man?
Citera
2011-11-15, 10:52
Medlem
På löpbandet, cykeln eller crosstrainern!
Citera
2011-11-15, 10:56
Bannlyst
Läs ovan.
Men spring en hel del. Det är bra.
Citera
2011-11-15, 11:00
Medlem
Highsounds avatar
Kör både styrketräning och cardio.
Citera
2011-11-15, 11:03
Medlem
Trevlig-Telefons avatar
nej nej cardio är helt onödigt. Fattar inte varför människor är så beroende av detta, man går ju hela dagen ändå.
Citera
2011-11-15, 12:08
Medlem
fritjofkonkass avatar
Börja med en uppvärmning. Löpbandet eller cykeln är bra till det. När du sedan är varm och go i kroppen kan du börja med maskinerna, om nu intresse finns för det.
Citera
2011-11-15, 12:59
Medlem
chillish123s avatar
Du skall fokusera på 4 huvud övningar. Lär dig dom och kör dom:

Marklyft
Knäböj
Militärpress
Bänkpress

Kolla youtube hur man gör osv. Kör så 2 ggr i veckan.
Sen kondition 3 ggr veckan lr nåt. sprid ut de under v eckan. Mest simplaste schemat och bästa.

Stora basövningar ger mest. Jag lovar ta inte tips från den här delen av forumet dom är lika nybörjare som dig nästan allihopa
Citera
2011-11-15, 13:02
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Trevlig-Telefon

Om du utmanar din maxpuls med jämna mellanrum med promenader så är du rejält duktig.
Citera
2011-11-15, 13:11
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevlig-Telefon
nej nej cardio är helt onödigt. Fattar inte varför människor är så beroende av detta, man går ju hela dagen ändå.

Ja, cardio är onödigt om man inte bryr sig om allmänhälsan.
Citera
2011-11-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevlig-Telefon

Fast det gör man ju inte, jag lär ju knappt komma upp i 3000 steg om jag skulle sätta på mig en stegräknare. Man går till vagnen, från vagnen till jobbet (2-4 minuters promenad totalt) sen väl på jobbet går man till toan, kaffemaskinen och lunchrummet. Så man går ju verkligen inte hela dagen.

Tidigare hade jag ett jobb där jag faktiskt gick eller rörde på mig hela tiden i minst 6 timmar om dagen. Nu har jag suttit på en kontorsstol i snart 3 år och man märker att röven blivit större, för att inte tala om kaggen. Inte så att jag är tjock men jag kommer inte i mina 31/32 jeans längre fått gå upp till 33/32.
Och en del av skjortorna hänger ju stilla i garderoben då man riskerar att skjuta knappar om man skulle blåsa upp magen hehe.

Säg att jag har en timma på mig ungefär då.
15 minuter på cykeln eller löpbandet och 45 min på maskinerna.
Måndagar - Ben
Onsdagar - Mage och rygg
Fredagar - Armar och bröst
Citera
2011-11-15, 14:06
Medlem
Här har du mitt tränings schema.
Måndag: Bröst och bisceps. Kör 3 övningar i rad på bröst sen vila och upprepa de 4 gånger sen kör du 3 övningar på biceps och upprepa det 3 gånger (mindre muskel).

Onsdag:Ben och axlar. Ben kör du knäböj i smhitmaskinen 9 set gör så många du orkar varje gång. Axlar 3 övningar som du kör utan att vila och upp repa det 4 gånger.

Fredag:Rygg och triceps. 3 rygg övningar som du upprepar 4 gånger. Triceps tar du 3 övningar som du upp repar 3 gånger.

Efter varje tränings pass ska du köra 20*3 mage i dip stälningen sen 50*2 vanliga sits up.

Sen om du har hela knän kan du börja med att springa några km innan varje träning så di blir upp värmd.
Citera
2011-11-15, 14:48
Medlem
Framtidsatlets avatar
Läs på, hämta in så mycket kunskap du bara kan. Det är egentligen det första steget. När du sedan vet varför du vill träna, vad du vill träna och hur du ska träna detta, då är det dags att besöka ett gym.

Alternativt kan du göra som dom flesta människor gör på ett typ friskvårdsgym; går dit helt utan upplägg och eftertanke, kör lite i några maskiner som dom känner sig bekväma med, utför egentligen inte något särskilt och sedan går dom hem igen, nöjda med att ha "gymmat"..

Valet är ditt.
Citat:
Ursprungligen postat av skhlm99
Här har du mitt tränings schema.
Måndag: Bröst och bisceps. Kör 3 övningar i rad på bröst sen vila och upprepa de 4 gånger sen kör du 3 övningar på biceps och upprepa det 3 gånger (mindre muskel).

Onsdag:Ben och axlar. Ben kör du knäböj i smhitmaskinen 9 set gör så många du orkar varje gång. Axlar 3 övningar som du kör utan att vila och upp repa det 4 gånger.

Fredag:Rygg och triceps. 3 rygg övningar som du upprepar 4 gånger. Triceps tar du 3 övningar som du upp repar 3 gånger.

Efter varje tränings pass ska du köra 20*3 mage i dip stälningen sen 50*2 vanliga sits up.

Sen om du har hela knän kan du börja med att springa några km innan varje träning så di blir upp värmd.

Om du är född -99 förlåter jag dig för att du inte har en susning om träning, men i vilket fall som helst behöver du ju inte skriva mer här på ett bra tag, dyngan här ovanför kommer räcka länge!

TS, lyssna inte på sånt här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in