2011-11-14, 22:42
Medlem
zickans avatar
Som topic lyder, vad kallas det när en teori/övertygelse/idé appliceras på (och motsäger) sig själv?
Citera
2011-11-14, 22:44
Medlem
johanness avatar
är det cirkeldefinition du tänker på?
Citera
2011-11-14, 22:47
Medlem
greenbatmans avatar
kanske du tänker på en paradox?
Citera
2011-11-14, 22:48
Medlem
Snuskalass avatar
Moment 22?
Citera
2011-11-14, 22:50
Medlem
skrudiss avatar
Paradox?
Citera
2011-11-14, 23:03
Medlem
zickans avatar
Paradox är inte fel, men inte det ord jag tänker på. Tror inte det är oxymoron heller. Jag har läst det i en bok som kritiserade social-darwinismen. Får försöka leta upp boken på bibblan i värsta fall.
Citera
2011-11-14, 23:04
Medlem
zickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
är det cirkeldefinition du tänker på?

Kan du ge ett exempel? Är det samma som cirkelresonemang?
Citera
2011-11-14, 23:27
Medlem
Käg Malaxs avatar
Självmotsägelse är ju ett ord, men jag antar att det inte är det du menar, eftersom du ju redan använt "appliceras på (och motsäger) sig själv" som definition. Slår man upp självmotsägelse i Norstedts svenska synonymordbok får man förslagen "inkonsekvens, ologiskhet, (filos.) contradictio in adjecto, jfr paradox, motsägelse 2, felslut".

Under motsägelse får man förslagen "(ibl.) tvetalan; absurditet, kontradiktion, motsats, inadvertens, anomali, inkonsekvens, oförenlighet".
Citera
2011-11-14, 23:34
Medlem
zickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Självmotsägelse är ju ett ord, men jag antar att det inte är det du menar, eftersom du ju redan använt "appliceras på (och motsäger) sig själv" som definition. Slår man upp självmotsägelse i Norstedts svenska synonymordbok får man förslagen "inkonsekvens, ologiskhet, (filos.) contradictio in adjecto, jfr paradox, motsägelse 2, felslut".

Under motsägelse får man förslagen "(ibl.) tvetalan; absurditet, kontradiktion, motsats, inadvertens, anomali, inkonsekvens, oförenlighet".

Vid närmare eftertanke, och era reflektioner, är det förmodligen ordet som beskriver handlingen "att applicera teorin på sig själv" jag söker. Ungefär som en rekursiv funktion som anropar sig själv. Alltså att utsätta teorin för sig själv. Om jag hittar boken imorn ska jag posta resultatet här.
Citera
2011-11-14, 23:36
Medlem
FlyingMachines avatar
Redigering: Fel.
Senast redigerad av FlyingMachine 2011-11-14 kl. 23:42.
Citera
2011-11-14, 23:49
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Nu var det inte jag som kom med förslaget (vilket för övrigt är rent åt pipsvängen).

En cirkeldefinition kan exempelvis vara följande:
Bibeln är sann, för att Gud säger det,
och Gud finns, för det står i Bibeln.
ja förlåt då, men jag kan inte veta vad det är TS letar efter och kommer därför med de tips jag kan rota fram ur den egna fataburen.

en cirkeldefinition är enligt den formella logiken en definition som förutsätter det som ska definieras, vilket gör den obrukbar för logiska ändamål. t ex jimmy åkessons definition av vad en svensk är: en svensk är den som andra svenskar identifierar som svensk (varvid frågan uppstår: och av vem blev dessa andra svenskar identifierade som svenskar? av andra svenskar. vem identifierade dem? osv osv i oändlighet)

ett närliggande begrepp är closed circle vilket beskriver ett argument som pga dess egna premisser inte kan falsifieras.

men som jag förstår TS är han antagligen ute efter något annat.
Senast redigerad av johannes 2011-11-14 kl. 23:56.
Citera
2011-11-15, 02:09
Medlem
zickan:

Det ser ut som om du kan (åter)finna svaret i den kontext du relaterar och förespeglar:
det vill säga i #6-inlägget där du talar om en bok som behandlar kritik av social-darwinism [s.k.].
I inlägg #9 tar du sedan upp meningscitatet "att applicera teorin på sig själv" som det som skulle beskriva ordet du söker.
Jag tycker det verkar som det rör sig om en sorts nischad fackterm i den sfär du just åberopar.

Annars tycker jag - med utgångspunkt från din trådrubrik - att begreppen kontradiktion, contradictio in adjecto (som Käg Malax nämnt) eller varför inte contradictio in terms (som brukas i vissa specifika sammanhang) är väl så avpassade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in