2011-11-14, 18:08
Medlem
zoombos avatar
Min sambo fick den tveksamma äran att vara med på bild på en poliskamera som Farbror Blå satt i en skåpbil och parkerat vid ett större vägbygge i stan. Det är en europaväg och det har tidigare varit 90 km/t som gräns där men nu har man byggt en rondell och satt 70 som gräns strax innan och efter rondellen. Men....eftersom man håller på att bredda vägen och bygger en busshållplats mm så har man satt upp tillfälliga 50-skyltar som anses gälla på den sträcka som hon blev fotad på. 64 km/h körde hon, kostar 2400,- enligt gällande tariff.
Men: jag har fått höra att alla hastighetsjusteringar - om än så tillfälligt - måste ansökas och godkännas av någon instans innan dom blir juridiskt giltiga, men jag tvivlar starkt på att den administrativa apparaten verkligen skulle hinna med detta när det som i detta fall gäller en byggarbetsplats. Man smäller väl bara upp ett par skyltar när man tycker att trafiken är åt h-e för snabb skulle jag tro.

Min undrar är därför: kan detta stämma och finns en chans att komma undan? Överklagan görs till polisen, så mycket är klart men vilken myndighet eller instans/avdelning hanterar ansökan och beslut om själva hastighetsbiten och hur får man ta del av den?
Kan vara Länsstyrelsen, Kommunen eller Vägverket men för att spara tid så kanske någon med rätt kunskaper här kan svara på det. För lätt ska dom inte komma undan....
Senast redigerad av zoombo 2011-11-14 kl. 18:10.
Citera
2011-11-14, 18:24
Medlem
Rainmans avatar
Dom sätter inte upp skyltar innan dom fått grönt ljus så ja, 50-skyltarna gäller när du ser dom.

Byggföretaget sätter inte upp skyltar hur som helst då åker dom på feta viten.
Citera
2011-11-14, 18:28
Medlem
sebnies avatar
Man kan gräva i nvdb och se om beslutet är godkänt. En tumregel är att finns det i nvdb är beslutet fattat, tvärtom är dock möjligt att fattade beslut ännu inte hunnits läggas in.

Finns det inte inlagt i nvdb finns det möjligheten att beslutet är fattat, men det finns även möjligheten att beslutet inte är fattat.
Men finns det inlagt i nvdb så är det 100 % att beslutet är fattat.

Skulle tänka mig att polisens mobila fartkameror hämtar via nvdb med GPS, för att minimera risken för att polisen i kamerabussen anger en felaktig hastighet i kamerasystemet av misstag.
Citera
2011-11-14, 19:06
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Men....eftersom man håller på att bredda vägen och bygger en busshållplats mm så har man satt upp tillfälliga 50-skyltar som anses gälla på den sträcka som hon blev fotad på. 64 km/h körde hon, kostar 2400,- enligt gällande tariff.
Var det de svarta skyltarna? I så fall är det bara en rekommenderad högsta hastighet, vilket är det allra vanligaste vid vägarbeten. Se en bit ner på denna sida.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hastighetsbegr%C3%A4nsning
Citera
2011-11-14, 20:04
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Dom sätter inte upp skyltar innan dom fått grönt ljus så ja, 50-skyltarna gäller när du ser dom. Byggföretaget sätter inte upp skyltar hur som helst då åker dom på feta viten.

Jag är inte så säker på det. En annan sträcka där jag kör dagligen där dom också bygger, ändras hastigheten från 30-50-70 - kan vara olika från vecka till vecka.

NVDB var helt okänt för mig. Håller på att försöka förstå hur man hittar där men man kanske behöver ha program och/eller inloggning för detta?

Det är (tyvärr) inte dom svarta utan dom vanliga gula skyltarna.
Citera
2011-11-14, 21:02
Medlem
sebnies avatar
du behöver en inloggning, jag har en i alla fall.
PMa mig koordinat av vägarbetet så kollar jag.

-----

Enligt nvdb är hastighetsgränsen på aktuell sträcka 70 (beslutet togs 2010-10-31) (strax innan rondellen där man korsar fogvägen, som kommer precis innan illervägen där 90-sträckan börjar enligt din färdriktning) så mycket möjligt att beslutet antingen inte hunnit läggas in i nvdb eller så har hastighetsskyltarna satts upp utan beslut.

Dock rondellen som korsar E4 vid östra kapellvägen lite tidigare än de koordinater du angav (om man tänker sig att du åker i färdriktningen från start till stopp) är 50km/h och det beslutet togs 2007-05-30

-----

Mycket möjligt att du kan komma vidare med detta, enligt nvdb ska ett godkänt hastighetsbeslut läggas in i nvdb senast 3 dagar efter att beslutet är taget.
Senast redigerad av sebnie 2011-11-14 kl. 21:42.
Citera
2011-11-14, 22:25
Medlem
zoombos avatar
Stort tack för engagemanget, det är härligt med forum där det finns kompetens!

Överklagan är redan skriven och skickas i morgon, ska försöka uppdatera här vad som händer.
Vet inte riktigt vad som händer om dom upptäcker att dom har fel men någon slags skriftlig makulering borde väl komma.
Eller så blir dom skitsura och vill spänna musklerna och kontaktar åklagare...
Citera
2011-11-14, 22:31
Medlem
Citat:
Min sambo fick den tveksamma äran att vara med på bild på en poliskamera som Farbror Blå satt i en skåpbil och parkerat vid ett större vägbygge i stan. Det är en europaväg och det har tidigare varit 90 km/t som gräns där men nu har man byggt en rondell och satt 70 som gräns strax innan och efter rondellen. Men....eftersom man håller på att bredda vägen och bygger en busshållplats mm så har man satt upp tillfälliga 50-skyltar som anses gälla på den sträcka som hon blev fotad på. 64 km/h körde hon, kostar 2400,- enligt gällande tariff.
Men: jag har fått höra att alla hastighetsjusteringar - om än så tillfälligt - måste ansökas och godkännas av någon instans innan dom blir juridiskt giltiga, men jag tvivlar starkt på att den administrativa apparaten verkligen skulle hinna med detta när det som i detta fall gäller en byggarbetsplats. Man smäller väl bara upp ett par skyltar när man tycker att trafiken är åt h-e för snabb skulle jag tro.

Min undrar är därför: kan detta stämma och finns en chans att komma undan? Överklagan görs till polisen, så mycket är klart men vilken myndighet eller instans/avdelning hanterar ansökan och beslut om själva hastighetsbiten och hur får man ta del av den?
Kan vara Länsstyrelsen, Kommunen eller Vägverket men för att spara tid så kanske någon med rätt kunskaper här kan svara på det. För lätt ska dom inte komma undan....

Alla hastighetsgränser annat än bashastigheterna 50/70 måste ha antingen en föreskrift eller en lokal trafikföreskrift för att vara gällande (om man nu inte vill hänvisa till TraF 2kap 2§ och säger att oavsett om föreskrift finns så ska man följa utmärkningen).

Är inga som helst problem att få till en föreskrift enligt 10 kap 14§, skulle nog säga att det tar en 5-10 minuter att få godkänd och publicerad i stfs.

Hastighetsbiten, det kan vara Kommun, Länsstyrelse, Trafikverk allt beroende på var och vilken typ av föreskrift som avses. Är det 10 14 så är det kommunerna eller Trafikverkets regioner som fattar beslut (eller, polisen kan ju också göra det, t.ex. vid sina speciella kontroller)

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Man kan gräva i nvdb och se om beslutet är godkänt. En tumregel är att finns det i nvdb är beslutet fattat, tvärtom är dock möjligt att fattade beslut ännu inte hunnits läggas in.

Finns det inte inlagt i nvdb finns det möjligheten att beslutet är fattat, men det finns även möjligheten att beslutet inte är fattat.
Men finns det inlagt i nvdb så är det 100 % att beslutet är fattat.

Skulle tänka mig att polisens mobila fartkameror hämtar via nvdb med GPS, för att minimera risken för att polisen i kamerabussen anger en felaktig hastighet i kamerasystemet av misstag.

Nja, i NVDB förs ju bara de permanenta föreskrifterna, föreskrifter enligt 10 14 kommer aldrig in där, mest beroende på att de för det mesta är under så pass kort tid.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
du behöver en inloggning, jag har en i alla fall.
PMa mig koordinat av vägarbetet så kollar jag.

-----

Enligt nvdb är hastighetsgränsen på aktuell sträcka 70 (beslutet togs 2010-10-31) (strax innan rondellen där man korsar fogvägen, som kommer precis innan illervägen där 90-sträckan börjar enligt din färdriktning) så mycket möjligt att beslutet antingen inte hunnit läggas in i nvdb eller så har hastighetsskyltarna satts upp utan beslut.

Dock rondellen som korsar E4 vid östra kapellvägen lite tidigare än de koordinater du angav (om man tänker sig att du åker i färdriktningen från start till stopp) är 50km/h och det beslutet togs 2007-05-30

-----

Mycket möjligt att du kan komma vidare med detta, enligt nvdb ska ett godkänt hastighetsbeslut läggas in i nvdb senast 3 dagar efter att beslutet är taget.

Nja, tillfälliga föreskrifter behöver inte föras in i NVDB, däremot i STFS.
Kan rekommendera att titta på föreskriften TRVSN 2011:126 Väghållningsmyndigheten, Trafikverket Region Nord föreskrifter om lägre hastighet på 4 i UMEÅ kommun.

(Har lite svårt att länka till PDFerna i STFS, men klipper texten)

Ergo, utmärkningen korrekt samt i enlighet med gällande föreskrift på platsen.

EDIT:
Citat:
Stort tack för engagemanget, det är härligt med forum där det finns kompetens!

Överklagan är redan skriven och skickas i morgon, ska försöka uppdatera här vad som händer.
Vet inte riktigt vad som händer om dom upptäcker att dom har fel men någon slags skriftlig makulering borde väl komma.
Eller så blir dom skitsura och vill spänna musklerna och kontaktar åklagare...

Se mitt svar ovan. Att det inte finns infört i NVDB är inte särskilt konstigt, det handlar om en tillfällig föreskrift (väghållarbeslut), och sådana behöver inte skickas in i NVDB (dock kanske man bör göra det vid arbeten så som Norra Länken eller liknande, dvs arbeten som tar år).
Citera
2011-11-15, 00:19
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Jag är inte så säker på det. En annan sträcka där jag kör dagligen där dom också bygger, ändras hastigheten från 30-50-70 - kan vara olika från vecka till vecka.

NVDB var helt okänt för mig. Håller på att försöka förstå hur man hittar där men man kanske behöver ha program och/eller inloggning för detta?

Det är (tyvärr) inte dom svarta utan dom vanliga gula skyltarna.

Men då har dom fått ett godkännande att till exempel ha 30km/h vecka 23, 50km/h vecka 24 etc....
Citera
2011-11-15, 10:41
Medlem
Se till att få ut det aktuella beslutet om hastighetsbegränsning och dubbelkolla att det stämmer. Kontrollera också att skyltningen är korrekt. Vid förändrad hastighetsbegränsning ska det finnas skyltar på båda sidor om vägen.

Det finns också en rekommendation om hur högt upp skyltarna ska sitta etc.
Citera
2011-11-15, 13:19
Medlem
zoombos avatar
Tack för svaren.

Aries1979: Ja...faktum är att skyltarna sitter väldigt lågt, kanske på 1.20-1.30. Definitivt inte så högt som man brukar se dem. Men var "får man ut" beslutet? Var vänder man sig? Kommunen, Länsstyrelsen, Vägverket och i så fall: vilken enhet/avd?

Henrik21: Jag har läst TRVSN 2011:126 och den gäller den stora rondellen som ligger närmare stan där man håller på att länka in en helt ny väg västerifrån.
24TFS 2010:1 och 24TFS 2010:34 gäller dock den aktuella rondellen men här står också att det är 70km/h som gäller, har ögnat igenom alla publicerade föreskrifter som rör området men inte hittat något som styrker 50km/h. Ha!
Tillfälligt och tillfälligt...det handlar om en helt ny rondell efter E4, tror att det tog nåt år från man började tills nu - och man är ännu inte riktigt klar).
Känns som man ha chansat här. Brukar/ska Farbror Blå kolla detta innan man gör en mätning?
Senast redigerad av zoombo 2011-11-15 kl. 13:22.
Citera
2011-11-15, 19:41
Medlem
Citat:
Tack för svaren.

Aries1979: Ja...faktum är att skyltarna sitter väldigt lågt, kanske på 1.20-1.30. Definitivt inte så högt som man brukar se dem. Men var "får man ut" beslutet? Var vänder man sig? Kommunen, Länsstyrelsen, Vägverket och i så fall: vilken enhet/avd?

Henrik21: Jag har läst TRVSN 2011:126 och den gäller den stora rondellen som ligger närmare stan där man håller på att länka in en helt ny väg västerifrån.
24TFS 2010:1 och 24TFS 2010:34 gäller dock den aktuella rondellen men här står också att det är 70km/h som gäller, har ögnat igenom alla publicerade föreskrifter som rör området men inte hittat något som styrker 50km/h. Ha!
Tillfälligt och tillfälligt...det handlar om en helt ny rondell efter E4, tror att det tog nåt år från man började tills nu - och man är ännu inte riktigt klar).
Känns som man ha chansat här. Brukar/ska Farbror Blå kolla detta innan man gör en mätning?

Nu känns det som att jag saknar en del utav förutsättningarna här.
Väg = E4
Sträcka, någonstans mellan en punkt där E4 och Kolbäcksvägen (väg 527) korsar och cirkulationsplats mellan väg E4/364/Björnvägen?

TRVSN 2011:126 gäller en sträcka mellan en punkt 0 meter norr om korsningen mellan Kolbäcksvägen (väg527) och väg E4 till en punkt 500 meter söder om cirkulationsplatsen väg E4/364/Björnvägen.

Skulle det du påstår stämma så skulle man nog formulerat sig med korsning väg E4 och E12 (sen varför man nu vill ha en föreskrift som täcker en sträcka därifrån och i stort sett hela vägen fram till väg 364 förstår inte jag), särskilt inte som det handlar om TBO och delar av sträckan redan idag har 50. Så skulle inte jag formulerat mig i en 10 kap 14§ föreskrift i alla fall.

I mina ögon känns det som att man har sitt helt på det torra. Skulle polisen genomföra en mätning UTAN att ha kontrollerat utmärkning samt föreskrifter menar du? Det normala är ju att polisen tittar i STFS eller ringer till länsstyrelse/trafikverk/kommun och frågar vilka föreskrifter som gäller på sträcka X på väg Y.

Du får som sagt var väldigt gärna förklara hur du får TRVSN 2011:126 att gälla bara den stora cirkulationsplatsen. Den gäller som sagt var en sträcka 500 meter SÖDER om denna till korsningen E4/Kolbäcksvägen (väg 527).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in