2011-11-14, 03:15
Medlem
Hallå.

Har kikat i tidigare trådar om fenomenet men har bara läst maaaassa tvetydliga svar, några som snackar om huskurer och några om receptbelagda läkemedelel aldrig några raka svar tycker, jag därav ny trådstart.

Har sedan en period haft svamp i ljumsken, köpt Lamisil men nu har jag fan förbrukat 3 tuber (de är seriöst sjukt små de tar ju slut direkt) och det fortf inte släppt undrar jag: Har jag behandlat för kort tid? för lite? har svampen blivit immun?

Svampen går till en början ner väldigt fort o blir typ obetydlig.. Sen slutar den synas. 1 vecka senare är den där igen, the fuck?

Undrar om det är krämen som är dålig eller något. Antar att det är pungen som ligger o värmer som gör att svampen frodas men vafan alltså det står ju på tuben att man ska smeta på 1gång om dagen i 7dagar, jag har smetat på 2 ggr om dagen i 7dar o den kmr tillbaks..?

Nu undrar jag; finns det några andra som haft samma problem? Om ja; vilken tub är bäst? Vill helst lösa det via receptfritt läkemedel då jag hatar att man först måste gå via VC som behandlar en som om man vore invalid o det slutar oftast med, ja, ingenting. Inte jättetaggad på att visa hela härligheten heller för "lite svamp" så att säga.

Kan ju tillägga att jag rakar mig regelbundet i skrevet, läste någonstans att detta skulle göra det hela värre dock förstår jag inte varför..? Borde väl vara bättre tänker jag då man inte svettas lika mycket då?

MVH
Citera
2011-11-14, 03:24
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
Kan ju tillägga att jag rakar mig regelbundet i skrevet, läste någonstans att detta skulle göra det hela värre dock förstår jag inte varför..? Borde väl vara bättre tänker jag då man inte svettas lika mycket då?

Man svettas väl lika mycket utan hår? Det är ju inte heller bra att hud gnider mot hud och där kan ju håret motverka litet.
Senast redigerad av DelGriffith 2011-11-14 kl. 03:28.
Citera
2011-11-14, 05:34
Medlem
Den kommer bli immun om du slarvar. Då blir det ett obotligt, återkommande tillstånd som du får leva med ett bra tag framöver.

Mitt tips är att du behandlar två veckor, och när alla tecken försvunnit så använder du den i två extra veckor för att vara säker på att den verkligen försvunnit. Så dagligen i en hel månad.

Jag vet inte vad det är för något du använder nu, men jag hade svamp själv och för att få bort det så fick jag köra tre gånger per dag, en månad oavbruten behandling. Första gången så slutade jag också efter en vecka och då kom det tillbaka, man lär sig av sina misstag
Efter varje dusch så torkar du dig helt torr i ljumsken (hårtork rekommenderas), sen sov med ett tunt täcke, byt underkläder varje dag.

Det finns olika typer av svampinfektioner, candida exempelvis drabbar oftast kvinnor och då hjälper inte vissa typer av antifungals. Gå till läkaren. Jag kan starkt rekommendera clotrimazole som behandlingskräm och den är känd som mest effektiv.
Senast redigerad av Lakan 2011-11-14 kl. 05:36. Anledning: felstavning
Citera
2011-11-18, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakan
Den kommer bli immun om du slarvar. Då blir det ett obotligt, återkommande tillstånd som du får leva med ett bra tag framöver.

Mitt tips är att du behandlar två veckor, och när alla tecken försvunnit så använder du den i två extra veckor för att vara säker på att den verkligen försvunnit. Så dagligen i en hel månad.

Jag vet inte vad det är för något du använder nu, men jag hade svamp själv och för att få bort det så fick jag köra tre gånger per dag, en månad oavbruten behandling. Första gången så slutade jag också efter en vecka och då kom det tillbaka, man lär sig av sina misstag
Efter varje dusch så torkar du dig helt torr i ljumsken (hårtork rekommenderas), sen sov med ett tunt täcke, byt underkläder varje dag.

Det finns olika typer av svampinfektioner, candida exempelvis drabbar oftast kvinnor och då hjälper inte vissa typer av antifungals. Gå till läkaren. Jag kan starkt rekommendera clotrimazole som behandlingskräm och den är känd som mest effektiv.
Jag är fan rädd att min svamp har blivit immun. No kidding nu alltså.

Hur gör jag? Besöka VC antar jag, bara säga som det är så får jag något utskrivet?

En viktig fråga: hur är det med sex? bör jag undvika det?

Alltså svampen finns där men den är inte tydlig så antar att krämen fortf funkar till viss del..? Dvs den blir mindre men försvinner inte helt (än iaf). Men jag har väl slarvat o glömt bort det i någon dag o då frodas den..? Bor i källarklimat samt sover gärna i ett avrmt täcke, vilket jag antar är ultimata förhållanden för svampen... Byter dock underkläder minst en gång om dagen.

BTW är kille om jag inte nämnt det.
Citera
2011-11-18, 00:37
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Kör barbacka (utan boxers/kallingar) ett tag så det blir lite luftigare.. Kortisonsalva kan funka för det funkar om jag fått det i trakterna. Sen att du lallar runt i mjukisbraller när du e hemma eller när du nu känner för det (kan få WT-stämpel alá flashback på dig men bättre det än svamp)

Kolla med sjukvårdsrådgivningen innan du tar VC så kan du få lite tips o råd om du nu inte vill dit.

Hoppas du blir av med skiten.. Lycka till
Citera
2011-11-18, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Kör barbacka (utan boxers/kallingar) ett tag så det blir lite luftigare.. Kortisonsalva kan funka för det funkar om jag fått det i trakterna. Sen att du lallar runt i mjukisbraller när du e hemma eller när du nu känner för det (kan få WT-stämpel alá flashback på dig men bättre det än svamp)

Kolla med sjukvårdsrådgivningen innan du tar VC så kan du få lite tips o råd om du nu inte vill dit.

Hoppas du blir av med skiten.. Lycka till
Tack för svar. Alltså jag bör köra bara mjukisar? utan kallingar? Har för mig jag läste man ska undvika hud mot hud, men luft kanske är viktigare? Lallar för övrigt nästan alltid omkring i mjukisar när jag är hemma.

Brukar sova helt näck också för den delen.
Citera
2012-01-16, 14:55
Medlem
Behöver också tips för hur man kan undvika att få svamp i ljumsken, då jag haft det förut, behandlat det, och verkar ha fått det igen. Tack!
Citera
2012-01-16, 16:05
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigare
Behöver också tips för hur man kan undvika att få svamp i ljumsken, då jag haft det förut, behandlat det, och verkar ha fått det igen. Tack!

Tvätta bara med vatten, torka ordentligt efteråt, låt det luftas 10 minuter och sen stryker du på potatismjöl.

Ligg på rygg så att du kommer åt med potatismjölet ordentligt i vecken, gärna under pungen/yttre blygdläppar och ev magveck.
Gör detta efter varje gång du duschat i ca 2 veckor.

Och vad du gör, raka dej inte där !

( potatismjöl funkar överallt, under förhud, bröst, armar och mellan tårna också )
Citera
2012-01-16, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna
Tvätta bara med vatten, torka ordentligt efteråt, låt det luftas 10 minuter och sen stryker du på potatismjöl.

Ligg på rygg så att du kommer åt med potatismjölet ordentligt i vecken, gärna under pungen/yttre blygdläppar och ev magveck.
Gör detta efter varje gång du duschat i ca 2 veckor.

Och vad du gör, raka dej inte där !

( potatismjöl funkar överallt, under förhud, bröst, armar och mellan tårna också )

Tack för tipsen, men vad kan jag göra i förebyggande syfte? Har en salva som får bort det, men jag vill undvika att få det igen
Brukar schamponera skrevet, är det något jag bör sluta med? (DubbelDuschschampo)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in