2011-11-13, 23:29
Medlem
Jag är inte så hemma på kemi men funderar på en sån där kolsyretub man fyller Paintball med. Vad händer om jag kopplar kolsyran till ett rör eller en behållare? Blir det direkt sublimation när kolsyra kommer ut i luften utan tryck?

Jag undrar mest egentligen om jag kan spruta kolsyra in i något som blir typ -70 C. Detta är ju det som händer om man använder kolsyreis. Är en kolsyregastub fylld med torris?

Förklara lite, snälla...
Citera
2011-11-14, 08:43
Medlem
GalFisks avatar
Tuberna innehåller flytande CO2 under tryck. Om man släpper ut vätskan övergår den till torris och gas. I fysiken i skolan sprutade läraren flytande CO2 i en burk som isolerats med en trasa, där bildades torris som vi fick leka med sen.
Jag vet inte hur paintball-tankar är beskaffade, men större tankar finns med och utan stigrör. En tank utan stigrör kan vändas uppochner för att få flytande CO2, har man stigrör kommer vätska när tanken står upprätt.
Eftersom en "full" tank innehåller mindre än hälften vätska, går det att tillverka den med et kort rör so slutar mitt i tanken, för att hindra att vätska kommer ut oavsett position. Det kan hända paintball-tankar är gjorda så, det vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in