2011-11-13, 20:18
Medlem
lithionits avatar
http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=16670

Fan va jobbigt ifall det blir av, jag tycker det är tillräckligt nu med att man måste punga ut 1800 kr innan det blir gratis, kommer ihåg när gränsen var bara 1500-1600 kr. Nu ska gränsen förmodligen höjas till 2200 kr :S

Om propositionen går igenom ska jag hämta ut alla mediciner jag har recept på innan årsskiftet såfort mitt nuvarande frikort går ut. Så man slipper betala dom extra 400 kronorna efter januari.
Citera
2011-11-14, 08:49
Medlem
u-99s avatar
Förbannade borgare! Det blir till att hämta ut så mycket som möjligt innan årsskiftet.
Citera
2011-11-14, 11:50
Medlem
Voldemort2s avatar
Man kan dock endast hämta för tre månader.
Citera
2011-11-14, 13:35
Medlem
prodigy123s avatar
Visst höjningar är aldrig kul, men jag måste nog ändå säga att vi har väldigt bra priser här i Sverige och bör icke klaga. 2200kr ger en månads kostnad på ca 183 kr, vem skulle inte ha råd med det? De som har det sämst i samhället dvs de som får socialbidrag får väl medicinen betald om jag förstått det rätt?

Var nyligen utomlands och behövde medicin, gick till en läkare och fick utskrivet medicin för en vecka, detta kostade mig 5-600kr, och när jag kom hem köpte jag samma medicin för 3 månader samt en kortisonspray som är ganska dyr...vågar inte tänka på vad jag hade fått betala för 3 månader där.

Jag tycker inte vi ska klaga, utan faktiskt uppskatta att vi har dessa förmåner i Sverige, då alla trots allt har råd att betala sin medicin.

MVH
Prodigy
Citera
2011-11-14, 13:40
Medlem
iggesundarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prodigy123
Visst höjningar är aldrig kul, men jag måste nog ändå säga att vi har väldigt bra priser här i Sverige och bör icke klaga. 2200kr ger en månads kostnad på ca 183 kr, vem skulle inte ha råd med det? De som har det sämst i samhället dvs de som får socialbidrag får väl medicinen betald om jag förstått det rätt?

Var nyligen utomlands och behövde medicin, gick till en läkare och fick utskrivet medicin för en vecka, detta kostade mig 5-600kr, och när jag kom hem köpte jag samma medicin för 3 månader samt en kortisonspray som är ganska dyr...vågar inte tänka på vad jag hade fått betala för 3 månader där.

Jag tycker inte vi ska klaga, utan faktiskt uppskatta att vi har dessa förmåner i Sverige, då alla trots allt har råd att betala sin medicin.

MVH
Prodigy

Nu är det nog inte månadskostnaden som ställer till det, utan när man måste punga ut med 2200:-,visst finns det många som kan dela upp betalningen per månad.. men väldigt många kan INTE det. Och är man som vi 3 st med mediciner som blir de 6600:- istället för 5400 :- som ska pungas ut.
Citera
2011-11-14, 14:02
Medlem
prodigy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iggesundarn
Nu är det nog inte månadskostnaden som ställer till det, utan när man måste punga ut med 2200:-,visst finns det många som kan dela upp betalningen per månad.. men väldigt många kan INTE det. Och är man som vi 3 st med mediciner som blir de 6600:- istället för 5400 :- som ska pungas ut.

Ja, jag förstår att det kan va knivigt för många att slanta upp det direkt, men å andra sidan så har de ju sen 11 månader där de inte behöver betala någonting, eller hur? Varför inte planera sin ekonomi lite bättre och spara lite varje månad, så kommer dessa problem försvinna. Hade de råd att slanta upp 5400:- tidigare, så bör väl inte 1200:- kronor till, vara någon sorts oövervinnerligt problem?
Citera
2011-11-14, 14:15
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ja, jag förstår att det kan va knivigt för många att slanta upp det direkt, men å andra sidan så har de ju sen 11 månader där de inte behöver betala någonting, eller hur? Varför inte planera sin ekonomi lite bättre och spara lite varje månad, så kommer dessa problem försvinna. Hade de råd att slanta upp 5400:- tidigare, så bör väl inte 1200:- kronor till, vara någon sorts oövervinnerligt problem?

Det ligger mycket i det du säger, om man jämför med att vara rökar motsvarar det mindre än 2 månaders rökning (om man rökar 1 paket om dagen)

Men om man har väldigt dyra mediciner ex. abilify så kan man komma upp till gränsen vid bara ett tillfälle när man måste hämta ut medicinen vilket kan vara en dyr historia.

Många på det här forumet är sjukskrivna eller deltidsarbetar, jag personligen pluggar och jobbar deltid och det blir inte heller så mycket pengar när hyran och alla räkningar är betalda
Citera
2011-11-14, 14:20
Medlem
iggesundarns avatar
Citat:

Men nånstans ska dessa 1200:- tas... vart ? även om man spar så ska ju dessa pengar ta bort på nåt. jag vill nog påskina att det är inte så enkelt som många vill påstå,, * dra in på nåt* spara varje månad* kan ju säga att för många kommer det bli ett rent helv att få till.
Citera
2011-11-14, 14:27
Medlem
prodigy123s avatar
Citat:
Men nånstans ska dessa 1200:- tas... vart ? även om man spar så ska ju dessa pengar ta bort på nåt. jag vill nog påskina att det är inte så enkelt som många vill påstå,, * dra in på nåt* spara varje månad* kan ju säga att för många kommer det bli ett rent helv att få till.

Jag förstår att många har väldigt tight ekonomi och givetvis innebär det problem för dessa, hur stora problem nu 400kr/år ger en människa? Alltså vi pratar 33 kr extra i månaden...Sen kan vi inte riktigt diskutera att man måste slanta upp 2200kr direkt, för det är trots allt inte så många som behöver göra det, så för de allra flesta kommer den här höjningen knappast påverka någonting alls.

Sen tycker jag att du tänker väldigt "Svenskt", du ska som jag skrivit tidigare vara väldigt tacksam för vårat högkostnadsskydd, eller du kanske hellre vill att det tas bort, och behöva slanta upp 20 000kr istället?
Citera
2011-11-14, 16:50
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Jag förstår att många har väldigt tight ekonomi och givetvis innebär det problem för dessa, hur stora problem nu 400kr/år ger en människa? Alltså vi pratar 33 kr extra i månaden...Sen kan vi inte riktigt diskutera att man måste slanta upp 2200kr direkt, för det är trots allt inte så många som behöver göra det, så för de allra flesta kommer den här höjningen knappast påverka någonting alls.

Sen tycker jag att du tänker väldigt "Svenskt", du ska som jag skrivit tidigare vara väldigt tacksam för vårat högkostnadsskydd, eller du kanske hellre vill att det tas bort, och behöva slanta upp 20 000kr istället?
Trist att tröskeln till högkostnadsskyddet höjs, men allt blir successivt dyrare i samhället. Sen kan jag hålla med om att det ändå är ett väldigt bra system med subventionerade läkemedel. Apoteken kan (kunde i alla fall så länge de inte var utsatta för konkurrens) erbjuda automatisk avbetalning, du får hem en faktura på runt 200:- per månad. Ingen stor kostnad kan jag tycka. Å andra sidan får vissa patientgrupper allt sitt läkemedel och tillbehör helt subventionerat men det är prioriterade grupper med livslånga sjukdomar.
Citera
2011-11-14, 17:11
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:

Men som sagt så kan man ju välja att delbetala sin medicin istället för att betala en klumpsumma om medicinen är dyr. Såhär skriver apoteket på sin hemsida.

Du kan välja att dela upp betalningen för läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet.

Tre sätt att delbetala:
1. Dela upp betalningen över ett helt år med en månadskostnad på 170 kronor (delbetalad egenavgift 150 kronor, aviseringsavgift 20 kronor).
2. Betala med autogiro med en kostnad på 14 kr per avisering.
3. Anmäl dig till e-faktura om du har internetbank, till en kostnad av 10 kr per faktura.

Ansökan och kreditprövning
Du kan ansöka om delbetalning om du är myndig, bosatt i Sverige, ansluten till högkostnadsdatabasen eller har ApoDos. Apoteket gör en kreditprövning på alla nytillkommande kunder som köper läkemedel och som vill delbetala. Detsamma gäller privatpersoner som vill handla på faktura vid enstaka tillfällen.
Citera
2011-11-14, 21:18
Medlem
fan, jag som har så dyra mediciner. iofs, det blir till att punga ut 2200 en gång på ett år. men det är ju inte alltid man har råd med det där och då...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in