2011-11-13, 18:03
Medlem
bl1nks avatar
Hej! Tog och mätte min puls idag. Och den låg på ca: 72 i vilopuls.
Vilket jag tycker är lite högt. Och nu undrar jag hur man skulle kunna sänka den lite på bästa sätt?

Cyklar redan varje dag (2x20 minuter, lite under 1mil totalt) till jobbet och tänkte att man kunde göra något mer utöver detta?

För något år sedan sa läkaren att jag hade lågt blodtryck och tyckte att jag skulle ut och gå lite.
Så nu tänkte jag på detta.

Löpning borde väll vara det bästa sättet att sänka pulsen på? Träna hjärtat vill säga. Hur ofta ska man göra detta för att märka något resultat? Har ni tips på någon annan träning som funkar bättre? Avslappningsövning? Tack.
Senast redigerad av bl1nk 2011-11-13 kl. 18:38.
Citera
2011-11-13, 18:10
Medlem
pezrulezhaakons avatar
bl1nk

Pulsen är individuell och olika vid olika mättillfällen. Du behöver inte oroa dig.
Citera
2011-11-13, 18:38
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
bl1nk

Pulsen är individuell och olika vid olika mättillfällen. Du behöver inte oroa dig.

Har läst att man ska ha under 70?
Citera
2011-11-13, 19:32
Medlem
Teddows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Har läst att man ska ha under 70?
Normal vilopuls ligger på 60-80, och den tas på morgonen när du vaknar av dig själv, dvs utan att klockan ringer. Jag har för mig att Gunde Svan hade en vilopuls på 27.
Citera
2011-11-13, 20:05
Medlem
Fluweels avatar
Citat:
Träna hjärtat vill säga. Hur ofta ska man göra detta för att märka något resultat? Har ni tips på någon annan träning som funkar bättre? Avslappningsövning?
Träna hjärtat ja, så att den orkar pumpa mer blod per gång och inte behöver pumpa lika många gånger. Jag har svårt att se hur man skulle kunna åstadkomma det med avslappningsövningar.

Om det tar dig 20 minuter att cykla mindre än 5 kilometer, tycker jag att du cyklar i maklig takt. En mil fem dagar i veckan är inte heller särsklit mycket.
Själv cyklar jag också till och från jobbet och har lagt in två mini-cardiopass, båda uppför en backe där jag cyklar så fort jag kan så att jag inte vet var jag ska få luften ifrån. Ganska så plågsamt men väldigt bra för kondisen. Sedan jag började göra det har även mitt tempo överlag ökats rejält, utan att jag tänkte på det.
Men välj vilken konditionsträning du känner för, cykla fortare eller spring.
Citera
2011-11-13, 20:38
Medlem
pezrulezhaakons avatar
bl1nk

Du kan vara mer vältränad med dina 72 i puls än en person med 60. Pulsen är inte i rak relation till graden hur vältränad man är.

Att "träna hjärtat" är egentligen en ganska korkad sak att säga, då hjärtat är kroppens mest vältränade muskel.
Citera
2011-11-13, 21:13
Medlem
Framtidsatlets avatar
Till att börja med, som redan påpekats, är chansen att din vilopuls är 72 ganska minimal. Det krävs lite kunskap och flera mättillfällen för att ta reda på din vilopuls.

Konditionsträning kommer på sikt att sänka din vilopuls, ja.
Citera
2011-11-13, 23:49
Medlem
bl1nks avatar
Tack för alla tipsen.

Jag tänker att hjärtat är den viktigaste delen & muskeln.
Det påverkar allt i kroppen på något sätt. Och om man har ett starkt hjärta så
kan man bygga vidare på detta? Leva ett längre och bättre liv.

Vad ger bäst resultat då? Cykling eller löpning?
Citera
2011-11-14, 11:02
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Tack för alla tipsen.

Jag tänker att hjärtat är den viktigaste delen & muskeln.
Det påverkar allt i kroppen på något sätt. Och om man har ett starkt hjärta så
kan man bygga vidare på detta? Leva ett längre och bättre liv.

Vad ger bäst resultat då? Cykling eller löpning?

I ditt fall spelar det ingen roll, utöva det du trivs med. Kanske en kombination av dom båda rentav?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in