1. Ja, jag visste att det finns en språklag.
2. Ja, det behövs en språklag.
Vi har sett några riktigt grova övertramp från högsta ort. En av de främsta vapendragarna för en rimlig status hos svenska språket reagerade bland annat på Regeringens nätadresser av typen sweden.gov.se. Det är inte "sweden" som identitet jag vänder mig mot utan det är strukturen .gov.se som ser ut som underordnad den amerikanska huvuddomänen gov. Vi har en regering, inte government. Jämför:
www.sweden.gov.se //
www.sweden.se (olika sajter!)
Utan jämförelse i övrigt har jag agerat mot »nyskriven« engelskspråkig musik vid officiella festligheter av typen Riksdagens högtidliga öppnande. För några år sen hade ett uppenbart svensk popsnöre totat ihop en sång som framfördes vid ett sådant tillfälle på engelska, sort of.
Vid firande av Kronprinsessans födelsedag på Öland då dräller det av pop-artister som framför 3 av 4 texter på engelska. Detta försiggår i ett land som har en stor visskatt på förstaspråket och kunde få en än större visskatt om inte de allra högsta hönsen vore tillskyndare av sång på amerikansk rotvälska. Sånger på minoritetsspråken har jag förstås ingenting emot. Men engelska har inte ens status av minoritetsspråk. Det är i alltför stor omfattning en sorts elitspråk.