Citat:
Ursprungligen postat av
wds
Nu måste du spela dum, annars blir jag orolig på allvar...
Har du sett många mianbao som kör runt och jagar hundar eller ?
Jag har efter många år i Kina aldrig sett det i alla fall och då har jag inte tillbringat all min tid i hippa Shanghai och spelat cool...
Däremot har jag besökt flera marknader där det bara säljs hundar för matlagning till restauranger eller till kineser som lagar det hemma , ingen trevlig syn men allt jag sett har varit en väl fungerande industri. Uppfödning, slakt/försäjning och till slut som mat på en restaurang eller hemma hos någon av de kineser som inte är så emot att äta hund som "en del" här vill verka att alla kineser är...
Suck...
Ja för det gör jag. Jag ser nästan dagligen hur mianbao bilar kör omkring och jagar hundar. Speciellt efter mörkrets inbrott då åker de omkring och en kines hänger utanför bilen med dörre öppen med en stor hov och de kör ut efter trottoarerna och jagar hundar. Hemskt men sant. Ibland har de t.o.m. lite hundgodis som del lockar med så att de sedan kan snabbt ta fram håven och fånga stackarna. Det är ingen vacker syn kan jag få tala om för man ser verkligen hur synd det är om hundarna i detta ögonblick.
Jag har då aldrig besökt marknader där hundar säljs för matlagning, men då bor jag heller inte i norra Kina.
Äta hund är verkligen inget stort i Kina och det är ju inte speciellt stor del av restaurangerna som har hund på menyn. Här inne får det låta som att kineserna äter hund som svenskar äter tacos, men så är ju verkligen inte fallet. Hundkött kan max stå för knappa 1 procenten av all kött som konsumeras i Kina om ens det. Kan det vara så för att många här på forumet bor i norra Kina?
Citat:
Ursprungligen postat av
valentino46
uppföds och avlivas djuret hänsynsfullt ser iaf jag ingen anledning till att inte äta det.
fet dubbelmoral att göra skillnad på djur på det sätt vi gör i väst. typiskt insnöade och självgoda
svenskar med för lite vardags problem som orkar engagera sig i såna här icke problem.
Okey, vad säger du om den växande skaran kineser som är mot att äta hund?
Det är tydligen olagligt med att äta hundkött i Kina:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dog_meat#Mainland_China