2011-11-11, 07:44
Medlem
FabiusCunctators avatar
Ur Upsala Nya Tidning 13/2 1952:

"I otuktsaffären i Södra Finnskoga har bitr. landsfogde Erik Sahlin nu anhållit en 19-årig broder till den 12-åriga flicka, som för några dagar sedan födde ett barn. En 31-årig halvbroder till flickan är bland de tidigare anhållna. Otuktsaffären sträcker sig ett par år tillbaka. Den 12-åriga flickans barn, som vårdats på Karlstads lasarett, har avlidit. Vid häktningsförhandling på tisdagen i Likenäs förklarades både flickans halvbroder och broder häktade."

Det har snart gått 60 år sedan detta hemska fall uppdagades. Känner någon till vad de rättsliga konsekvenserna blev? Kunde någon av bröderna fällas - och vad blev i så fall deras straff?
Citera
2011-11-11, 14:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bror och systerpar.

Nej jag känner inte till detta sedan tidigare men känner däremot väl till ett annat mycket omskrivet fall från 1960-talet.

Detta handlade om två syskon som träffade varandra senare i livet och blev förälskade utan att veta att de var syskon. De hade växt upp på olika håll utan att ha någon kontakt. Nu kommer jag inte ihåg om de var hel eller halvsyskon men tror att de var helsyskon.

De bodde tillsammans som gifta på en mindre ort och fick även barn tillsammans. De förekom flitigt i media med både fullständiga namn och foton. De kämpade för att få gifta sig men minns inte riktigt hur det hela slutade?

Ett liknande fall förekom betydligt senare i Frankrike. Syskonen hade också växt upp på olika håll utan att känna till varandra. Detta par var helsyskon och hade en dotter tillsammans.

Dessa par var förstås något helt annorlunda än detsom försegick i Södra Finnskoga 1952.
Citera
2015-12-11, 18:04
Medlem
Voodooprastens avatar
Måste bumpa tråden.

Någon som vet om det är möjligt att begära ut eventuell Dom och FUP angående detta fall, och vart man vänder sig?

Mig veterligen var förekomsten av denna sortens brott synnerligen ovanligt under den här tiden, så det vore väldigt intressant att få ta del av.
Citera
2015-12-11, 19:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Torsby kommun.

Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Måste bumpa tråden.

Någon som vet om det är möjligt att begära ut eventuell Dom och FUP angående detta fall, och vart man vänder sig?

Mig veterligen var förekomsten av denna sortens brott synnerligen ovanligt under den här tiden, så det vore väldigt intressant att få ta del av.

Södra Finnskogen ligger i Torsby kommun. Vilket arkiv ligger Värmland under? Kan det ev. vara Landsarkivet i Göteborg?

Någon som vet detta med säkerhet?
Citera
2015-12-11, 21:13
Medlem
Troians avatar
Den ene dömdes till 18 månaders straffarbete (för försök till otukt), den andre frikändes. Dom föll måndagen den 24 mars 1952, i Likenäs.
Citera
2015-12-11, 21:28
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Södra Finnskogen ligger i Torsby kommun. Vilket arkiv ligger Värmland under? Kan det ev. vara Landsarkivet i Göteborg?

Någon som vet detta med säkerhet?

Värmland har eget arkiv:
http://www.regionvarmland.se/kultur-arkiv/varmlandsarkiv/
Citera
2015-12-11, 22:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Värmland har ett eget arkiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Värmland har eget arkiv:
http://www.regionvarmland.se/kultur-arkiv/varmlandsarkiv/

Tack för den uppgiften Aurora!

Eftersom jag aldrig haft med Värmlands arkiv att göra var jag osäker men misstänkte att de ev. kan ha haft ett eget sådant.
Citera
2015-12-12, 11:24
Medlem
Voodooprastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Den ene dömdes till 18 månaders straffarbete (för försök till otukt), den andre frikändes. Dom föll måndagen den 24 mars 1952, i Likenäs.

Försök?

Kom det fram om vem som var skyldig till flickans graviditet, och vart fann du den informationen?

Berätta gärna mer om du kan.
Citera
2015-12-12, 13:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Nu hoppas jag att jag inte har fel här, men sekretessen på det socialas handlingar sträcker sig väl i allmänhet i 70 år, vilket är den bortre gränsen för sekretess?

Alltså får man vänta till 2022 om man önskar läsa om alla detaljer i historien i arkiven.

Jag tror inte det hela gallras heller?

http://www.stadsarkivet.stockholm.se/Sekretess
Citera
2015-12-12, 16:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skretess och polisutredningar.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nu hoppas jag att jag inte har fel här, men sekretessen på det socialas handlingar sträcker sig väl i allmänhet i 70 år, vilket är den bortre gränsen för sekretess?

Alltså får man vänta till 2022 om man önskar läsa om alla detaljer i historien i arkiven.

Jag tror inte det hela gallras heller?

http://www.stadsarkivet.stockholm.se/Sekretess

Den bortre gränsen är helt riktigt i allmänhet 70 år gällande sekretess.

Har själv tagit del av en hel del utredningar fastän det fortfarande gäller sekretess på dessa. Oftast brukar då alla namn maskas innan den skickas iväg.

Alla polisutredningar som lämnar polisen för att arkiveras gallras. Alla polisutredningar hamnar t. ex. inte hos Landsarkivet. Stockholms stad behåller själva alla utredningar gällande försvunna personer. Skövde har sitt eget arkiv och i Halmstad behålls utredningar f. o. m. 1994. Före 1994 så finns dessa hos Landsarkivet i Lund. Även Kungälv skall ha ett eget arkiv.

Gällande den här polisutredningen från Södra Finnskoga 1952 kan den som begär nog få ta del av den, men alla namn och adresser kommer helt säkert att bli maskade. Detta med tanke brottets art.

Här finns det också en dom. Denna går också att få ta del av och en sådan är offentlig handling.
Citera
2015-12-12, 16:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Försök?

Kom det fram om vem som var skyldig till flickans graviditet, och vart fann du den informationen?

Berätta gärna mer om du kan.

Stod "försök"'i DN i alla fall. Men håller med att om att det låter lite konstigt. DN anger även namnet på den dömde. Vanligt namn, men känns ändå onödigt droppa här - troligt att både han och systern fortfarande lever.

Vad innebär förresten rubriceringen "otukt"?
Citera
2015-12-12, 19:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Otukt.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Stod "försök"'i DN i alla fall. Men håller med att om att det låter lite konstigt. DN anger även namnet på den dömde. Vanligt namn, men känns ändå onödigt droppa här - troligt att både han och systern fortfarande lever.

Vad innebär förresten rubriceringen "otukt"?

Rubriceringen otukt används bl. a. vid intimt umgänge mellan vuxen man och minderårig flicka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in