Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Nu hoppas jag att jag inte har fel här, men sekretessen på det socialas handlingar sträcker sig väl i allmänhet i 70 år, vilket är den bortre gränsen för sekretess?
Alltså får man vänta till 2022 om man önskar läsa om alla detaljer i historien i arkiven.
Jag tror inte det hela gallras heller?
http://www.stadsarkivet.stockholm.se/Sekretess
Den bortre gränsen är helt riktigt i allmänhet 70 år gällande sekretess.
Har själv tagit del av en hel del utredningar fastän det fortfarande gäller sekretess på dessa. Oftast brukar då alla namn maskas innan den skickas iväg.
Alla polisutredningar som lämnar polisen för att arkiveras gallras. Alla polisutredningar hamnar t. ex. inte hos Landsarkivet. Stockholms stad behåller själva alla utredningar gällande försvunna personer. Skövde har sitt eget arkiv och i Halmstad behålls utredningar f. o. m. 1994. Före 1994 så finns dessa hos Landsarkivet i Lund. Även Kungälv skall ha ett eget arkiv.
Gällande den här polisutredningen från Södra Finnskoga 1952 kan den som begär nog få ta del av den, men alla namn och adresser kommer helt säkert att bli maskade. Detta med tanke brottets art.
Här finns det också en dom. Denna går också att få ta del av och en sådan är offentlig handling.