Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Är tveksam till om dom ens kan bli lagliga som mopeder i Sverige. Mopedlagarna har ju varit ganska nationella med följd att mopederna har varit anpassade efter den marknad de sålts på och endast blivit godkända där. Någon gång då och då hör man talas om hembyggen (med mopedmotor från annan laglig modell) som blivit godkänd på den gamla "30km-tiden", men redan då ska det ha varit snordyrt. Med dagens allt snårigare regler för hur fordon ska se ut och fungera för att kunna bli godkända kan jag inte tänka mig att det har blivit billigare eller enklare, särskilt inte för privatpersoner...
Är det en modell som har sålts som moped även i Sverige är det nog enklast att bara se till att den har rätt "svenska" motordelar, försäkra den och låtsas att det regnar.

If it walks like a duck, and talks like a duck - it probably is a duck. Inte troligt att någon kommer börja undersöka mopedens ursprung om den verkar vara laglig - de register som möjligen kan ha funnits över vilka ramnummer som hamnade var är förmodligen borta sedan länge när det gäller gamla moppar, som jag antar att det gör?
Det tydligaste tecknet man kan hitta att det inte är svensksålt är att moppar från ungefär 1960-1980 har fastnitade brickor med ett modellnummer som visar att dom är godkända av TSV eller VoV. Lite nyare moppar har haft någon sämre märkning i stil med dekal, många försvann nog vid omlackering eller kanske högtryckstvättning...
Ska du åka trimmat är det bättre att du är noggran med att det INTE är mopeder om du råkar ut för polisen. Trimdelar på mopeder demonteras och förstörs, men det du har är ju oregistrerade motorcyklar eftersom dom inte är godkända som moped här... Olovlig körning blir det i vilket fall som helst om du inte har MC-körkort.
Oj, det lät ju illavarslande ...
Mopederna är följande:
Puch MS 50, årsmodell troligen 1956.
Solifer Export, årsmodell 1959.
Hekama Hopeasauma, årsmodell 1955.
Solifer Speed, årsmodell 1966
Den enda jag med säkerhet vet att såldes i Sverige är Puch MS 50.
Ja, jag håller med om att regler för fordon verkar bli krångligare och krångligare.
Men hur stor chans är det att jag ändå kan få mopederna helt lagliga?
Vilken myndighet skall jag vända mig till?
Jag har ju trots allt med dem som
flyttgods och det brukar ju vara enklare än att t.ex. privatimportera.
Jag kan ju säga redan nu att ingen utav mopederna är trimmad alls.
Visserligen får mopeder i Finland gå 40km/h. Men man kan ju strypa ner dem så att de bara gör 30.
Något MC-körkort har jag inte, och har inte lust att försöka registrera mopparna som motorcyklar heller, och få betala skatt och allt. Inte när jag redan äger tre bilar.
Men OM jag inte kan få dem lagliga, utan måste köra olagliga mopeder, vad är då straffet om jag blir stoppad av polisen?
Jag kommer att arbeta som chaufför, så om jag förlorar körkortet så blir jag arbetslös.
Dessa mopeder betyder oerhört mycket för mig, och jag KOMMER att fortsätta använda dem. Den saken är klar.