Citat:
Ursprungligen postat av
Rosenkvarts
Kom fan inte och gnäll när ungarna tar livet av sig för att de blir mobbade i skolan bara, för ni kommer ha er själva att skylla
Tycker det är lite roligt att du reagerar på Lilly som det finns 12000 som heter, har använts flitigt i Sverige de senaste 120 åren samt legat på listan över de 50 vanligaste flicknamnen de senaste fem åren men inte reagerar på Daisy, som man väl kan tänka sig är rätt vanligt på kossor och hästar (och Kajsa Anka). Det visar bara på att alla namn kan anses konstiga beroende på vem man frågar.
Ungar kommer inte bli mobbade över merparten av namnen i tråden. De är alldeles för vanligt med ovanliga namn som är så modernt för tillfället. Jag är född på slutet av 80-talet och då var de enda namn barn blev mobbade över typ Gun-britt, Agneta och Elsa. Namn som var populära från 20- till 70-talet. Folk med de namnen kunde lätt få höra "Fan vad töntigt! Vadå, är dina föräldrar 60 bast eller?".
Små Kevisar och Tindror är redan norm på förskolor och kommer vara de i flera år till. Flertalet av dem kommer inte bli mobbade. Om tio år kommer det vara Karin, Bengt, Rolf, Camilla och Emelie som är mobbade barn.
Sen tänker man självklart över namnet flera gånger. Namnen i min lista är de jag gillar just nu. Kitty kanske inte passar om jag får barn imorgon, men om fem år kan det mycket väl räknas till ett namn som inte alls låter konstigt.
Månstråle, Texas, Diezel och liknande, påhittade namn är dock en helt annan historia.