• 1
  • 2
2012-08-23, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
svarade jag inte på detta alldeles nyss?

lösa lånen såklart!!

idag kan han kanske få runt 4% i låneränta vilket motsvarar 4.07% i effektiv ränta

ikanos sparränta runt 3% som jag skrev förrut.

när du jämför ha lån och spara gentemot att vara skuldfri och spara lite mindre kan du såklart bortse från ränteavdragen eftersom effekten av dem ( 30% ) är samma som skatten på den ränta du får ( också 30% )

bra med lån var det före 1991 när avdragseffekten kunde vara upp till 85%

Det var det dummaste jag hört.

Ta ett nytt lån med normal rörlig ränta (runt 3,6%). Det kommer hamna på en räntekostnad på runt 500-600 kr/månad (innan ränteavdrag).

Gubben är ju 70 år, fortfarande ung nog att resa och ha kul.

Varför lägga alla sin pengar för att lösa ett huslån på 180k på ett hus som är värt 1-2 miljoner och sedan sitta utan pengar?

Vänta med att lösa lånen tills huset säljs.

Om man vore 35 och situationen vore densamma och man har en bra inkomst så kanske det skulle vara bättre att amortera av lånet.
Citera
2012-08-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det var det dummaste jag hört.

Ta ett nytt lån med normal rörlig ränta (runt 3,6%). Det kommer hamna på en räntekostnad på runt 500-600 kr/månad (innan ränteavdrag).

Gubben är ju 70 år, fortfarande ung nog att resa och ha kul.

Varför lägga alla sin pengar för att lösa ett huslån på 180k på ett hus som är värt 1-2 miljoner och sedan sitta utan pengar?

Vänta med att lösa lånen tills huset säljs.

Om man vore 35 och situationen vore densamma och man har en bra inkomst så kanske det skulle vara bättre att amortera av lånet.

om du läser i tråden så ser du att "gubben" har både pension och jobbar så han har säkert en bra inkomst

ränteavdrag, åtminstonde i nuvarande form med 30% eller 20% skattereduktion, kommer nog snart att vara borta...
Citera
2012-08-23, 14:28
Medlem
Citat:
om du läser i tråden så ser du att "gubben" har både pension och jobbar så han har säkert en bra inkomst

ränteavdrag, åtminstonde i nuvarande form med 30% eller 20% skattereduktion, kommer nog snart att vara borta...

Så du tycker det är en bra ide att lägga alla sina sparpengar på att lösa sista delen på huslånet när han börjat trappa ner på arbetet och inom ett par år förmodligen slutat jobba?

Inkomsten sjunker ganska rejält när man tar pension så att ha lite pengar på sparkontot för resor och nöje är betydligt "bättre" än att sitta helt skuldfri och utan pengar - även utan ränteavdragets eventuella bortfall.
Citera
2012-08-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Så du tycker det är en bra ide att lägga alla sina sparpengar på att lösa sista delen på huslånet när han börjat trappa ner på arbetet och inom ett par år förmodligen slutat jobba?

Inkomsten sjunker ganska rejält när man tar pension så att ha lite pengar på sparkontot för resor och nöje är betydligt "bättre" än att sitta helt skuldfri och utan pengar - även utan ränteavdragets eventuella bortfall.

jag tycker att alla bör sikta på att vara skuldfria innan pensionen.

bankerna har tyvärr lyckats lura fårket till att använda sina bostäder som bankomater och göra sej till skuldslavar...
Citera
2012-08-23, 22:11
Medlem
Citat:
jag tycker att alla bör sikta på att vara skuldfria innan pensionen.

bankerna har tyvärr lyckats lura fårket till att använda sina bostäder som bankomater och göra sej till skuldslavar...
Varför tycker du att det är så otroligt viktigt att man är skuldfri innan pensionen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in