2011-11-09, 23:04
Medlem
Jag har en idé om att hänga en kamera under en heliumballong som man hissar upp med ett snöre över en plats och knäpper några bilder.

Jag har räknat på att den ungefärliga vikten av luft är 1275g/m3 och helium är 178g/m3. Ska jag då lyfta en kamera som väger 1500g så behöver jag ca 1368L helium i en ballong. Men att man för säkerhets skull och med lite marginaler kanske har 1500-2000L.

Jag antar att man kan köpa helium hos AGA. men min fråga är, var kan man få tag på en lämplig ballong att fylla med 1500-2000L heliumgas i utan att den spricker, trots att man hissar upp den säg 20-30m upp i luften.
Citera
2011-11-09, 23:11
Medlem
En väderballong borde väl kunna vara något? (Eller kanske flera stycken, låter rätt tungt med 1.5 kg).
Citera
2011-11-09, 23:20
Medlem
Kungensbordells avatar
Finns ju stora ballonger att köpa. Kolla teknikmagasinet, dom har helium också.
Citera
2011-11-09, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
En väderballong borde väl kunna vara något? (Eller kanske flera stycken, låter rätt tungt med 1.5 kg).

Låter väldigt bra. Men var får man tag på en? Helst i butik i malmö-lundområdet, hade behövts imorgon :/

Jo 1500 är mycket, men bara kamerahuset går på ca 700g, objektiv på 400g kanske och lite fästanordningar och mottagare för fjärrkontroll. Så räknar på ca 1500g.

EDIT:
Kollade teknikmagasinet, de säljer heliumpaket för 399kr med flaska + ballonger. Men flaskan innehåller bara 252L helium. Så jag hade behövt minst 6st sånna paket, blir lite väl dyrt. Känns som att det måste bli billigare att få tag på helium nån annanstans ifrån istället.
Senast redigerad av Naw 2011-11-09 kl. 23:27.
Citera
2011-11-09, 23:35
Medlem
Asgarvads avatar
Här är en väderballong som klarar av 575 gram last, vilket räcker ganska långt med tanke på hur lätta och strömsnåla dagens digitalkameror är.
http://blogg.lemonblue.se/2009/06/vaderballong/
Med ledning av denna borde du få ett ungefärligt hum om hur stor ballongen behöver vara för att bära 1500 gram.
Citera
2011-11-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naw
Men var får man tag på en? Helst i butik i malmö-lundområdet, hade behövts imorgon :/

Har sett på Ebay, men känner inte till några butiker som säljer väderballonger. Sopsäckar kanske kunde vara något? Och försöka köpa gas från Aga eller Air Liquide.
Citera
2011-11-10, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Här är en väderballong som klarar av 575 gram last, vilket räcker ganska långt med tanke på hur lätta och strömsnåla dagens digitalkameror är.
http://blogg.lemonblue.se/2009/06/vaderballong/
Med ledning av denna borde du få ett ungefärligt hum om hur stor ballongen behöver vara för att bära 1500 gram.

Oj, den där ser stor ut! Jag undrar dock vad det är som begränsar 575g last på den ballongen. Är det ballongens hållfasthet, dvs att den går sönder om man lastar för mycket? Är det att de räknar på att den ska kunna lyfta 575g över en viss höjd, lyftkapaciteten minskar ju högre upp man kommer med tanke på att lufttrycker minskar? Väger kanske ballongen i sig mycket och begränsar lastförmångan? Jag tror det är lite av en kombination av de två senare tankarna. Eftersom jag inte ska skicka upp den mer än säg max 50m så påverkar inte lufttrycket mig mycket.

För min del hade det varit bättre med en ballong som inte är elastisk på det sättet som vanliga "partyballonger" är. För då ökar man trycket, densiteten och behovet av både gas och volym på ballong. Så mao vore det bra med en som är "slapp" så att trycket på insidan blir detsamma som trycket på utsidan av ballongen.
Citera
2011-11-10, 12:08
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Jo 1500 är mycket, men bara kamerahuset går på ca 700g, objektiv på 400g kanske och lite fästanordningar och mottagare för fjärrkontroll. Så räknar på ca 1500g.

Är du inte rädd att kameran kommer gå sönder när den trillar ner? Jag tänker en enklare lösning är en billig digitalkamera med stort minneskort som man ställer in på att ta en bild i sekunden, så slipper man fjärrkontroll och sånt. Fast du kanske behöver väldigt hög kvalitet på dina bilder?
Citera
2011-11-10, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Är du inte rädd att kameran kommer gå sönder när den trillar ner? Jag tänker en enklare lösning är en billig digitalkamera med stort minneskort som man ställer in på att ta en bild i sekunden, så slipper man fjärrkontroll och sånt. Fast du kanske behöver väldigt hög kvalitet på dina bilder?

Jag vill ju ha så hög kvalitet jag kan och slippa köpa en kamera till. Tanken är ju att ha hela paketet i ett snöre och "styra" den med hjälp av att gå runt på marken och utnyttja vinden. Ta ner den igen är tanken att bara dra in snöret igen. Men av säkerhetsskäl så kanske man skulle vilja ha 2-4ballonger istället för en stor. Spricker en stor ballong så faller den ju hejdlöst mot marken, men om man har 2-4 ballonger och en av dom spricker så faller den långsammare mot marken och man hinner kanske fånga den innan den slår i.
Citera
2011-11-10, 19:57
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Jag vill ju ha så hög kvalitet jag kan och slippa köpa en kamera till. Tanken är ju att ha hela paketet i ett snöre och "styra" den med hjälp av att gå runt på marken och utnyttja vinden. Ta ner den igen är tanken att bara dra in snöret igen. Men av säkerhetsskäl så kanske man skulle vilja ha 2-4ballonger istället för en stor. Spricker en stor ballong så faller den ju hejdlöst mot marken, men om man har 2-4 ballonger och en av dom spricker så faller den långsammare mot marken och man hinner kanske fånga den innan den slår i.
...fast apanlapan har ju en rationell poäng också - du "slipper" inte köpa en ny kamera, men du "slipper" skaffa en dyrare/större/mer omständig/'farligare' (vad gäller kamerarisk, alltså) ballong.

Det är ju såklart upp till dig, men tänk över alternativkostnaden lite, så skall du se att en ny (billig) kamera faktiskt inte kostar så mycket jämfört med resten av dina kostnader (inkl. möda, risk etc). Just att du har så lite tid väger ju in också. Du kanske skulle kunna se det som ett test .

OT:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in