2004-12-28, 15:07
Medlem
NoTruces avatar
Ja, vad har ni att säga om denne litteräre gigant? Borde han ha fått nobelpriset? Kanske någon kan tipsa om likartade författare?

Personligen får jag väl säga att Borges influerat mig i såväl mitt läsande som skrivande. Visst, hans texter kan vara svåra att ta sig in i, men när man väl gjort det får man lön för mödan.
Citera
2005-01-02, 17:35
Medlem
Gillar också Borges. Tycker Paul Auster, som är min store favorit, har vissa likheter med argentinaren.
Citera
2005-01-02, 22:55
Medlem
NoTruces avatar
Kan tänka mig det ... Förutom New Yorktrilogin (som ju till viss del är metafiktiv), kan du ge något exempel?
Citera
2005-01-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Kan tänka mig det ... Förutom New Yorktrilogin (som ju till viss del är metafiktiv), kan du ge något exempel?

Austers senaste bok, "Orakelnatten", är också i hög grad metafiktion...rekommenderas varmt
Citera
2005-01-08, 20:59
Medlem
NoTruces avatar
Ska läsa den. Har du läst Mr. Vertigo?
Citera
2005-01-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ska läsa den. Har du läst Mr. Vertigo?

Nej, det har jag inte. De Auster-romaner jag läst förutom de vi nämnt är Månpalatset, Slumpens Musik, Illusionernas Bok, Att Uppfinna Ensamheten och Hungerns Konst (en essäsamling). Bäst av dessa skulle jag vilja säga att Månpalatset och Slumpens Musik är.
Citera
2005-01-09, 16:45
Medlem
NoTruces avatar
Annars är ju Cortázar hyfsat lik Borges i sina teman, även om utförandet oftast är mindre stramt.
Citera
2009-03-15, 21:48
Medlem
Har jag förstått det rätt att Biblioteket i Babel innehåller delar av den relativt nyutkomna Fiktioner?
Citera
2009-03-15, 22:03
Medlem
jkl555s avatar
Citat:
Borde han ha fått nobelpriset?

Jag tycker det.
Enligt Torgny Lindgren, var det tack vare Arthur Lundqvist som Borges blev utan ett nobelpris.
Citera
2009-03-15, 22:36
Medlem
Dr Scriptums avatar
Ryktas även att han förvägrades Nobelpriset pga hans konservativa ställning i politik. Tråkigt om det stämmer.
Citera
2009-03-15, 22:51
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clevinger
Har jag förstått det rätt att Biblioteket i Babel innehåller delar av den relativt nyutkomna Fiktioner?

Tvärtom. Fiktioner (original: Ficciones) innehåller berättelsen "Biblioteket i Babel."

Citat:
Ursprungligen postat av jkl555
Jag tycker det.
Enligt Torgny Lindgren, var det tack vare Arthur Lundqvist som Borges blev utan ett nobelpris.

Var inte Lundqvist ett stort Borgesfan? Han stod ju för mycket av introducerandet och översättningen av latinamerikansk litteratur på den tiden.
Citera
2009-03-16, 00:22
Medlem
jkl555s avatar
Citat:
Var inte Lundqvist ett stort Borgesfan? Han stod ju för mycket av introducerandet och översättningen av latinamerikansk litteratur på den tiden.

Ja, då kan det ju inte stämma. Måste snarare varit tvärtom...ja, hur som helst, är han en storartad författare, som bör prisas för sitt sätt att skriva av och utifrån ren läsglädje. Och hur han rörde sig bort från den lite trista mimetiska verklighets avbildande litteraturen, mot ett helt och hållet fiktiv berättande. Han ska tydligen själv ha avskytt författare som skrev långa detaljrika romaner med ingående karaktär analys och beskrivningar av välkända platser, som fick läsaren att till slut glömma bort att han läste en bok. Någonstans kommenterar han ju också Kakfas Process, med att den skulle ha varit mycket bättre om den kortats ned till max 10 sidor.
Senast redigerad av jkl555 2009-03-16 kl. 00:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in