Citat:
Ursprungligen postat av Terrorbyre
Har ju säkert valet mellan minst femton olika mood's att koppla på i någon given situation. Alla är dig själv, försök välj någon av alla dessa dina sidor istället för nån helt annan.
Varje gång en ny människa träder in i din sociala närvaro så uppdateras allas själv efter detta, är du hemma framför datorn kan du vara dig själv på tusen olika sätt. Skulle kunnat skrivit detta inlägg på femhundra olika upplägg, med en annan inloggning skulle jag varit en annan, men just nu blir det detta för inte fan sitter jag och tänker på det, så en själv är en rätt så random person.
Ett exempel på att inte vara sig själv är ju att tränga sig in i en diskussion om fotboll och verka intresserad och komma med åsikter man inte står för fast man egentligen skiter i det helt. Keep it real så att säga, jag är alldeles för dålig på det (edit, att myta alltså).
Och varför gör man detta då? Har det kanske med att göra att man vill vara med och också känna sig delaktig? Dvs man är sig själv, vare sig det handlar om hockey eller fulsprit, man vill vara del av samhörigheten.
Jag tror inte att problemet ligger i att man inte är sig själv, jag tror man har svårt att veta hur man är, man är osäker, nyfiken, optimistisk/pessimist.. och försöker sen skapa sig en uppfattning om saker därifrån. Det är precis som många psykologer, dom är jättebra på att känna andra människor, men lider ofta av alla problem dom botar dagligen själva. Det är svårt att ha självdistans och verkligen vara ärlig mot sig själv och andra om sina brister, det är ett känsligt område.
Saker som kan hjälpa är ju att faktiskt lära sig lite om sig själv, utmana sig själv tx, veta vad man går för, det är ett sätt att lära känna sig själv. Göra saker som får en att få ett sunt bättre självförtroende, lära sig att inte överskatta och underskatta.
Sen finns det mer enkla saker, som att man vill visa sig inför andra personer som innehar en hög status, både hos sig själv och andra, dom här personerna har inflytande och genom att få inflytande hos dom hoppas man öka sina chanser att få inflytande hos andra. Men det funkar inte så, man får inflytande om man är en sån individ som har dom kvaliteterna, försöker man sig på att visa kvaliteer man inte har syns det igenom som en dålig fasad och det blir dumt, ofta pinsamt och även kränkande sin omgivning.
Så steg ett är egentligen att lära känna sig själv först.