2011-11-08, 19:04
Medlem
Har fått oxascand 10 mg av min läkare mot flygrädsla. Skall enligt ordination ta 20 mg en timme innan flygresa. Dem hjälper inte ett skit, en gång tog jag 30 mg, inte heller då fick jag någon hjälp. Körde 35 mg en gång efter det och efter ca 1 timme av panik på flyget antar jag att kroppen i kombination med oxascanden gjorde så jag däckade av trötthet. Har mestadels av tabletterna kvar och har haft dem nu i ca 4 månader och jag ska till doktorn på fredag för att få något nytt, ska även ha med resterande och visa så att han ser att jag inte missbrukat. Vad ska jag säga till honom att jag vill ha? Jag vill att det ska hjälpa! Vad är steget efter oxascand, Stesolid eller? Någon erfarenhet av dem vid flygrädsla? Den som tänkt skriva atarax eller liknande, snälla, gör inte det.
Citera
2011-11-08, 19:14
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatekid90
Har fått oxascand 10 mg av min läkare mot flygrädsla. Skall enligt ordination ta 20 mg en timme innan flygresa. Dem hjälper inte ett skit, en gång tog jag 30 mg, inte heller då fick jag någon hjälp. Körde 35 mg en gång efter det och efter ca 1 timme av panik på flyget antar jag att kroppen i kombination med oxascanden gjorde så jag däckade av trötthet. Har mestadels av tabletterna kvar och har haft dem nu i ca 4 månader och jag ska till doktorn på fredag för att få något nytt, ska även ha med resterande och visa så att han ser att jag inte missbrukat. Vad ska jag säga till honom att jag vill ha? Jag vill att det ska hjälpa! Vad är steget efter oxascand, Stesolid eller? Någon erfarenhet av dem vid flygrädsla? Den som tänkt skriva atarax eller liknande, snälla, gör inte det.

Jag vet vad du menar. Hade oxascand utskrivet i början av min bensokarriär, och var långt borta i världen på jobb och fick världens panikångestattack, tog mina förskrivna mg, hjälpte inte ett skit, proppade i mig tredubbelt så mycket-zero effect, till slut svimmade jag av ångesten. Tog upp detta med min läkare och vips fick jag starkare preparat utskrivet. Hävdar din med bestämdhet att du inte får något starkare så tycker jag att du ska spänna ögonen i honom och säga att "både du och jag vet att det här inte hjälper!" 5mg sobril har INGEN effekt på någon, jag har pratat med flera läkare om detta, det handlar bara om placebo. Vad skulle då 20mg göra... Lycka till!
Citera
2011-11-08, 21:15
Medlem
evelin733s avatar
Citat:

Jag får oxå såna mot flygrädsla, och visst... helst skulle jag vilja ha nåt starkare men det får jag inte, men i brist på det så tycker jag Sobrilen funkar riktigt bra mot flygångesten bara man tar nog många. Jag ska ta 10-20 mg enl läkaren och det ger ju ingen ångestdämpning alls. Men tar man 3-4 tabletter (eller helst 5) så funkar det då för mig, och jag har rätt kraftig ångest när jag flyger (dessutom tar jag ju ingen benso eller nåt annat till vardags och det bidrar väl starkt till att sobrilen funkar för mig). Ibland kanske jag iofs tar en öl eller ett glas vin oxå för att få mer effekt (för läkaren går som sagt inte med på att jag ska ta mer än 2, eller möjligen, kanske, ibland 3 st...så problemet blir ju att tabletterna alltid tar slut för fort, speciellt om jag inte skulle dricka oxå). Men jag tar dem två timmar före flygningen, tycker inte de hinner ge full effekt annars. Sen tar jag oftast en till för säkerhets skull en timme innan flygningen. Om jag tar allt en timme före är det som att ångesten bryter igenom och tabletterna inte får effekt alls. Kanske värt ett försök att ta dem lite tidigare? Ifall din läkare är lika restriktiv som min mitt i allt....

Men från början tyckte jag att 2-3 st faktiskt hjälpte iaf litegrann det med. Men första ordinationen, 1-2 st 5 mg tabletter, var verkligen ett stort skämt. Satt där på planet och höll på att avlida och kastade i mig ett okänt antal piller i panik. Fast det hjälpte ju inte då för jag hann ju landa innan de gav effekt. Efter det slutade jag lyssna på läkarens ordination.
Senast redigerad av evelin733 2011-11-08 kl. 21:19.
Citera
2011-11-08, 21:25
Medlem
evelin733s avatar
Om du lyckas få något starkare mot flygrädslan kan du ju skriva här sen hur du gjorde. Jag har inte en chans till det och dessutom tycker läkaren att han knappt ska skriva ut Sobril mer och att jag ska gå på KBT istället. Så om du lyckas vill jag gärna veta hur, kanske det funkar för mig med
Citera
2011-11-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evelin733
Om du lyckas få något starkare mot flygrädslan kan du ju skriva här sen hur du gjorde. Jag har inte en chans till det och dessutom tycker läkaren att han knappt ska skriva ut Sobril mer och att jag ska gå på KBT istället. Så om du lyckas vill jag gärna veta hur, kanske det funkar för mig med

Jag känner igen mig i både era inlägg! Jag fick också 5 mg först, skulle ta 1-2 tabletter. Dem hjälpte juh ingenting alls. Sen gick jag tillbaka, berättade som det var och då frågade läkaren om jag ville ha 20 mg tabletter tror jag det va eller 10 mg, hon gav iaf 2 alternativ och jag tog de svagare. Vet inte varför men jag tänkte att 30 mg skulle hjälpa och därför inte i behov av de starka. Med facit i hand kanske det va dumt. Hur som helst så har jag faktikst redan gått KBT-behandling För vissa problem är den guld värd! Men du kan säga till din doktor att hela KBT-metoden går ut på att utsätta sig för sina rädslor, vilket i princip blir helt omöjligt att sitta med sin terapuet och flyga varje vecka Det sa jag till min när jag skulle byta upp mig till starkare. Jag ska som sagt dit på fredag och får jag något starkare skriver jag det här! Har även funderat på att ta in några från utlandet. Mina föräldrar härstammar från balkan och tydligen kan man köpa receptbelagd medicin i apoteken, fast till det dubbla priset. Kan vara värt det med tanke på att jag tror jag ska dö varje gång jag ska flyga...
Citera
2011-11-09, 19:33
Medlem
Zikniks avatar
KBT är det enda som hjälper på sikt. Men då måste du vilja kämpa och hålla ut, inte börja fega ur.
Att försöka droga ner sig gör bara att man blir seg och dum hela resan, försöker du sedan ta dig in exv USA lär du få stå ut med en hel del frågor.
Citera
2011-11-09, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
KBT är det enda som hjälper på sikt. Men då måste du vilja kämpa och hålla ut, inte börja fega ur.
Att försöka droga ner sig gör bara att man blir seg och dum hela resan, försöker du sedan ta dig in exv USA lär du få stå ut med en hel del frågor.

Om man får medicin mot flygångest av läkaren så är det väl inte så svårt att förklara och visa upp ett intyg på flygplatsen om man nu skulle trycka i sig mängder som gör en "borta" i skallen.

Fast visst är KBT ett bra förslag, har man möjlighet att testa bör man göra det, tänk vad skönt att besegra sin egna rädsla, ger en inre tillfredsställelse.
Citera
2011-11-11, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Om man får medicin mot flygångest av läkaren så är det väl inte så svårt att förklara och visa upp ett intyg på flygplatsen om man nu skulle trycka i sig mängder som gör en "borta" i skallen.

Fast visst är KBT ett bra förslag, har man möjlighet att testa bör man göra det, tänk vad skönt att besegra sin egna rädsla, ger en inre tillfredsställelse.

Va hos doktorn idag. Fick inget nytt att testa. Fick dock ett nytt paket oxascand och skulle öka till 30 mg ist samtidigt fick jag en remiss till en KBT-terapuet som innebär att jag kan gå till en i öppenvården och slipper betala 900 kr per samtal. Det kan man väll säga var en bra utgång ? känner mig väldigt nöjd iallafall. 30 mg oxascand är fortfarande kanske inga megadoser men jag har förmordligen ingen tolerans. Har bara ätit det 5 ggr typ för flyg och annars aldrig. Kan man bygga upp tolerans på det sättet btw?
Citera
2011-11-11, 11:56
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Va hos doktorn idag. Fick inget nytt att testa. Fick dock ett nytt paket oxascand och skulle öka till 30 mg ist samtidigt fick jag en remiss till en KBT-terapuet som innebär att jag kan gå till en i öppenvården och slipper betala 900 kr per samtal. Det kan man väll säga var en bra utgång ? känner mig väldigt nöjd iallafall. 30 mg oxascand är fortfarande kanske inga megadoser men jag har förmordligen ingen tolerans. Har bara ätit det 5 ggr typ för flyg och annars aldrig. Kan man bygga upp tolerans på det sättet btw?

Försökte du få något annat men fick nej? Eller gav du fan i att fråga?

Har man recept på 30 mg, och om det inte hjälper, kan man ju ta 40-50 mg utan att det tar slut för fort. Läkaren vet ju inte exakt hur ofta man flyger. Det är värre för mig som får recept på 10-20 mg per flygning, då går de åt alldeles för fort alltid

Men som sagt, iaf för mig funkar 30-40 mg rätt bra vid flygningarna.

Jag har tagit sobril i flera år utan att bygga upp nån särskild ökad tolerens för jag har ju nästan bara tagit när jag flygit och då blir det ju ganska sporadiskt (kanske 4-12 ggr per år i snitt). Tror inte man bygger upp tolerens alls av att bara ta så sällan som vid flygning, om man inte flyger väldigt ofta. Men i höstas då jag tog dem flera gånger per vecka i ett par månader så tyckte jag att det behövdes mer än innan för att få bort ångesten.

När ska du börja KBT? Jag är oxå erbjuden remiss till sånt.
Senast redigerad av evelin733 2011-11-11 kl. 11:58.
Citera
2011-11-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evelin733
Försökte du få något annat men fick nej? Eller gav du fan i att fråga?

Har man recept på 30 mg, och om det inte hjälper, kan man ju ta 40-50 mg utan att det tar slut för fort. Läkaren vet ju inte exakt hur ofta man flyger. Det är värre för mig som får recept på 10-20 mg per flygning, då går de åt alldeles för fort alltid

Men som sagt, iaf för mig funkar 30-40 mg rätt bra vid flygningarna.

Jag har tagit sobril i flera år utan att bygga upp nån särskild ökad tolerens för jag har ju nästan bara tagit när jag flygit och då blir det ju ganska sporadiskt (kanske 4-12 ggr per år i snitt). Men i höstas då jag tog dem flera gånger per vecka i ett par månader så tyckte jag att det behövdes mer än innan för att få bort ångesten.

När ska du börja KBT? Jag är oxå erbjuden remiss till sånt.

Hej Evelin733.

Nej jag frågade inte efter något annat faktiskt. Jag konstaterade för honom att dem inte hjälpte och det han sa var att "ja jag kan inte skriva ut något annat till dig för du har i princip redan fått det starkaste". Han syftar såklart generellt på att bensos är starka, oxascand i sig är instegbenson och inte alls stark men men. Redan där kände jag att jag inte orkar hugga på honom. Ett nytt packe och kbt-remiss känns som en bra utgång. Men hur brukar du ta dina när du tar 30-40 mg? en timme innan flygning?

vet inte när jag ska börja. Den ligger i något system antar jag och doktorn sa att jag måste ringa själv för att aktivera den.

Fy fan vad skönt att kunna dela sina flygrädsle/sobril-tankar och prata om det thumbs up!
Citera
2011-11-11, 12:13
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Hej Evelin733.

Nej jag frågade inte efter något annat faktiskt. Jag konstaterade för honom att dem inte hjälpte och det han sa var att "ja jag kan inte skriva ut något annat till dig för du har i princip redan fått det starkaste". Han syftar såklart generellt på att bensos är starka, oxascand i sig är instegbenson och inte alls stark men men. Redan där kände jag att jag inte orkar hugga på honom. Ett nytt packe och kbt-remiss känns som en bra utgång. Men hur brukar du ta dina när du tar 30-40 mg? en timme innan flygning?

vet inte när jag ska börja. Den ligger i något system antar jag och doktorn sa att jag måste ringa själv för att aktivera den.

Fy fan vad skönt att kunna dela sina flygrädsle/sobril-tankar och prata om det thumbs up!

Ja då var det nog inget läge att tigga efter annat. Känns ju som att det blev bra ändå

Jag brukar ta ungefär 3 st 10 mg ca två timmar före flyget startar. Och sen tar jag en till en timme före. Och om jag flyger långt tar jag kanske nån till på planet. Men oftast flyger jag 1-2 timmar bara och då gör jag ju inte det

För mig har det gjort flygandet mycket bättre. Nu går det riktigt bra faktiskt.
Hoppas de blir bra för dig med. Jobbigt att vara flygrädd
Citera
2011-11-11, 12:25
Medlem
Sweeper80s avatar
Säg att Du har svårt att sova istället - till en annan läkare - och säg att när Du tidigare hade svårt att sova så fick Du Zopiklon. Ta två 7,5 mg Zopiklon och en sexa whiskey så sover Du gött hela flygturen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in