Jag hittade en lösning för ett tag sedan:
1) Först måste du givetvis jailbreaka. (Har du högre än 4.3.3 så går det inte) Har du 4.3.3 eller lägre så besöker du
http://www.jailbreakme.com/ för att jailbreaka.
2) Skaffar ett app som heter iTransmission (detta app är inte tillgängligt i appstore och är anledningen till varför en jailbreak är nödvändig)
3) Skaffar ett app som heter iFile.
4) Skaffar valfritt uppspelningsprogram VLC, Goodplayer, AVplayer HD är några alternativ.
För att sedan ladda ner en torrent så besöker du valfri torrentsida och kopierar URL:n eller magnetlänken (till själva torrenten) och startar nerladdningen i iTransmission. Det kan ta ett tag innan nerladdningen börjar. Sen när valfritt objekt är nedladdat så öppnar du iFile. Då kommer den nedladdade filen att ligga under dokument i appen iTransmission, här kan du då välja att flytta den filen till någon annan applikation och i ditt fall tex VLC. Men du kan också ladda ner spel som du sedan lägger in i "installous" (vilket är en motsvarighet till app store som man kan skaffa via jailbreak) mappen och sedan installerar dem den vägen.
Detta är hur jag går tillväga, kan tyckas vara omständigt men jag gillar att med hjälp av iFile kunna styra vilket program jag ska använda till vad. Flera gånger har det hänt att visa uppspelningsprogram har haft problem med ett specifikt format, då har jag helt enkelt prövat någon annan genom att flytta filen dit och på så sätt ofta kommit runt problemet.
Edit: Vet dock inte hur eller varför du vill ha över filerna på din nas.