2011-11-08, 16:10
Medlem
Hej!

Jag sålde en vara värd cirka 3000 kronor som jag sedan skickade med posten, skickade som vanligt postpaket gick alltså inte att spåra paketet. Det har gått mer än en vecka nu och köparen säger att varan fortfarande inte har kommit..

Vad ska jag göra? Försöker han blåsa mig, kan jag åka dit om han skulle anmäla mig? Jag har ju ändå inga bevis på att jag skickat den, men han har bevis på att han betalat pengarna till mig.
Citera
2011-11-08, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinka
Hej!

Jag sålde en vara värd cirka 3000 kronor som jag sedan skickade med posten, skickade som vanligt postpaket gick alltså inte att spåra paketet. Det har gått mer än en vecka nu och köparen säger att varan fortfarande inte har kommit..

Vad ska jag göra? Försöker han blåsa mig, kan jag åka dit om han skulle anmäla mig? Jag har ju ändå inga bevis på att jag skickat den, men han har bevis på att han betalat pengarna till mig.

Var det ett stort paket eller bara ett litet du la på brevlådan? Varför skickade du inte rekomenderat?
Citera
2011-11-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangaaan
Var det ett stort paket eller bara ett litet du la på brevlådan? Varför skickade du inte rekomenderat?

Ett stort paket som jag skickade via ombud, jag skulle skickat med Schenker först, det var alternativet jag hade i annonsen men min skrivare strulade så jag kunde inte skriva ut en paketlapp. Med schenker kan man spåra det osv, men tänkte inte på det när jag gick ner till mitt ombud och skickade det med posten.
Citera
2011-11-08, 16:23
Medlem
Postpaket går väl att spåra? (och är försäkrade)

Menar du att du skickade som brev?
Citera
2011-11-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ett stort paket som jag skickade via ombud, jag skulle skickat med Schenker först, det var alternativet jag hade i annonsen men min skrivare strulade så jag kunde inte skriva ut en paketlapp. Med schenker kan man spåra det osv, men tänkte inte på det när jag gick ner till mitt ombud och skickade det med posten.

Fick du inget kvitto hos ombudet att du skickat det? Om inte vänta in köparen och se om han vill dra det vidare. Då kan du ju bara hänvisa till butiken och övervakningskameror att du varit där och skickat brevet, det måste ju fått ett kollinummer eller liknande!
Citera
2011-11-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Postpaket går väl att spåra? (och är försäkrade)

Menar du att du skickade som brev?

Citat:
Ursprungligen postat av Mangaaan
Fick du inget kvitto hos ombudet att du skickat det? Om inte vänta in köparen och se om han vill dra det vidare. Då kan du ju bara hänvisa till butiken och övervakningskameror att du varit där och skickat brevet, det måste ju fått ett kollinummer eller liknande!

Jag tog det billigaste alternativet som kostar 60 kronor, fick inget kvitto, kolli eller någonting..
Citera
2011-11-08, 16:28
Medlem
Nu förstår jag inte?
Ett vanligt paket, icke rekomenderat, har ju också ett paketIDnummer.
Går att spåra både genom posten internettjänst och via telefon direkt med posten.
Jag har fått åtskilliga paket postade till mig som inte har vart rek. Alla dessa har haft paketID.
Och varit spårbara.
Varför har du skickat en vara värd 3000:- oförsäkrat?
Låter skitskumt!
Under alla år jag har fått varor/gods postat till mig har inte ett enda försvunnit. och då pratar jag om hundratals försändelser.
Den vanligaste orsaken när "paketet har slarvats bort av posten"snacket drar igång grundar sig nästan alltid i att någon part försöker blåsa den andre.

Inga bevis på att du skickat det?
Du har ju ett inlämningskvitto!
Citera
2011-11-08, 16:31
Medlem
Citat:
Jag tog det billigaste alternativet som kostar 60 kronor, fick inget kvitto, kolli eller någonting..

Har du inte fått något kolli id så kan du ju inte bevisa att du har skickat det. Däremot så kan ju han bevisa att han skickat pengar, om det nu skulle gå till rätten.

Tyvärr verkar det som att du faktiskt får betala tillbaka om du inte vill ha problem.
Citera
2011-11-08, 16:31
Medlem
Om du inte har något inlämningskvitto, tror jag att du trollar.
Alternativt att du är riktigt jävla puckad, och då förtjänar man att lära sej den hårda vägen.
Citera
2011-11-08, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalletolv
Nu förstår jag inte?
Ett vanligt paket, icke rekomenderat, har ju också ett paketIDnummer.
Går att spåra både genom posten internettjänst och via telefon direkt med posten.
Jag har fått åtskilliga paket postade till mig som inte har vart rek. Alla dessa har haft paketID.
Och varit spårbara.
Varför har du skickat en vara värd 3000:- oförsäkrat?
Låter skitskumt!
Under alla år jag har fått varor/gods postat till mig har inte ett enda försvunnit. och då pratar jag om hundratals försändelser.
Den vanligaste orsaken när "paketet har slarvats bort av posten"snacket drar igång grundar sig nästan alltid i att någon part försöker blåsa den andre.

Inga bevis på att du skickat det?
Du har ju ett inlämningskvitto!

Jag gick dit och sa att jag ville skicka paketet på billigast möjliga sett, personalen vägde paketet och sålde mig 2 frimärken (30 kronor styck) som jag sedan satte på paketet och sedan skickade de iväg de, enda kvittot jag hade fått var på frimärkena inget annat.
Citera
2011-11-08, 16:36
Bannlyst
Citat:
Jag gick dit och sa att jag ville skicka paketet på billigast möjliga sett, personalen vägde paketet och sålde mig 2 frimärken (30 kronor styck) som jag sedan satte på paketet och sedan skickade de iväg de, enda kvittot jag hade fått var på frimärkena inget annat.

Det kommer gå som brottsmål, för jag tror inte killen drar det civilrättsligt.
Skaffa dig 2st vittnen som var med dig när du lämnade in paketet, så är det gröna gatan.

Se även till att ha kvittot på frimärkena, det är nämligen det enda man får när man skickar som brev.
Betalade du med kort räcker det ju med kontoutdrag.
Citera
2011-11-08, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milkab
Det kommer gå som brottsmål, för jag tror inte killen drar det civilrättsligt.
Skaffa dig 2st vittnen som var med dig när du lämnade in paketet, så är det gröna gatan.

Se även till att ha kvittot på frimärkena, det är nämligen det enda man får när man skickar som brev.
Betalade du med kort räcker det ju med kontoutdrag.

Jag var ju ensam när jag skickade paketet, betalade kontant. Menar du att jag ska ljuga om 2 vittnen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in