2011-11-08, 14:17
Medlem
jenna20s avatar
Hej!
Rubriken kan tyckas dum för en hundägare med erfarenhet. Jag är dock inte hundägare utan har sedan ett par veckor tillbaka blivit dagmatte åt en ca 1-årig hanhund, modell större (vill inte avslöja för mkt).
Nåväl...Ägaren verkar bra och jag litar på henne att hon vet vad hon gör med foderbiten.
MEN...jag måste ändå fråga. Jag är sportig av mig och hunden har också mkt energi. När vi är ute, som idag, så var vi ute i ca 3 timmar. Vi lekte och joggade mkt, han stojade runt och jagade pinnar, badade, träffade andra hundar och busade osv.
När vi kom hem är jag trött...+ tröstig och hungrig. Så jag åker ju hem och äter såklart.

Men ska hunden verkligen inte få något att äta efter en sådan promenad? Han har bara tillgång till vatten och som jag förstått det får han mat morgon + kväll.
Jag undrar bara för jag vill inte fråga ägaren och riskera att hon tar illa upp. Men borde inte en hund också få ngt att äta efter en lång och ganska tuff promenad/joggingtur?
Citera
2011-11-08, 14:22
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Hej!
Rubriken kan tyckas dum för en hundägare med erfarenhet. Jag är dock inte hundägare utan har sedan ett par veckor tillbaka blivit dagmatte åt en ca 1-årig hanhund, modell större (vill inte avslöja för mkt).
Nåväl...Ägaren verkar bra och jag litar på henne att hon vet vad hon gör med foderbiten.
MEN...jag måste ändå fråga. Jag är sportig av mig och hunden har också mkt energi. När vi är ute, som idag, så var vi ute i ca 3 timmar. Vi lekte och joggade mkt, han stojade runt och jagade pinnar, badade, träffade andra hundar och busade osv.
När vi kom hem är jag trött...+ tröstig och hungrig. Så jag åker ju hem och äter såklart.

Men ska hunden verkligen inte få något att äta efter en sådan promenad? Han har bara tillgång till vatten och som jag förstått det får han mat morgon + kväll.
Jag undrar bara för jag vill inte fråga ägaren och riskera att hon tar illa upp. Men borde inte en hund också få ngt att äta efter en lång och ganska tuff promenad/joggingtur?
Normalt sett utfodrar man bara sina hundar 2 gånger om dagen. Det beror dock lite på ras och vilken aptit de har. Om hunden har gott hull och blank päls så är där inget att ifrågasätta enligt mig.
Citera
2011-11-08, 14:24
Medlem
Larhoons avatar
Håller med föregående person. Två gånger är fullt normalt för en hund att få mat oavsett motion, sålänge hunden inte har speciella behov.
Jag ser ingen anledning att du ska ta upp det med ägaren.
Du kan inte jämföra hunden med dig själv, hundar är inte människor!
Citera
2011-11-08, 14:25
Medlem
Jag brukar alltid se till att min hund har mat i skålen och sen låter jag den välja själv när den vill äta. Ibland äter han direkt efter en lång promenad och ibland inte. Så det är lite olika, och antagligen olika från hund till hund också. Så länge det bara är torrfoder som du har framme i skålen och inte något kladdigt hundmatstjafs.
Citera
2011-11-08, 14:31
Medlem
jenna20s avatar
Tack för svar! Det var allt jag behövde veta. Då kan jag vara lugn av att veta att han antagligen inte ligger där hungrig i flera timmar
Citera
2011-11-08, 20:46
Medlem
Som tidigare inlägg sagt, de flesta hundar klarar sig utmärkt med två mål per dag.
Är det en hund som har svårt att hålla hullet kan man lägga in ett mellanmål om dom inte får i sig tillräckligt mkt annars.

Däremot ska man inte utfodra en stor hund direkt efter ett motionspass, risken för magomvridning ökar då.....
Citera
2011-11-08, 20:47
Medlem
Summerbirds avatar
Så här är det: Det finns risk för magomvridning, i synnerhet hos vissa stora raser, om de äter direkt efter ansträngning. Magomvridning är livshotande och akut, och oerhört smärtsamt för hunden. Det kräver akut operation och utgången är oviss. Många hundar dör redan innan eller på vägen in.

Därför ska man inte ge mat direkt. Hundar är dessutom rovdjur som av naturen äter när de kan. Dvs, deras vilda släktingar vargarna kan gå långa tider utan ett mål för att sedan ta igen det när mat finns tillgänglig. Så du behöver inte tänka att hunden måste äta bara för att den har varit aktiv.

Jag tycker heller inte att du ska vara rädd att fråga ägaren ifall du undrar något. Jag som hundägare vore bara glad om hundpassaren frågade.
Citera
2011-11-08, 21:01
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werxcer
Jag brukar alltid se till att min hund har mat i skålen och sen låter jag den välja själv när den vill äta. Ibland äter han direkt efter en lång promenad och ibland inte. Så det är lite olika, och antagligen olika från hund till hund också. Så länge det bara är torrfoder som du har framme i skålen och inte något kladdigt hundmatstjafs.
Jag gjorde det med min gamla hund, en schäfer men jag skulle inte kunna göra det med mina nuvarande för de hade fettat till sig direkt och ätit tills det sprack. Skulle tro det delvis beror på att de är två men de har några få procent labbe i sig så de verkar lite glupskare än schäfer, även om de är till 92% schäfer.
Citera
2011-11-09, 11:26
Medlem
har man en väldigt aktiv hund finns det ju foder som innehåller mer protein för just dessa hundar. Samma sak om de får utstå mkt kyla/värme eller på annat sätt skiljer sig från de flesta andra hundar.
Man hade väl snarare då kunnat ge innan man går lite grann
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in