2011-11-08, 11:02
  #1
Medlem
Vi har köpt en fastighet med hus byggda i början av 1900-talet. Hos kommunen finns inga bygglov utgivna för detta. Vad gäller? Kan man söka bygglov för detta i efterhand? Riskerar man att behöva riva? Det råder ju ingen tvekan om att husen stått där mycket länge.

En byggnad (om ca 30kvm) är byggd under seklets mitt. Ligger den lite risigare till då kanske?
Citera
2011-11-08, 15:46
  #2
Medlem
Asgarvads avatar
De byggnaderna står där av hävd och riskerar ingen rivning. Det är ganska vanligt att hundra år gamla hus saknar formella bygglov, om man nu ens alltid behövde sånt på den tiden.
Däremot kanske du inte får bygglov för att göra ändringar på dem eller riva dem och uppföra nya byggnader av samma storlek på samma plats. Beror helt på vad som stadgas i detaljplanen. Är husen helt enligt plan så lär det inte vara några som helst problem.
En tumregel är att byggnader utan bygglov som stått i minst 10 år utan att byggnadsnämnden uppmärksammat dem och som inte avviker mot planen alltför våldsamt får stå kvar som hävdvunna svartbyggen.
Citera
2011-11-08, 16:59
  #3
Medlem
Låter bra. Till saken hör väl då också att man räknar med att ha detaljplan för området klart om ett drygt år. Fastigheten kommer troligen att på något viss kulturmärkas. Inte någon K-märkning, utan något i stil med att husets stora tomt passar in i områdets historia på något vis. Därför kommer troligen denna tomt inte att kunna styckas till lika små tomter som övriga tomter i området.

Om man vill bygga ut huset, ska man passa på att göra det INNAN detaljplanen blir klar? Har läst någonstans att man inte behöver bygglov för utbyggnad utanför detaljplanerat område (upp till en viss storlek). Men jag tycker det låter konstigt...
Citera
2011-11-17, 13:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siggaloo
Om man vill bygga ut huset, ska man passa på att göra det INNAN detaljplanen blir klar? Har läst någonstans att man inte behöver bygglov för utbyggnad utanför detaljplanerat område (upp till en viss storlek). Men jag tycker det låter konstigt...

Någon som har något att säga om detta? Finns det något som vi ska passa på att göra innan detaljplan? Vi skulle gärna bygga en veranda/utbyggnad som kan rymma toalett, och det skulle helst ske innan detaljplanen är klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in