2011-11-08, 03:41
Medlem
singularitets avatar
Jag har alltid velat veta vilken sjukdom som tog livet av Skorpan. Jag frågade en läkare som inte hade den blekaste aning. Vi vet att Skorpan hostade och var sjuk. Men han var samtidigt kontaktbar. Det enda vi vet är att han hostade innan han hamnade i Nangijala.

Frågan är alltså vad för sjukdom som möjligtvis tog livet av honom?
Senast redigerad av singularitet 2011-11-08 kl. 03:44.
Citera
2011-11-08, 03:46
Medlem
Hostningar är väl ett ganska vanligt symtom för ett brett spektra av sjukdomar. Om vi nu ändå antar att hostandet var av ett allvarligt slag så kan vi ju tänka oss någon typ av luftvägssjukdom som kan drabba även tonåringar. Tuberkulos skulle kunna vara ett alternativ, något som Astrid kanske också sett och kunde beskriva från egen erfarenhet. Lungcancer och KOL drabbar främst äldre och rökare, så det är inte lika sannolikt, men lunginflammation skulle kunna vara möjligt. Jag röstar nog trots allt på tuberkulos.
Citera
2011-11-08, 03:50
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funkydiabetic
Hostningar är väl ett ganska vanligt symtom för ett brett spektra av sjukdomar. Om vi nu ändå antar att hostandet var av ett allvarligt slag så kan vi ju tänka oss någon typ av luftvägssjukdom som kan drabba även tonåringar. Tuberkulos skulle kunna vara ett alternativ, något som Astrid kanske också sett och kunde beskriva från egen erfarenhet. Lungcancer och KOL drabbar främst äldre och rökare, så det är inte lika sannolikt, men lunginflammation skulle kunna vara möjligt. Jag röstar nog trots allt på tuberkulos.

Men TBC var behandlingsbart även på den tiden och ingen dödsdom.
Citera
2011-11-08, 04:09
Medlem
Men han hade tuberkulos ...
http://www.astridlindgren.se/verken/filmerna/broderna-lejonhjarta
Citera
2011-11-08, 04:14
Medlem
singularitets avatar
Men varför skulle en av tanterna som Skorpans mamma syr klänningar åt tala om för Skorpan att han snart ska dö om det var tuberkulos som inte är någon dödsdom?
Citera
2011-11-08, 04:17
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bs89
Men han hade tuberkulos ...
http://www.astridlindgren.se/verken/filmerna/broderna-lejonhjarta

Okej, tack för det slutgiltiga svaret så här på morgonkvisten. Jag hoppas att om jag får tuberkulos så blir det ett lika "snällt" sjukdomsförlopp.
Citera
2011-11-08, 04:59
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet

Vilken tid syftar du på?
Citera
2011-11-08, 05:01
Medlem
Det var många som dog av tuberkulos i sverige! det fanns flera sanatorier för just denna sjukdom men på slutet av 40 talet så kom sulfan till sverige och efter det så hittade man ett vaxin!!
Citera
2011-11-08, 05:05
Medlem
Var det någon som listade ut om det var tuberkulos som jag gissade på? Tyckte inte det framgick tydligt i den länkade texten. Sedan borde man ju ta ett snack med läkarens chef om han inte hade den blekaste om vad Skorpan dog av...hade inte velat ha den doktorn om jag kom in som sjuk och beskrev mina symtom.
Citera
2011-11-08, 05:07
Medlem
tankermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet

Frågan är vad som är "den tiden" i sammanhanget. Boken publicerades -73. När jag såg filmen fick jag intrycket att den utspelar sig i början av 50-talet eller så.

På Junibacken i Stockholm finns det ett 'sagotåg' man kan åka. Där kan man se en scen ur Bröderna Lejonhjärta (branden), och figurerna och miljön där ser snarare ut att komma från slutet av 1800-talet. Blev lite förvånad över det.

Vilken tid tror du den utspelar sig i?
Citera
2011-11-08, 05:30
Medlem
Det kan ju ha varit en lunginflammation! man kunde ju inte göra mer än att hoppas att sjukdomen vände!! så kommer det att bli i framtiden oxå just nu är typ 20 procent av sjukdoms alstrande bakterier resistenta mot dom breda antibiotika familjerna!!
Citera
2011-11-08, 06:43
Medlem
Skulle tro att det är sekelskift/tidigt 1900-tal.
http://www.youtube.com/watch?v=ocUqBmPtb4w

Dödligheten i TBC var hög då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här