2002-11-02, 16:37
Medlem
sajruss avatar
Ännu ett inlägg.

Skulle det finns något annat man skulle kunna önska sig än evigt liv?
Vissa skulle påstå att det skulle vara helvetet per defenition, detta kan jag dock inte hålla med om. Mycket möjligt att det skulle bli långtråkigt, men tidsperspektiv skulle förändrats. Man kanske spenderar hela 1900-talet på att läsa igenom olika historieskrifter för att upptäcka hur fel och missuppfattade det är. Tänkt den enorma erfaranheten och visdomen efter att ha sett civilisationer som egypten och babylonien uppså och försvinna. För att inte tala om nyfikenheten att få vara och se vad som det blir av med människan i framtiden.

Någon som är av en annan åsikt eller har förslag på hur man uppnår odödlighet (har redan provt att sälja min själ)?
Citera
2002-11-08, 17:32
Medlem
Ska man ha evigt liv så måste det ju till att man hela tiden utvecklas, både vad gäller medvetande och förståelse. Kroppen måste mao förändras kontinuerligt, som det är idag finns det ju typ ett "tak" för hur högt man kan nå, har man all tid i världen tror jag att man har nått det inom max 100-200 år.

Tror man börjar "stagnera"(hur man nu stavar) efter det. Man blir helt enkelt less. Jag tror människan bara kan uppleva lycka genom att lyckas med saker, genom att uppnå saker, VI har mål, antingen känslomässiga/Materiella/psykiska, hursomhelst vad som för oss representerar en förbättring... när vi sedan uppnår detta får vi som belöning en massa "lycklighetskemikalier" av hjärnan, efter ett tag så vänjer man sig, och måste förbättra ytterligare. Ser det som att vi är "programmerade" att hela tiden förbättra, har man nått "toppen" för vad som är möjligt tror jag nog att man bara kommer vara olycklig, och vem vill då leva för evigt.

Ska man leva för evigt ska medvetandet konstant expandera, minnet behöver nog också konstant förbättras och annat snaskigt och gott, annars blir det nog en pina.. tyvärr. Fast man kanske medvetet får se till så att man kraschar psykiskt och fysiskt en sisådär vart 100ade år, eller det kanske man gör per automatik, så börjar man ett nytt liv om och om igen, psykiskt dvs, vem vet.
Citera
2002-11-09, 11:34
Medlem
Fy fa-an vad hemskt att leva för evigt. Till slut skulle man nog veta allt och vi vet vad som händer med messerschimts.... Jesus var perfekt och han fick minsann leva i lite mer än 30 år.

Jag skulle vilja leva för evigt om människor inte var så elaka, själviska och rädda. Då skulle nog det eviga livet inte vara en lång plåga.
Citera
2002-11-14, 11:07
Medlem
Vi behöver egenkligen inte sätta nya mål för att bli lyckliga. Om ngn här har läst eller hört talas om konceptet "Flow" så vet de vad jag talar om. För att bli lycklig, oavsett vad man företar sig, så måste man i stora drag: 1) vara helt närvarande i det innevarande ögonblicket och 2) Se alla uppgifter som en utmaning, hur enkla de än är eller hur stor erfarenhet utav dem man än har. Å andra sidan så tar det ju en hel livstid att bemästra ett givet yrke, eller mer beroende på vilka talanger man har fötts med, så det finns nog gott om saker att göra för den med evigt liv.

För att se det hela ur en annan synvinkel. Har ngn sett TV-serien "Lexx"? I denna finns en folkgrupp som kallas "Brunnen-G", de är ett urgammalt krigarfolk som satte modet först. Men när de uppnådde evigt liv blev de så rädda för att förlora det genom olycka att de fegt låste sig inne i underjordiska bunkrar och vågade inte längre njuta av livet.

För att ge en tredje syn på saken. För länge sedan läste jag en bok, av en okänd sci-fi-författare, vars namn jag tyvärr inte minns. I denna berättades det om att de begåvade människor ställdes inför valet att leva ett evigt liv på bekostnaden att de aldrig skulle motiveras att skapa ngt i sitt liv. Författaren resonerade att människans skapardrift beror i en önskan om att leva förevigt genom deras kreationer, om dödsrädslan försvinner skulle driften att skapa göra det också.
Citera
2002-11-17, 01:40
Medlem
jag skulle bara vilja leva för evigt om jag var ensam om det.. eller vänta jag vill ju inte leva alls..
Citera
2003-06-24, 18:49
Medlem
mevems avatar
Om man lever i en evighet, skulle man inte få uppleva allt som kan upplevas?
Citera
2003-07-19, 00:43
Medlem
a4swes avatar
Stackars folk med evigt liv när jorden går sönder....åka omkring i universum, själv, jätte länge.
Citera
2003-07-21, 17:09
Medlem
men tänk.. tänk och vara odödlig och bli inlåst i en kista 3 kilometer under marken i all evighet, kul. eller tänk att bli fastbunden och kastad in i en eld och bara ligga där i åratal och bara plågas.. tänk..
Citera
2003-07-21, 17:40
Medlem
HusqWallys avatar
Det är tekniskt möjligt för ett evigt liv, med dagens teknik. Med hjälp av en resperator och liknande maskiner kan men väll hålla din mäniska kropp levande rent mekaniskt eller vad man kallar det. När hjärtat inte fungerar av egen kraft. Rätta mig om jag har fel men det skulle va möjligt att ligga så för evigt. Så länge någon underhåller dina maskiner.

Det är ju ett evigt liv, men kanske inte så kul om man inte är vid medvetande eller hjärndöd.

Fast det finns ju folk som e hjärndöda och fortfarande kan skriva dumma kommentarer på FB........ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in