Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-07, 17:26
Medlem
c014s avatar
Hejsan

Jag har krånglat med min mail nu bra jävla länge.

Loggade in på webben och såg att gmail hade en massa labels, så jag har hållit på bra länge med att försöka rensa upp bland den skiten, de hade placerat skickade mail osv i olika labels.

Nu har jag skalat ner det till Inkorg och Skickat.
Grejen är, att när jag sökte i mailprogrammet på macen, så såg jag att jag i inkorgen hade en massa mail ifrån mig själv som låg i inkorgen. Jag undrar varför.

Så jag går in och kör ett filter i gmail där jag tar mail från mig själv och gör så att de inte ska hamna i inkorgen.

Då visar det sig att alla mina meddelanden som var "konversationer" försvann ifrån mailprogrammet, jag trodde hela tiden att konversationerna byggdes upp av både inkorgen och skickat-korgen. Men tydligen inte.

Så jag fick markera alla "konversationer" manuellt i gmail och flytta tillbaka till inbox.

Nu till min fråga, ska det verkligen vara så det funkar? Att mail som är "konversationer" gör så att mina egna mail hamnar i inkorgen, då blir det ju dubbletter av mina skickade mail, 1 av varje i både inkorg och skickat.

Tycker det verkar väldigt rörigt. Speciellt blir det rörigt om jag väljer att inte visa mina mail som konversationsvy, då har jag ju massa mail ifrån mig själv i min inkorg, liksom varför?

Hoppas ni fattar vad jag menar och att ni har några tankar om detta
Citera
2011-11-07, 20:53
Medlem
towbs avatar
Jag vet inte om det här är vad du söker eller om det kommer att hjälpa men det är något jag la på min kika-på-senare-lista som tar upp just hur man får mail.app att digga med gmail http://www.macworld.com/article/157846/2011/03/mailgmail.html
Citera
2011-11-07, 22:35
Medlem
c014s avatar
Tack,
den där artikeln har jag sett på. Dock förklarar det inte varför google lägger mina skickade mail i min egen inkorg.

Läste på internet (doh) och folk skriver att det finns inte dubbletter i gmail. Utan allt är märkningen. Problemet är ju dock att när min dator synkar för offline-användning så blir det dubbletter när det ligger i inkorgen.

Så det jag gjort nu, är att skapa en regel där alla mail ifrån "Me" hoppar över att landa i inboxen, och jag tillämpade den regeln på alla mail som fanns. Och då försvann ju dubbletterna.

Sedan har jag valt "Sent messages" som brevlåda för "skickat" i Mail.
Därefter, byggde jag om allt, valde "ordna konversationer" sedan gick jag in på avancerat, valde att den ska "inkludera relaterade mail".

Sedan har jag ju tagit bort All mail osv från att visas i imap, under imapinställningarna i gmail.

Så nu nu har jag inga dubbletter, och jag verkar få mina skickade mail att hamna i "sent messages" och den grupperar allt som den ska.

Om detta nu är rätt tillvägagångssätt vet jag inte. Men fan vad google hade rört till min inkorg utan att jag själv visste om det. Och i varje moment är jag livrädd att man ska ta bort mail eller sabba allt, vilket jag kanske har gjort iom allt detta.
Citera
2011-11-07, 23:28
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Låter märkligt, har inte själv några sådana problem. Provat med att ta bort kontot från Mail och sedan göra en ny set-up. Följ de beskrivningar om google har, så skall de nog gå vägen.
Citera
2011-11-08, 10:26
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Låter märkligt, har inte själv några sådana problem. Provat med att ta bort kontot från Mail och sedan göra en ny set-up. Följ de beskrivningar om google har, så skall de nog gå vägen.

Hej

Jag har följt de beskrivningar som finns på google, men detta sträckte sig rätt långt tillbaka.
Alla meddelanden som hade konversationsvy gjorde så att mina egna brev i konversationen låg i inkorgen. Så jag tror inte det är jag som gjort någon tabbe.

Testa att i Mail (osx) söka efter ditt eget namn/Mailadress i sökfältet, när du är i inkorgen.
När jag gjorde det fick jag massvis av träffar. De syns dock inte by default eftersom man har konversationsvy, och då kommer knappen "dölj dubbletter" fram.
Citera
2011-11-09, 00:12
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Hej

Jag har följt de beskrivningar som finns på google, men detta sträckte sig rätt långt tillbaka.
Alla meddelanden som hade konversationsvy gjorde så att mina egna brev i konversationen låg i inkorgen. Så jag tror inte det är jag som gjort någon tabbe.

Testa att i Mail (osx) söka efter ditt eget namn/Mailadress i sökfältet, när du är i inkorgen.
När jag gjorde det fick jag massvis av träffar. De syns dock inte by default eftersom man har konversationsvy, och då kommer knappen "dölj dubbletter" fram.

Det sistnämnda låter faktiskt som så, att Mail helt enkelt letar upp allt som har dig som del i mottagarlistan. Även om den nu skulle separera dem när de tas hem, så ploppar de upp i sökresultaten. Kan faktiskt vara som så, att du inte alls har dubbletter, utan det som sker är att du lite förvrängda sökresultat.
Citera
2011-11-09, 08:48
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Det sistnämnda låter faktiskt som så, att Mail helt enkelt letar upp allt som har dig som del i mottagarlistan. Även om den nu skulle separera dem när de tas hem, så ploppar de upp i sökresultaten. Kan faktiskt vara som så, att du inte alls har dubbletter, utan det som sker är att du lite förvrängda sökresultat.

Hej

Tror att jag lyckades fixa det. Är inte helt hundra på vad det var. Men det kan vara att jag inaktiverade pop3-funktionalitet, det var inget jag använde. Men det var aktiverat.

Nu så får jag inte längre mina egna meddelanden i inboxen

Finns massvis av trådar om det, här är en: http://www.google.com/support/forum/p/gmail/thread?tid=604a984030f2d353&hl=en

Det som är konstigt är dock att vissa lösningar inte verkar fungera för alla. Kanske buggigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in