2011-11-07, 12:19
Medlem
Blacklight6s avatar
Halloj alla flashbackare! Det är så att jag har börjat klura litegrann på hur ofta stjärnfall sker per natt? Särskilt nu när ändå höst/vintermörkret har fallit in Så de kan nog bli så att man vill dygna nån gång för att bevittna något stjärnfall när det nu kan hända. Hoppas de inte spelar någon större roll vilken region man bor i bara

Tack i förhand!
Citera
2011-11-07, 13:13
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacklight6
Halloj alla flashbackare! Det är så att jag har börjat klura litegrann på hur ofta stjärnfall sker per natt? Särskilt nu när ändå höst/vintermörkret har fallit in Så de kan nog bli så att man vill dygna nån gång för att bevittna något stjärnfall när det nu kan hända. Hoppas de inte spelar någon större roll vilken region man bor i bara

Tack i förhand!

Du har bäst chans att se stjärnfall vid meteorsvärmar. De kommer med jämna mellanrum. För att se något måste det vara molnfritt och mörkt vilket innebär att du måste ta dig en bit ut från samhället för att verkligen få uppleva något. Här har du en tråd som tar upp ämnet meteorsvärmar, se första inlägget för några av de mest synliga under året:

https://www.flashback.org/t1628267
Citera
2011-11-07, 15:35
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Var bor du någonstans TS? För att se många stjärnfall en natt krävs att det är mörkt, alltså att du befinner dig skapligt långt ifrån städernas ljus. Månen får inte heller vara uppe, eftersom den lyser upp hela himlen och döljer många stjärnfall. Jag tillbringade en natt i nordligaste Värmland, nära norska gränsen för ett par månader sedan, där det nästan inte alls finns ljusföroreningar, och jag såg en hel del stjärnfall, trots att det inte var något meteorregn. Tänk på att stjärnfall endast är synliga under ett par sekunder, som långa vita streck som far över himlen. Titta inte på dem i kikare, de syns bäst med blotta ögat.

Lycka till!
Citera
2011-11-08, 14:18
Medlem
Blacklight6s avatar
tackar ödmjukast för era svar jag bor i värmland så ska se till att ta mig till torsby/stöllet en natt då det är molnfritt och hoppas på att man får se nåt
Citera
2011-11-08, 14:36
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacklight6
tackar ödmjukast för era svar jag bor i värmland så ska se till att ta mig till torsby/stöllet en natt då det är molnfritt och hoppas på att man får se nåt
Jaså, du är också värmlänning? Ta dig till Höljes och åk lite mer norrut, nästan till riksgränsen. Där har du en mörk natthimmel! Ta med tält och övernatta en natt då du vet att vädret blir bra. Det gjorde jag och upplevelsen är verkligen värd mödan! Om du råkar ha en startpistol eller någonting annat som låter högt så ta gärna med det, jag vet inte hur björnarna är däruppe.
Senast redigerad av Detvardåsjälva 2011-11-08 kl. 14:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in