2011-11-07, 05:51
Medlem
bombaccis avatar
Det är sällan som jag faktiskt får mardrömmar efter att ha sett ett samhällsprogram på tv, men nu har det hänt.

Jag tittade igår kl 22-23 på programet dokument innifrån på Svt. Jag tänkte innan programmet att det skulle vara som de flesta andra samhällsprogram på SVT, fyllt av jante lag och ilska mot dem som tjännar pengar på annat som inte rör idrott, musik eller lottovinster. Visst fanns det såna inslag med, främst prästen som försökte leka jesus apostel.

Men det som framkom i programmet ( och som många av oss egentligen redan visste) fick mig att runt kl 04 vakna upp i svettningar i mardrömmar om dels rädslan för att se sina egna föräldrar att bli gamla men även för att veta hur korkade de flesta människor är och framförallt naiva befolkningen och politikerna är i Sverige för att kunna komma åt problemet.

För som de tog upp i programmet så är det vinstintresset som styr för vårdföretagen, de som styr bryr sig föga om de äldre ligger i sin egen avföring och behöver amputera kroppsdelar, går ned i vikt osv, då det helt enkelt skulle krävas mer och kunnigare personal för att åtgärda problemet. Så det är enklare låta gamlingarna lida, för det kommer alltid nya.

Givetvis kommer företagen aldrig att säga det offentligt, utan precis som politiker komme de säga allting "rätt" o tala om allas lika värda och att alla ska ha rätt att åtminstone få komma ut tre gånger i veckan, detta kommer dock endast vara läpparnas bekännelse och i verkligheten kommer de äldre ut betydligt färre gånger än så.

De visade även i programmet om hur företagen förfalskade, personallistor och annat för att verka som om de hade fler personal i tjänst än vad de i själva verket hade.

De flesta politiker är allt för dumma, lättrogna eller tjänar själva på att låta företagen hålla på och jag kan förstå dem. Det är oerhört tufft att stå emot och veta att man har rätt information. Förfalskar företaget och förskönnar sanningen och man inte har bevis svart på vitt att de missköter sig så framsstår man som löjlig om man kritiserar företaget, det krävs att man får info som man kan lita på fullt och då behöver man nog prata med de som faktiskt arbetar på äldreboenden, men hur många orkar göra det egentligen?

Det finns en del sympatiska politiker, jag fick ett sympatiskt intryck av en centerpartist från Tyresö, men dessa är få och som sagt det är väldigt svårt att stå upp för de svagaste i samhället utan svart på vitt och en intresserad allmänhet.

Tyvärr så glömmer ju allmänheten dessa skandaler snabbt och många skandaler blir det ju endast en rubrik om ens det, för vem orkar höra på sånt här?

I kapitalismens högborg (USA) som man skulle kunna tro borde vara fri från inskränkningar o annat så hade man dock en annan syn på detta, detta efter att advokater tjänat många miljoner på att stämma vårdföretag. Där löste man det helt enkelt genom att ha kameror på de äldres rum och kunna bestraffa vårdföretagen med dryga böter om de misskötte sig.

Detta är bra, jag skulle även vilja se fängelsestraff i straffskalan med. Det måste krävas ansvar av chefer och andra som sysslar inom människovårdande yrken o framförallt för dem som jobbar med de mer utsatta.

Att göra allting offentligt igen lär inte funka, för då kan man inte ens i teorin byta vårdföretag om de misskötter sig o det offentliga kan missbruka sin makt precis som det privata, men om man har seriösa kontrollorgan och även möjligheter att ge straff som känns för både företag och anställda så har man en större chans att komma till rätta med detta.

Tyvärr är Sverige ett av världens mest naiva länder som finns, ja tyvärr tar vi t o m första platsen på det.

Några exempel:

När inspektörer ska kontrollera att det inte finns svartarbetare på arbetsplatserna så måste de ringa till arbetsplatsen innan o berätta vilken dag o tid de har tänkt att komma. Vad tror ni händer på det företaget som faktiskt har svartarbetare? Jo de får stanna hemma den dagen, så kan man framstå som ett mönsterföretag ändå.

Sverige måste inse att inte alla världens människor är söta o vill enbart kramas o ge varandra kärlek utan att det handlar om egenintresse all the way. Men då detta är något som de flesta av oss kommer behöva hantera för eller senare så borde vi ha en ordentlig inspektion där inspektionerna på vårdhemmen sker oanmält, de företag som bryter mot regler skall bestraffas med dryga böter och fängelsestraff ska utges till chefer och företaget ska förlora sina kontrakt som de innehaft. Detta kan jag se som den enda lösningen på problemet, eller har ni några andra seriösa förslag?

Det är skrämmande att fundera på ålderdomen, existentiella frågor men tyvärr är det även skrämmande att tänka på hur naiva svenskar är och hur enkelt det är att roffa åt sig på bekostnad av medmänsklighet o värdighet.
Citera
2011-11-07, 06:11
Medlem
Intotherainbows avatar
Jag tittade också på programmet och har ett seriöst förslag, välj att inte ta del av Caremas tjänster.
Citera
2011-11-07, 06:47
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Jag tittade också på programmet och har ett seriöst förslag, välj att inte ta del av Caremas tjänster.

Tack för att du bevisade min poäng så tydligt. Svenskar är så naiva. Du tror att detta endast gäller för Carema, LOL.
Citera
2011-11-07, 10:39
Medlem
Precis likadant är det inom Aleris, våra makthavare är så naiva, dom tror ju för fan på allt som dessa företag säger, jag har gett upp hoppet för vårt land. Fasar för den tid då pappa behöver vård, lutar åt att jag har honom boende hos mig istället.

Dom som hade kritiska synpunkter på privatiseringen och så vad som komma skulle kallades "bakåtsträva", alt "kommunister" osv. Dags att vakna upp nu, snart 'är det era föräldrar som ligger där.
Senast redigerad av minus5 2011-11-07 kl. 10:41.
Citera
2011-11-07, 10:41
Medlem
Om jag ska vara ärlig så tycker jag bara att det är konstigt att svensken förväntar sig att någon annan ständigt ska ta hand om dennes problem. Skulle vara bättre om man åtminstone kunde få någon ek kompensation för att ta hand om sina äldre eller barn, eller åtminstone avlasta äldrevården/dagis.
Citera
2011-11-07, 10:44
Medlem
Sänk skatten så tar jag gärna hand om pappa, då kan jag ju gå ner i tjänst eftersom jag har mer i plånboken. Men se mina skattepengar plöjas ner i riskkapitalbolag som behandlar våra äldre som boskap gör mig bara arg.
Citera
2011-11-07, 11:07
Medlem
rundbults avatar
Konstigt att alla blir sååå förvånade! Självklart så får man vad man betalar för.Det här har ju politikerna vetat hela tiden. Har själv jobbat för de flesta bolagen (svårt att välja något annat, om man jobbar inom äldreomsorgen i Stockholm) och det är samma skit alltihopa!! anser att det är politikernas fel. Bolagens uppgift är ju att tjäna pengar!!!!
Blanda inte ihop riskkapitalbolagen med annan privat vård. Finns många bra ställen, som drivs i stiftelseform t.ex.
Citera
2011-11-07, 13:14
Medlem
FarbrorKanins avatar
Problemet är att de flesta kommuner skiter fullständigt i vilken kvalité äldrevården håller, så länge som man kommer billigt undan. Man kan fråga sig varför skandaler om vanvård oftast anmäls av tillfällig personal eller anhöriga, och inte uppmärksammas i de inspektioner som kommunerna själva gör.

Debatten om vi skall ha privat eller kommunal äldrevård är egentligen rent tramsande, så länge man struntar i allt annat än att få äldrevården utförd så billigt som möjligt. Politikerna är mycket väl medvetna om situationen, och det faktum att en död pensionär är en lönsam pensionär.
Citera
2011-11-07, 13:27
Medlem
Pukeeyes avatar
Vi får vad vi röstar på.
Om vi i val efter val låter moderaterna köpa oss med jobbskatteavdrag så kan det ju bara sluta på ett sätt. Farmor får ligga över natten i sina nerskitna blöjor.

Och ni rasister, kom nu inte med det gamla vanliga tjattret att : "Bara vi stoppar invandringen från MENA så får vi råd att ge mormor rena blöjor. Så jävla enkelt är det inte.

Det handlar om att göra det lite svårare för vissa grupper att köpa ännu en skärgårdskryssare och varsin vattenskoter till sina champagnevaskande avkommor.
Citera
2011-11-07, 13:51
Medlem
[quote=FarbrorKanin]Problemet är att de flesta kommuner skiter fullständigt i vilken kvalité äldrevården håller, så länge som man kommer billigt undan. Man kan fråga sig varför skandaler om vanvård oftast anmäls av tillfällig personal eller anhöriga, och inte uppmärksammas i de inspektioner som kommunerna själva gör.

För att kommunerna förvarnar att det blir inspektion? Då slipper dom ju ta ansvar för upphandlingen och hävda att allt är tip-top eftersom det görs extra fint när dom kommer på besök?
Citera
2011-11-07, 14:10
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minus5
För att kommunerna förvarnar att det blir inspektion? Då slipper dom ju ta ansvar för upphandlingen och hävda att allt är tip-top eftersom det görs extra fint när dom kommer på besök?

Kan så klart hända i en korrupt kommun.
Men faktum kvarstår: Kommunen har den summa de lyckats dra in på skatter att utgå ifrån när de startar upphandlingen.

Med moderater vid makten kommer denna summa att krympa, krympa, krympa och krympa.
I moderat ideologi ingår att människor skall få vad de kan betala för ur egen plånbok.

Samhället skall bara bidra med det som behövs för ren överlevnad. (läs socialbidrag)
På lång sikt kommer dom väl att vilja avskaffa socialbidrag också om det kan göras på ett sätt som inte smutsar ner dem allt för mycket moraliskt sett.
Citera
2011-11-07, 16:11
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pukeeye
Kan så klart hända i en korrupt kommun.
Men faktum kvarstår: Kommunen har den summa de lyckats dra in på skatter att utgå ifrån när de startar upphandlingen.

Med moderater vid makten kommer denna summa att krympa, krympa, krympa och krympa.
I moderat ideologi ingår att människor skall få vad de kan betala för ur egen plånbok.

Samhället skall bara bidra med det som behövs för ren överlevnad. (läs socialbidrag)
På lång sikt kommer dom väl att vilja avskaffa socialbidrag också om det kan göras på ett sätt som inte smutsar ner dem allt för mycket moraliskt sett.

Det här är knappast enbart ett M problem. S har varit duktiga på att privatisera vården med. Notera att jag inte är emot privatisering i sig själv, utan att man faktiskt INTE får vad man betalar för. Det vill säga, kommunen betalar vårdbolaget för att klienten ska få komma ut tre gånger i veckan men detta uppfylls inte.

Det behövs bättre kontrollmöjligheter och straff för de chefer och vårdbolag som missköter sitt förtroende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in