2004-12-27, 18:49
Medlem
Eans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas_d_
Hmm, nja det står typ i bokhyllan kanske 2m från sängen.
Det är nog ingen större fara för liv och lem. Stålningen minskar med kvadraten på avståndet, har jag för mig, så på två meter är strålningen en fjärdedel av strålningen på en meter och en hundradel av strålningen på två decimeter (om jag inte misstar mig).

Som sagt, hade du haft klockan mot huden större delen av dan hade det varit en annan femma.
Citera
2004-12-28, 03:39
Medlem
the_demons avatar
mm. Det stämmer att den är radioaktiv, vi testa det i skolan med en såndär geishblablamätare. Läraren sa det var ofarligt efter som det var en sådan lite radioaktivitet.
Citera
2004-12-28, 17:06
Medlem
jonas_d_s avatar
Jo, vist skulle jag kunna ta med den till skolan dock går jag ingen utbildning som jag anävnder den själv så jag vette fan om min högskola är så sugen på att låna ut den man jag ska höra. Jag mailadde ssi och frågade också så vi får se vad dom säger
Citera
2004-12-28, 17:26
Medlem
Hispers avatar
Lite OT men roligt; För ett antal år sedan så var jag tillsammans med min gymnasieklass på studiebesök på kärnkraftverket utanför Oskarshamn. På väg ut så gick larmet när min klasskamrat gick igenom strålningsmätaren.

Fram rusade "säkerhetspersonal" med mätare som de drog över hennes kropp (jag hade personligen gärna "mätt" lite på henne ). Men i hennes fall var det de självlysande visarna på hennes armbandsur som orsakade larmet.

Så frågan som ställdes i tråden är inte helt obefogad även om de nivåer som troligtvis mäts upp är ofarliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in