2004-12-27, 10:39
Medlem
jonas_d_s avatar
Hej

Jag har en klocka som jag skulle gissa på är från 40-50-talet det är en liten väckarklocka som man drar upp alltså utan batterier. Själva urtavlan är själv lysande och nu funderar jag på om detta är radioaktivt? är det farligt? bör jag göra mig av med den? eller kan man vara helt lungt?
Citera
2004-12-27, 11:51
Medlem
mahutma_homos avatar
du skämtar?
Citera
2004-12-27, 12:03
Medlem
Carpe Diems avatar
Det kan vara radioaktivt, men är knappast farligt. Tänk på att det finns en naturlig bakgrundsstrålning som är mycket större.
Citera
2004-12-27, 12:04
Bannlyst
lägg..

Lägg den i en bly ask. Så fan att di minte behöver vara orolig
Citera
2004-12-27, 12:59
Medlem
Eans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas_d_
Jag har en klocka som jag skulle gissa på är från 40-50-talet det är en liten väckarklocka som man drar upp alltså utan batterier. Själva urtavlan är själv lysande och nu funderar jag på om detta är radioaktivt? är det farligt? bör jag göra mig av med den? eller kan man vara helt lungt?
Är hela urtavlan självlysande eller bara visarna?

Självlysande färg var radioaktiv på den gamla goda tiden. Om det är farligt beror på hur nära den du befinner dig och hur länge. Hade det varit ett armbandsur hade jag rekomenderat dig att sluta använda den, dock.
Citera
2004-12-27, 15:56
Medlem
jonas_d_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ean
Är hela urtavlan självlysande eller bara visarna?

Självlysande färg var radioaktiv på den gamla goda tiden. Om det är farligt beror på hur nära den du befinner dig och hur länge. Hade det varit ett armbandsur hade jag rekomenderat dig att sluta använda den, dock.

Hmm, nja det står typ i bokhyllan kanske 2m från sängen.

mahutma_homo: Och nej jag skämtar inte
Citera
2004-12-27, 16:08
Medlem
MobileFreaks avatar
Du kan ju försöka få tag på en sån där geiger-mätare som mäter strålningen, på så sätt får du ju reda på om den verkligen är radioaktiv...
Citera
2004-12-27, 16:18
Medlem
jonas_d_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Du kan ju försöka få tag på en sån där geiger-mätare som mäter strålningen, på så sätt får du ju reda på om den verkligen är radioaktiv...

Jo jag har kollat runt men jag vet ingen som äger en och min skolan hade ingen att låna ut.
Citera
2004-12-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonas_d_
Jo jag har kollat runt men jag vet ingen som äger en och min skolan hade ingen att låna ut.
Ta med klockan till skolan istället för att låna hem Geigermätaren?
Citera
2004-12-27, 16:22
Medlem
dricksprits avatar
Ta med dig klockan till skolan?
Citera
2004-12-27, 17:32
Bannlyst
Ja, eller ta med klockan till skolan!
Citera
2004-12-27, 17:54
Medlem