2013-12-24, 18:13
Medlem
Sailing-Silverfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailing-Silverfox
Jo att det skiljer sig väldigt mycket mellan Katolska kyrkan och alla andra kristna Kyrkor/samfund å ena sidan och sekten Jehovas vittnen, är ju inte direkt någon nyhet.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, men det låter som att du sätter Jehovas vittnen bland "andra kristna Kyrkor/samfund"?

Nej du förstår mig inte rätt.

Jag blir lite skrämd när jag ser din mycket dåliga läsförstående när det gäller svensk språket. Om det nu inte är så att du inte vill förstå.

Jag kunde naturligtvis skrivit min mening ännu tydligare. "Jo att det skiljer sig väldigt mycket mellan Katolska kyrkan och alla andra kristna Kyrkor/samfund å ena sidan och sekten Jehovas vittnen å andra sidan, är ju inte direkt någon nyhet."

Nej - Jehovas vittnen är inte en "kristen" organisation, utan en sekt.

Den vanligaste betydelsen i svenska språket för ordet sekt, är att sekter endast omfattar avvikande eller kontroversiella grupperingar. Det är främst världsfrånvända, flummiga, religiösa grupper som styr människor genom sagor, skrönor, påhitt och förtryck.

Den andra tanken jag får när jag läser ditt inlägg, även om det kan va långsökt, är att du över huvud taget inte kan svenska, utan sitter i USA i Jehovas Vittnes högkvarter och skriver dina inlägg via Goggle översätt. Då kan ju språket bli hur tokigt och missvisande som helst.

Skall precis själv svara på ett mail från en av mina släktingar i USA. Jag är inte speciellt duktig på engelsk, och min släkting kan inte ingen svenska över huvud taget. Jag skriver det jag vill ha sagt på svenska och översätter till engelska med hjälp av Googles översätt. Sen får jag justera den engelska texten, så att det inte ser allt för tokigt ut.

Enligt de uppgifter jag fick fram vid en sökning hade Jehovas Vitten ca 7,7 miljoner medlemmar 2011. Organissationen har funnits i ca 150 år. En grov uppskattning från min sida ger vid handen är att Jehovas Vittnen haft ca 30 - 40 miljoner medlemmar under hela den tid som organisationen funnits.

Det finns betydligt många fler nu levande personer som läser och studerar bibeln under sin livstid, både lekmän, som förkunnare och som forskare, än vad det finns nu levande Jehovas Vittnen och under de senaste 200 året har det funnits betydligt många fler människor som studerat bibeln än vad det funnits Jehovas vittnen under samma tid.

Det som är ytterst anmärkningsvärt i ditt resonemang är att alla dessa miljoner människor är förblindade av de demoner som de är besatta av och därför inte kan se klart och logiskt och därför heller inte förstår Bibelns budskap.

Enligt ditt resonemang så finns det bara en person under de senaste århundraden som inte varit förblindad av demoner så att han förstått Bilens budskap. Jehovas Vittnes Grundare, Charles T Russel. Organisationens medlemmar är ju toppstyrda och får inte ha några andra åsikter än vad organisationens ledning i USA bestämmer.

Med tillönskan om Guds välsignelse och en god fortsättning på helgerna.
Citera
2013-12-24, 19:58
Medlem
Citat:
Nej du förstår mig inte rätt.

Jag blir lite skrämd när jag ser din mycket dåliga läsförstående när det gäller svensk språket. Om det nu inte är så att du inte vill förstå.

Wow, varför är du oförskämd? Det finns ingen anledning till det.

Det du skrev kan tolkas på flera sätt, i så fall är det du som är dålig på att skriva på svensk(a) språket.

Citat:
Jag kunde naturligtvis skrivit min mening ännu tydligare. "Jo att det skiljer sig väldigt mycket mellan Katolska kyrkan och alla andra kristna Kyrkor/samfund å ena sidan och sekten Jehovas vittnen å andra sidan, är ju inte direkt någon nyhet."

Ok bra då förstår jag.

Citat:
Nej - Jehovas vittnen är inte en "kristen" organisation, utan en sekt.

Den vanligaste betydelsen i svenska språket för ordet sekt, är att sekter endast omfattar avvikande eller kontroversiella grupperingar.

Är det automatiskt fel om en grupp är avvikande och kontroversiell? Då har det funnits många sådana grupper genom historien, som nu inte längre betraktas på det sättet, t.ex. gayrörelsen.

Även om majoriteten inte tycker om en rörelse och betraktar den som avvikande och kontroversiell, så betyder det inte automatiskt att den rörelsen har fel.

Citat:
Det är främst världsfrånvända,

Jehovas vittnen är inte världsfrånvända, barn till Jehovas vittnen går i vanlig skola, man arbetar med vanliga jobb, man betalar skatt och underordnar sig myndigheter och landets lagar så länge det inte går emot Guds bud.

Citat:
flummiga,

Vad menar du är flummigt? Menar du på allvar att det är ett av kriterierna på en sekt?

Citat:
religiösa grupper som styr människor genom sagor, skrönor, påhitt

Menar du att Svenska Kyrkan inte uppfyller detta?

Citat:
och förtryck.

Jehovas vittnen har inget förtryck, alla blir Jehovas vittnen av fri vilja. Detta är väldigt viktigt för Jehovas vittnen, annars orkar man inte vara ett Jehovas vittne, det måste vara helhjärtat.

Citat:
Den andra tanken jag får när jag läser ditt inlägg, även om det kan va långsökt, är att du över huvud taget inte kan svenska, utan sitter i USA i Jehovas Vittnes högkvarter och skriver dina inlägg via Goggle översätt. Då kan ju språket bli hur tokigt och missvisande som helst.

Ojojoj

Citat:
Skall precis själv svara på ett mail från en av mina släktingar i USA. Jag är inte speciellt duktig på engelsk,

Du verkar inte vara så duktig på svensk(a) heller.

Citat:
och min släkting kan inte ingen svenska över huvud taget. Jag skriver det jag vill ha sagt på svenska och översätter till engelska med hjälp av Googles översätt. Sen får jag justera den engelska texten, så att det inte ser allt för tokigt ut.

Och du ska kritisera hur jag skriver? Jag kan skriva på engelska, finska och svenska flytande utan Googles hjälp. Jag har finsk bakgrund, så det kan skina igenom ibland när jag skriver, eftersom meningsbyggnaderna är helt annorlunda. Sedan har jag studerat andra språk, bland annat koinegrekiskan som NT är skriven i. Att du håller på med sådana här vansinniga konspirationsteorier får mig att undra vem som egentligen ska vara mest skrämd.

Citat:
Enligt de uppgifter jag fick fram vid en sökning hade Jehovas Vitten ca 7,7 miljoner medlemmar 2011. Organissationen har funnits i ca 150 år. En grov uppskattning från min sida ger vid handen är att Jehovas Vittnen haft ca 30 - 40 miljoner medlemmar under hela den tid som organisationen funnits.

Det finns betydligt många fler nu levande personer som läser och studerar bibeln under sin livstid, både lekmän, som förkunnare och som forskare, än vad det finns nu levande Jehovas Vittnen och under de senaste 200 året har det funnits betydligt många fler människor som studerat bibeln än vad det funnits Jehovas vittnen under samma tid.

Majoriteten har inte alltid rätt, för flera hundra år sedan trodde majoriteten på att solen snurrade runt jorden, och kontroversiella avvikande vetenskapsmän som påstod motsatsen utsattes för hån, förakt och t.o.m. döden. Så detta var dåliga argument från din sida.

Citat:
Det som är ytterst anmärkningsvärt i ditt resonemang är att alla dessa miljoner människor är förblindade av de demoner som de är besatta av och därför inte kan se klart och logiskt och därför heller inte förstår Bibelns budskap.

Nu överdriver du, jag sade att även Jehovas vittnen kan vara påverkade av demoner, och jag pratade speciellt om "frälsta kristna" som demonpåverkade. Att dom är det kan man t.ex. se när dom håller på med tungotal och faller i backen med ryckningar:

http://www.youtube.com/watch?v=7YJiDOr6328

Det dom gör är inte ett skådespel, utan dom upplever detta i verkligheten.

Du förklarade inte om du är en på "anden pånyttfödd" kristen, det verkar så baserat på ditt svar tidigare.

Citat:
Enligt ditt resonemang så finns det bara en person under de senaste århundraden som inte varit förblindad av demoner så att han förstått Bilens budskap. Jehovas Vittnes Grundare, Charles T Russel.

Hehe, nej. Han var också "förblindad" eller påverkad av tidigare kristna läror och den tidens anda, det fanns flera saker som han trodde på som Jehovas vittnen senare har förkastat.

Men han kände ingen förpliktelse att följa dom läror som han blev uppfostrad med, utan ville uppriktigt undersöka själv om vad som stod i bibeln. Alla dessa förgreningar i kristenheten beror främst på att man inte är villig att ompröva sitt arv, det har funnits individer historien igenom som har ifrågasatt det man lärt sig, så Russell var inte ensam. Dessa individer har min respekt, t.ex. Martin Luther.

Citat:
Organisationens medlemmar är ju toppstyrda och får inte ha några andra åsikter än vad organisationens ledning i USA bestämmer.

Jo man får ha andra åsikter, men man får inte försöka införa sekter och försöka splittra församlingen, gemenskapen är viktig för Jehovas vittnen, och då underordnar man sig frivilligt organisationen, även om man inte alltid är överens.

Citat:
Med tillönskan om Guds välsignelse och en god fortsättning på helgerna.

Tack, men det vore trevligare om du inte såg ner på mig och är oförskämd, denna tillönskan känns bara falsk på grund av det.
Citera
2013-12-24, 20:42
Medlem
Sailing-Silverfoxs avatar
Citat:
Wow, varför är du oförskämd? Det finns ingen anledning till det.

Det du skrev kan tolkas på flera sätt, i så fall är det du som är dålig på att skriva på svensk(a) språket.

Tack, men det vore trevligare om du inte såg ner på mig och är oförskämd, denna tillönskan känns bara falsk på grund av det.

1. Jag är inte oförskämd.

Du anser tydligen att som Jehovas Vittne har du rätt att hävda din synpunker.

Ingen annan har rätt att ha avvikande åsikter. Då är man oförskämd och nedlåtande.

Jag ser faktiskt inte ner på dig. Det du svarar mig och de andra i denna tråd ger i så fall samma intryck av dig. Enligt det du skriver så har du rätt i allt och alla andra har fel.

2. Jo jag vet - jag har ett problem med min dator när det gäller bokstaven "a". Det händer ofta att det inte blir nåt "a" när jag skriver. Dessutom händer det att jag missar när jag korrekturläser.

Tråkigt

God jul - om det känns bättre
Citera
2013-12-24, 21:05
Medlem
Citat:

Ingen annan har rätt att ha avvikande åsikter. Då är man oförskämd och nedlåtande.

Jag ser faktiskt inte ner på dig. Det du svarar mig och de andra i denna tråd ger i så fall samma intryck av dig. Enligt det du skriver så har du rätt i allt och alla andra har fel.

Det handlar inte om din åsikt, utan om din nedvärdering av mig för att jag inte skulle kunna svenska språket, när det i själva verket berodde på att det var du som inte skrev tydligt vad du menade.

Jag frågade då vänligt vad du menade så att det inte skulle bli missförstånd, och då blir du "skrämd" av min "mycket dåliga läsförstå(else)ende när det gäller svensk(a) språket.", det är oförskämt, det är nedvärderande och har inget med sakfrågan att göra även om jag skulle haft problem med svenska språket.

Citat:
2. Jo jag vet - jag har ett problem med min dator när det gäller bokstaven "a". Det händer ofta att det inte blir nåt "a" när jag skriver. Dessutom händer det att jag missar när jag korrekturläser.

Det var inte bara a:et som krånglade, "läsförstående", vad är det för ord? Vad har du för rätt att pracka ner på min svenska? Du kastar sten i glashus.

Jag skulle lätt kunna vara nedvärderande mot din "svensk språket", men jag är det inte, i alla fall inte förrän du var nedvärderande mot mig. Det finns folk som har dyslexi och annat, påpekar du även för dom att det är "skrämmande"?
Senast redigerad av ttsp 2013-12-24 kl. 21:07.
Citera
2013-12-24, 21:11
Medlem
Citat:
text

Och så har du fortfarande inte berättat om du är en "pånyttfödd kristen".
Citera
2013-12-24, 22:10
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Nej det finns ingen poäng med det, vi lär oss det motsatta på våra möten. Alla Jehovas vittnen är inte på detta sättet om du trodde det.

Nej, det är jag medveten om. Har stött på flera tidigare som inte alls varit lika påstridiga, men dessa jag mötte senast fick mig att tappa humöret något. Bra att ni lär ut att detta inte är hur man ska agera.
Citera
2013-12-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Alltså... Vad ska man säga och göra?
Hur långt ifrån ok är det att man låter barn växa upp med föräldrar som går runt och tror att folk är besatta av demoner och som tror att pappa gud blir arg om man räddar livet på en människa med blodtransfusioner?

Det kan ju för fan inte vara sunt för någon.

Jag tror nog att det ordnar sig på sikt, med internet, med kunskap, men under tiden är det ju faktiskt folk som far illa.

Samtidigt är jag också för att alla måste få leva som de vill. Det är framförallt det där med ungarna som gör att det skär sig. De kan inte värja sig mot tokerier på samma sätt som en vuxen människa kan.

Det finns hur många erfarenheter av folk som säger sig ha haft kontakt med andevarelser/aliens/döda människor som helst till och med på denna hemsida. Anser du verkligen att det kan förklaras enbart med hjälp av att säga att vissa hittar på och andra bara upplever det i sitt huvud ? Jehovas Vittnens syn på demoner förklarar alla sådana fenomen. Du får själv avgöra vad du vill tro men att säga att det är ohällsosamt dumt att tro på onda högre krafter stämmer inte alls.

Sedan så tror jag nog att det är mycket, mycket värre för en ung människa att växa upp i ett hushåll där deras föräldrar röker/Drycker sig berusade/Inte tar tid till att umgås med dom/Inte sätter upp strikta moral normer/Använder tyngre droger. Barn behöver fast vägledning. Dom mår inte bra av att börja röka/ha sex vid 12 års ålder. Att växa upp som ett jehovas vittne kan va svårare helt enkelt eftersom man är annorlunda. Men överlag så är det ett mycket bättre sätt att växa upp på än att ha föräldrar som är snudd på nihilister och inte själva ens vet vilka normer de bör följa.

När det gäller blodfrågan så handlar det helt enkelt om ideologisk orsak till att inte ta det. I de flesta fall som blod ges så är det inte på ett effektivt sätt hursomhelst och organtransplantationer har altid klara bieffekter. Det är inte en svart/vit fråga utan en grå fråga.
Citera
2013-12-24, 22:36
Medlem
Det här handlar om anteckningar inte om teologiska/Ideologiska frågor. Vi kanske skulle fokusera diskussionen ?

Om Jehovas vittnen inte antecknar.. Hur ska vi då komma ihåg vilka personer som sagt att det inte är intreserade ? Vissa personer säger rakt ut att dom vill ha flera besök/att dom vill vara på "Svart listan " det vore väl inte så lyckat om man gick tillbaka till en person som uttryckligen önskade sig vara på svartlistan ?

Jag ser inte problemet med att vi Jehovas vittnen för anteckningar.
Citera
2013-12-25, 08:40
Medlem
Citat:

Tråkigt

God jul - om det känns bättre

Som Jv får du lära dig att om du tänker själv och ser fel och brister i läran så är du under påverkan av demoner! Det är så sekter utövar kontroll över medlemmarna. Det mest otroliga är att Jv anser att alla andra människor, utom ett tvättäkta Jv är under kontroll av djävlar och demoner.

Jv firar inte jul så att önska det känns definitivt inte bättre för ttsp!
Citera
2013-12-25, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Det finns hur många erfarenheter av folk som säger sig ha haft kontakt med andevarelser/aliens/döda människor som helst till och med på denna hemsida. Anser du verkligen att det kan förklaras enbart med hjälp av att säga att vissa hittar på och andra bara upplever det i sitt huvud ? Jehovas Vittnens syn på demoner förklarar alla sådana fenomen. Du får själv avgöra vad du vill tro men att säga att det är ohällsosamt dumt att tro på onda högre krafter stämmer inte alls.

Sedan så tror jag nog att det är mycket, mycket värre för en ung människa att växa upp i ett hushåll där deras föräldrar röker/Drycker sig berusade/Inte tar tid till att umgås med dom/Inte sätter upp strikta moral normer/Använder tyngre droger. Barn behöver fast vägledning. Dom mår inte bra av att börja röka/ha sex vid 12 års ålder. Att växa upp som ett jehovas vittne kan va svårare helt enkelt eftersom man är annorlunda. Men överlag så är det ett mycket bättre sätt att växa upp på än att ha föräldrar som är snudd på nihilister och inte själva ens vet vilka normer de bör följa.

När det gäller blodfrågan så handlar det helt enkelt om ideologisk orsak till att inte ta det. I de flesta fall som blod ges så är det inte på ett effektivt sätt hursomhelst och organtransplantationer har altid klara bieffekter. Det är inte en svart/vit fråga utan en grå fråga.

Religiösa skrämmer sina medlemmar till lydnad med djävlar och demoner! Om du tycker det är sunt visar väl bara vilken människosyn du och Jv har!

Finns inga som helst vetenskapliga bevis demoner som du och Jv hävdar utan det är bara frågan om hjärnspöken och en alltför livlig fantasi.
Citera
2013-12-25, 12:33
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime

Det är sånt här som får mig att klia huvudet.

Jag talar specifikt om att rädda liv med blod och du börjar svamla om att det ibland inte är "effektivt sätt hursomhelst" och ibland har "klara bieffekter."
Är det så här ni rationaliserar allting? Vem fan bryr sig om bieffekter om alternativet är döden?
ÄR. DU. HELT. KÖRD. I. HUVUDET?

Är det så här du tänker för att få det faktum att JV i värsta fall låter sina barn dö att verka 'inte så farligt'?

Ni är ju som vuxna barn som springer runt och leker drakar och demoner. Jävla nötter!
Citera
2013-12-25, 12:42
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
NOTERA - det här skall vara en respektfull diskussion! Det handlar om information och fakta, inte om att vara elak eller ha sista ordet!
-------------------------------------------
I Stockholm ser jag väldigt många Jehovas Vitten. De står två och två runt omkring i stan och delar ut broschyrer och tidningar.

Jag har läst i någon religiös tidning att de har en hädisk tro men jag är inte så säker på exakt vad de tror och varför det är hädiskt.

De VERKAR som riktiga bibeltroende kristna och sådana är det verkligen ont om i det här landet.
De verkar väldigt rara och trevliga och inte påflugna. De klär sig som kristna enligt min definition, men modernt och fräscht. De är helt klart duktiga och fokuserade på att sprida tron. Jag har fått ett mycket gott intryck av dem.

När det gäller eventuell hädelse så vet jag föjande:

De har något emot blodtransfusioner..... varför?
De tror inte riktigt på treenigheten.... borde vara allvarlig blasfemi.
De tror att himlen kommer att vara på jorden och att jorden inte kommer förstöras.
Någonting med 144000 vittnen i himlen - känns lite bekant från bibeln men minns inte sammanhanget.

Har jag missat något? Här på FB går man mycket hårt åt Jehovas Vittnen har jag märkt, men samtidigt finns en del JV medlemmar på forumet. Varför är JV så impopulära, jag förstår det inte riktigt!

Jag vill ge den här gruppen en chans för att jag tycker de verkar trevliga. Eller vore det fullständigt hädiskt? Vad tror ni?

Hej!

Jag anser att Jehovas vittnen är goda människor. Det är lite beklagligt att man måste tillhöra deras tro för att livet för en ska sluta i harmoni. En religion som inte ger människan hopp att träda i harmoni efter livet oavsett tro är enligt mig ofullständig.

Stämmer det att man måste tillhöra Jehovas vittnen för att leva ett harmoniskt liv efter döden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in