Citat:
Ursprungligen postat av
Sailing-Silverfox
Nej du förstår mig inte rätt.
Jag blir lite skrämd när jag ser din mycket dåliga läsförstående när det gäller svensk språket. Om det nu inte är så att du inte vill förstå.
Wow, varför är du oförskämd? Det finns ingen anledning till det.
Det du skrev kan tolkas på flera sätt, i så fall är det du som är dålig på att skriva på svensk(a) språket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sailing-Silverfox
Jag kunde naturligtvis skrivit min mening ännu tydligare. "Jo att det skiljer sig väldigt mycket mellan Katolska kyrkan och alla andra kristna Kyrkor/samfund å ena sidan och sekten Jehovas vittnen å andra sidan, är ju inte direkt någon nyhet."
Ok bra då förstår jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sailing-Silverfox
Nej - Jehovas vittnen är inte en "kristen" organisation, utan en sekt.
Den vanligaste betydelsen i svenska språket för ordet sekt, är att sekter endast omfattar avvikande eller kontroversiella grupperingar.
Är det automatiskt fel om en grupp är avvikande och kontroversiell? Då har det funnits många sådana grupper genom historien, som nu inte längre betraktas på det sättet, t.ex. gayrörelsen.
Även om majoriteten inte tycker om en rörelse och betraktar den som avvikande och kontroversiell, så betyder det inte automatiskt att den rörelsen har fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sailing-Silverfox
Det är främst världsfrånvända,
Jehovas vittnen är inte världsfrånvända, barn till Jehovas vittnen går i vanlig skola, man arbetar med vanliga jobb, man betalar skatt och underordnar sig myndigheter och landets lagar så länge det inte går emot Guds bud.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sailing-Silverfox
flummiga,
Vad menar du är flummigt? Menar du på allvar att det är ett av kriterierna på en sekt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sailing-Silverfox
religiösa grupper som styr människor genom sagor, skrönor, påhitt
Menar du att Svenska Kyrkan inte uppfyller detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sailing-Silverfox
och förtryck.
Jehovas vittnen har inget förtryck, alla blir Jehovas vittnen av fri vilja. Detta är väldigt viktigt för Jehovas vittnen, annars orkar man inte vara ett Jehovas vittne, det måste vara helhjärtat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sailing-Silverfox
Den andra tanken jag får när jag läser ditt inlägg, även om det kan va långsökt, är att du över huvud taget inte kan svenska, utan sitter i USA i Jehovas Vittnes högkvarter och skriver dina inlägg via Goggle översätt. Då kan ju språket bli hur tokigt och missvisande som helst.
Ojojoj
Citat:
Ursprungligen postat av
Sailing-Silverfox
Skall precis själv svara på ett mail från en av mina släktingar i USA. Jag är inte speciellt duktig på engelsk,
Du verkar inte vara så duktig på svensk(a) heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sailing-Silverfox
och min släkting kan inte ingen svenska över huvud taget. Jag skriver det jag vill ha sagt på svenska och översätter till engelska med hjälp av Googles översätt. Sen får jag justera den engelska texten, så att det inte ser allt för tokigt ut.
Och du ska kritisera hur jag skriver? Jag kan skriva på engelska, finska och svenska flytande utan Googles hjälp. Jag har finsk bakgrund, så det kan skina igenom ibland när jag skriver, eftersom meningsbyggnaderna är helt annorlunda. Sedan har jag studerat andra språk, bland annat koinegrekiskan som NT är skriven i. Att du håller på med sådana här vansinniga konspirationsteorier får mig att undra vem som egentligen ska vara mest skrämd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sailing-Silverfox
Enligt de uppgifter jag fick fram vid en sökning hade Jehovas Vitten ca 7,7 miljoner medlemmar 2011. Organissationen har funnits i ca 150 år. En grov uppskattning från min sida ger vid handen är att Jehovas Vittnen haft ca 30 - 40 miljoner medlemmar under hela den tid som organisationen funnits.
Det finns betydligt många fler nu levande personer som läser och studerar bibeln under sin livstid, både lekmän, som förkunnare och som forskare, än vad det finns nu levande Jehovas Vittnen och under de senaste 200 året har det funnits betydligt många fler människor som studerat bibeln än vad det funnits Jehovas vittnen under samma tid.
Majoriteten har inte alltid rätt, för flera hundra år sedan trodde majoriteten på att solen snurrade runt jorden, och kontroversiella avvikande vetenskapsmän som påstod motsatsen utsattes för hån, förakt och t.o.m. döden. Så detta var dåliga argument från din sida.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sailing-Silverfox
Det som är ytterst anmärkningsvärt i ditt resonemang är att alla dessa miljoner människor är förblindade av de demoner som de är besatta av och därför inte kan se klart och logiskt och därför heller inte förstår Bibelns budskap.
Nu överdriver du, jag sade att även Jehovas vittnen kan vara påverkade av demoner, och jag pratade speciellt om "frälsta kristna" som demonpåverkade. Att dom är det kan man t.ex. se när dom håller på med tungotal och faller i backen med ryckningar:
http://www.youtube.com/watch?v=7YJiDOr6328
Det dom gör är inte ett skådespel, utan dom upplever detta i verkligheten.
Du förklarade inte om du är en på "anden pånyttfödd" kristen, det verkar så baserat på ditt svar tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sailing-Silverfox
Enligt ditt resonemang så finns det bara en person under de senaste århundraden som inte varit förblindad av demoner så att han förstått Bilens budskap. Jehovas Vittnes Grundare, Charles T Russel.
Hehe, nej. Han var också "förblindad" eller påverkad av tidigare kristna läror och den tidens anda, det fanns flera saker som han trodde på som Jehovas vittnen senare har förkastat.
Men han kände ingen förpliktelse att följa dom läror som han blev uppfostrad med, utan ville uppriktigt undersöka själv om vad som stod i bibeln. Alla dessa förgreningar i kristenheten beror främst på att man inte är villig att ompröva sitt arv, det har funnits individer historien igenom som har ifrågasatt det man lärt sig, så Russell var inte ensam. Dessa individer har min respekt, t.ex. Martin Luther.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sailing-Silverfox
Organisationens medlemmar är ju toppstyrda och får inte ha några andra åsikter än vad organisationens ledning i USA bestämmer.
Jo man får ha andra åsikter, men man får inte försöka införa sekter och försöka splittra församlingen, gemenskapen är viktig för Jehovas vittnen, och då underordnar man sig frivilligt organisationen, även om man inte alltid är överens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sailing-Silverfox
Med tillönskan om Guds välsignelse och en god fortsättning på helgerna.
Tack, men det vore trevligare om du inte såg ner på mig och är oförskämd, denna tillönskan känns bara falsk på grund av det.