• 1
  • 2
2011-11-11, 15:09
Medlem
Inte.viktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imz
Borderline är ingen sjukdom, det är en personlighetsstörning.

Det finns en risk med att säga det. Om hon använder det mot dig:

"-Jag kan förstå att du tog illa upp över att jag inte dök upp på parmiddagen som vi hade planerat, och JA det var onödigt av mig att klicka dig istället för att svara när du ringde. Men du behöver inte överreagera bara för att du har borderline."

(See my point?)

-Varför vill du att hon ska veta det?
-Påverkar din Borderline problematik er relation eller lyckas du hantera det så det inte går ut över henne?
-Kommer det i så fall bli bättre eller värre om du lyfter frågan?
-Måste man veta allt om varandra? I så fall kan det vara ok att vänta några år till innan du säger det.?
-Tänk om hon också bär på hemligheter, skulle DU tycka sämre om henne för det?

Jag förstår vad du menar. I ditt scenario så är det ganska lätt att argumentera emot, men jag förstår din poäng.

Det känns som att de måste få reda på det någon gång, och ju längre man väntar ju jobbigare blir det. Det beror ju på vad det är för hemligheter hon håller inne, om det är något hon känner att jag behöver veta så är det ju viktigt att hon berättar, men om det är en hemlighet som hon vet att jag inte borde veta och jag får reda på det så är det väll klart att man kan bli sur.

Jag är inte så familjär med min borderline än så kan inte svara på alla frågor.
Citera
2011-11-12, 18:42
Medlem
Om du har blivit diagnostiserad med borderline så tror jag hon redan märkt det brukar inte ta så många månader innan man märker det. Tycker du att din borderline är problem för dig?
Citera
2011-11-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.viktigt
Jag förstår vad du menar. I ditt scenario så är det ganska lätt att argumentera emot, men jag förstår din poäng.

Det känns som att de måste få reda på det någon gång, och ju längre man väntar ju jobbigare blir det. Det beror ju på vad det är för hemligheter hon håller inne, om det är något hon känner att jag behöver veta så är det ju viktigt att hon berättar, men om det är en hemlighet som hon vet att jag inte borde veta och jag får reda på det så är det väll klart att man kan bli sur.

Jag är inte så familjär med min borderline än så kan inte svara på alla frågor.

Ja, fast nu svarar du inte på min viktigaste fråga av allihop hehe.

Påverkar din borderlineproblematik er relation i nuläget?
*I så fall kan det vara vettigt att dra upp det.

Men tänk på att Borderline är ingen sjukdom. Det är inget som saknas i din hjärna,
det är en beteendestörning som orsakats av brist på tillit i barndommen mellan 2-6 år (ungefär)

JA det är ett problem, men det är inget som tillhör din identitet.
Lyckas du hantera det så tycker inte jag att du ska säga det utifrån en pliktkänsla.
Citera
2011-11-12, 20:55
Medlem
PlanetCaravans avatar
"Jag kan ibland vara dum i huvudet"

Problemet löst!
Citera
2011-11-14, 14:17
Medlem
Inte.viktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imz
Ja, fast nu svarar du inte på min viktigaste fråga av allihop hehe.

Påverkar din borderlineproblematik er relation i nuläget?
*I så fall kan det vara vettigt att dra upp det.

Men tänk på att Borderline är ingen sjukdom. Det är inget som saknas i din hjärna,
det är en beteendestörning som orsakats av brist på tillit i barndommen mellan 2-6 år (ungefär)

JA det är ett problem, men det är inget som tillhör din identitet.
Lyckas du hantera det så tycker inte jag att du ska säga det utifrån en pliktkänsla.

Den skapar problem för mig och därför borde den ju påverka relationen ja, men jag vet inte om den påverkar relationen så mycket att hon märker av det. Jag vet inte exakt hur hon skulle reagera om jag sa det, har oftast svårt att förstå människor när det gäller relationsrelaterade saker, det är lite därför jag tar upp detta på fb.
Citera
2011-11-14, 14:40
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Den skapar problem för mig och därför borde den ju påverka relationen ja, men jag vet inte om den påverkar relationen så mycket att hon märker av det. Jag vet inte exakt hur hon skulle reagera om jag sa det, har oftast svårt att förstå människor när det gäller relationsrelaterade saker, det är lite därför jag tar upp detta på fb.

Jag tycker inte att du ska ta upp det sålänge det inte orsakar problem. Om ni skulle hålla ihop ett par år och flytta ihop och du verkligen känner att ni har en stadig relation så kan du berätta det
Vore ju inte kul om hon blir avskräckt av din diagnos
Citera
2011-11-14, 18:49
Medlem
Citat:

Låter som en inbjudan till det sociala spelet "Överge mig"

Kanske du är ute efter att testa och se hur hon reagerar när du säger det.

1. Antingen tycker hon om dig för "Den du är" (Vilket inte stämmer, du är inte dina problem)

2. Hon gör slut, så kan du känna din "favorit"-känsla (Alla-lämnar-mig)

Ta detta jag skrev med en nypa salt, för nu är jag ute och tolkar ganska friskt! Jag vet själv att jag har tendenser att bli gränslös och ställa relationer på sin spets, men min erfarenhet är att det går åt skogen oftast. Folk som inte har dessa problem brukar inte tänka i samma banor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in