2011-11-05, 15:34
Medlem
Är det normalt att operera sig själv, om man har grejerna som behövs, skalpell, bedövningsmedel etc eller ses det som närmast psykopatiskt.
Citera
2011-11-05, 15:43
Medlem
Nussans avatar
Jag skulle inte påstå att det är särskilt normalt, men det betyder inte att det är omöjligt. Det beror ju lite på om du bara ska ta ut en blindtarm eller något betydligt svårare. Och det lär ju vara lite svårt att se också.

Hur som helst så rekommenderar jag att du i alla fall har någon hos dig som kan hjälpa till, eller ringa 112 om något går fel.
Citera
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Beror väl på vilken sorts operation. Har man kunskap kan väl en sådan sak som ett nageltrång lösas själv, men avancerad hjärnkirurgi tror jag inte direkt är det bästa alternativet.
Citera
Medlem
Det beror väl främst på om du har kunskapen att utföra operationen och hur stort ingrepp vi talar om.

En läkare som skär bort ett födelsemärke och suturerar sig själv är väl ingen stor grej. Jag misstänker dock att du inte är medicinskt skolad, så du bör nog avstå alla typer att ingrepp.
Citera
2011-11-05, 17:18
Medlem
Så länge det inte är en hjärttransplantation så ska det väl vara lugnt. Tvätta händerna först...
Citera
2011-11-05, 18:10
Medlem
GlennGBGs avatar
Det är absolut inte normalt, men om du vill utföra en omskärelse på dig själv - vem ska stoppa dig?

Tvätta bort osten från Flen först bara.
Citera
2011-11-05, 20:00
Medlem
brittishmeats avatar
Kan väl bli lite knivigt att få ut kompensation från försäkringsbolaget om du blir helt förstörd för livet?
Nej skall en operation gå snett är det väl bättre att någon du kan stämma utfört den?
Citera
2011-11-05, 20:10
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excarvering
Är det normalt att operera sig själv, om man har grejerna som behövs, skalpell, bedövningsmedel etc eller ses det som närmast psykopatiskt.
Nej...
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Beror väl på vilken sorts operation. Har man kunskap kan väl en sådan sak som ett nageltrång lösas själv, men avancerad hjärnkirurgi tror jag inte direkt är det bästa alternativet.
Nej...
Citat:
Ursprungligen postat av oggman
Så länge det inte är en hjärttransplantation så ska det väl vara lugnt. Tvätta händerna först...
Nej...
Citera
2011-11-05, 21:41
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Nej...

Nej...

Nej...

Och varför skulle detta vara omöjligt?
Citera
2011-11-05, 21:53
Medlem
Colossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Nej...

Nej...

Nej...

Nageltrång fixade användaren Psychopatic här på forumet alldeles själv. Sidan där han beskrev det med bilder verkar vara nere nu, men om du frågar snällt så kanske

https://www.flashback.org/sp13475717
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag försökte operera ut en luftgevärskula en gång, men jag trodde inte den hade trängt in så långt. Injicirade Xylocain, o skar upp o letade efter kulan. Fast när det började blöda för mycket var jag rädd att jag skurit av en artär, så jag åkte till akuten. De kunde inte operera mig då, så nästa dag fick jag åka till regionssjukhuset i Helsingborg. Där opererade ut kulan som satt ca 10 cm från där jag varit o grävt.
http://web.telia.com/~u53309991/airgun.htm

Fast jag har successfullt opererat mitt egna nageltrång en gång:
http://web.telia.com/~u53309991/operation.htm
Senast redigerad av Colossus 2011-11-05 kl. 21:57.
Citera
2011-11-06, 15:51
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colossus
Nageltrång fixade användaren Psychopatic här på forumet alldeles själv. Sidan där han beskrev det med bilder verkar vara nere nu, men om du frågar snällt så kanske

https://www.flashback.org/sp13475717

Alla har inte samma tur som användaren psychopatic. För att operera nageltrång måste man använda sig av Königs metod/operation, vilken metod psychopatic använde vet jag inte. Men som sagt postoperativ är infektionsrisken stort om man opererar sig själv i en icke steriliserat miljö.
Dessutom så beror det också på graden av nageltrången. Om psychopatic lyckades att operera nageltrången själv då tror jag inte att den var så allvarlig, men det jag vill säga är att man inte ska operera sig själv hemma, även om kunskaperna är relativt "höga".
Citera
2011-11-08, 02:57
Medlem
Jag har som liten opererat nageltrån på sjukhur flera ggr. Med städningen och salarna på akuten, ja, är det sterilt?

I stort sett alla operationer gjordes av klantar som hade jour. Att operera föra blodförgiftningen började vandra av ett proffs... Nepp!

Skadestånd? Nej.

Arnikaessens kunde hjälpa till, från antroposofernas butik i Järna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in