2011-11-05, 14:32
Medlem
EADGBes avatar
Jag har inte sett någon liknande tråd när jag sökt, och jag tycker det skulle vara mycket intressant att se hur olika vi behandlas trots samma problematik.

Svara gärna med dos och anledning till varför du äter det, så slipper vi en listtråd.

Jag äter själv 54mg Concerta per dag, ibland ökar jag min dos lite själv dock. Kanske ska börja äta någon SSRI/SRRN snart, men får se efter någon vecka i terapi. Min läkare säger att 54mg är max dos för Concerta i min ålder. Är 20 år. Jag betvivlar det starkt, dels för att de säljer 72mg Concerta och dels pga vad jag läst här på Flashback. Ska fråga om jag kan testa Metamina nästa gång.

Äter någon av er en högre dos än 72mg Concerta?
Senast redigerad av EADGBe 2011-11-05 kl. 14:48.
Citera
2011-11-05, 14:35
Medlem
PlanetCaravans avatar
Äter 150 mg Venflaxin samt 250 mg Seroguel om dagen, slarvar dock med sistnämnda.

Hur blir du av Concerta?
Citera
2011-11-05, 14:39
Medlem
Benedictuss avatar
Clarityn.
Citera
2011-11-05, 14:50
Medlem
EADGBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetCaravan
Äter 150 mg Venflaxin samt 250 mg Seroguel om dagen, slarvar dock med sistnämnda.

Hur blir du av Concerta?
Jag uppnår ungefär önskad effekt. Jag kan fokusera bättre, inte lika otålig och mer energi. Märker inte skillnad på 18mg och 108mg dock, utöver min puls.
Citera
2011-11-05, 16:40
Medlem
OCD-mannens avatar
1 x 60 mg Fontex (fluoxetin) samt 2 x 1 mg Xanor depot (alprazolam).
Behandlas för GAD och OCD.
Senast redigerad av OCD-mannen 2011-11-05 kl. 16:41. Anledning: Textformatering
Citera
2011-11-05, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OCD-mannen
1 x 60 mg Fontex (fluoxetin) samt 2 x 1 mg Xanor depot (alprazolam).
Behandlas för GAD och OCD.

Jag kör med på Fluoxetin (60 mg/dag) mot OCD men får ingen effekt. Hur är det för dig?
Citera
2011-11-05, 17:54
Medlem
EADGBes avatar
Ja, jag undrar också det, fungerar OCD medicin bra för er? Känns inte som att den borde göra det faktiskt. Jag har någon form av OCD eller helt enkelt sjuklig perfektionism.
Citera
2011-11-05, 18:28
Medlem
OCD-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oboymannen
Jag kör med på Fluoxetin (60 mg/dag) mot OCD men får ingen effekt. Hur är det för dig?

Nja, jag kan väl inte påstå att det har någon större positiv effekt - tyvärr. Jag har dock prövat Zoloft (sertralin) 1 x 200 mg samt Cipralex (escitalopram) 1 x 20 mg tidigare och dessa två läkemedel upplever jag som ännu sämre, för att inte säga helt verkningslösa.
Citera
2011-11-06, 06:09
Medlem
Dan.Coopers avatar
Voxra maxdos. Fick i veckan en komplimenterande medicin men kommer ej ihåg vad den heter. Mot energilöshet iaf. Kan återkomma med det om ni vill.
Citera
2011-11-06, 11:29
Medlem
EADGBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan.Cooper
Voxra maxdos. Fick i veckan en komplimenterande medicin men kommer ej ihåg vad den heter. Mot energilöshet iaf. Kan återkomma med det om ni vill.
Jag ska antagligen börja äta antidepressiva nästa vecka, så antar att det blir vanliga seratonin läkemedel som SRRI eller SRRN. Men jag tycker att Voxra låter perfekt för mig. Men nu är det så att jag äter Concerta/Ritalin för ADD/ADHD och kommer kommer fortsätta göra det när jag börjar med antidepp.

Är det lite overkill att äta Voxra och Concerta? Jag har klagat på energilöshet sedan första dagen på psykiatrin, och Concerta bidrar med ett skarpare sinne och bättre fokus, men jag saknar fortfarande energi.
Citera
2011-11-06, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EADGBe
Ja, jag undrar också det, fungerar OCD medicin bra för er? Känns inte som att den borde göra det faktiskt. Jag har någon form av OCD eller helt enkelt sjuklig perfektionism.

Har din ADHD-medicin noll effekt mot OCD/ångest?

Citat:
Ursprungligen postat av OCD-mannen
Nja, jag kan väl inte påstå att det har någon större positiv effekt - tyvärr. Jag har dock prövat Zoloft (sertralin) 1 x 200 mg samt Cipralex (escitalopram) 1 x 20 mg tidigare och dessa två läkemedel upplever jag som ännu sämre, för att inte säga helt verkningslösa.

Vilken skit. Jag har varit inne på att prova ett annat SSRI, fast det verkar inte hoppfullt med tanke på dina erfarenheter. Vad jag vet så är inte SNRI för tvång och då återstår bara TCA. Har du provat något annat än SSRI?

Hur är det mot GAD, fungerar Fluoxetin bra emot det?
Citera
2011-11-06, 13:16
Medlem
heinos avatar
Har låg dos Concerta och Imovane. SSRI blev jag zombiefetto av.

Här står det vilka dosintervaller man kan pröva metylfenidat vid ADHD hos vuxna.

http://www.janusinfo.se/v/Behandlingsriktlinjer/Expertradsutlatanden/Psykiatriska-sjukdomar/Rekommendationer-vid-Attention-Deficit-Hyperactivity-Disorder-ADHD/

Citat:
Den dos som ger önskad effekt utan besvärande biverkningar varierar mellan individer. Vanligen ligger den mellan 0,5 och 1 mg/kg och dag. Ibland kan högre doser behövas för optimal effekt. I flera läkemedelsstudier av vuxna med ADHD har doser upp till 1,3 mg/kg och dag prövats med visad effekt och säkerhet.

Samt http://www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/ADHD-rek_webb.pdf
Senast redigerad av heino 2011-11-06 kl. 13:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in