2011-11-09, 06:49
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsetramse
Som jag sa tidigare, plocka ut en telefon, sälj telefonen, njut av det goda skuldfria livet (med undantag för 250kr/månad)
Att du inte av någon anledning skulle kunna betala 250kr tycker jag verkar orimligt, du har ju alltid studiebidraget, på sommaren så får du väl klippa gräset eller sälja dina högtalare eller några dvd-filmer, 250kr är inga pengar.
Rätta mig om jag her fel nu men när du köper en telefon hos Telenor så får du telefonen och ett sim-kort, abonnemanget är kopplat till sim-kortet, men det slänger du i byrålådan, sedan säljer du bara telefonen på blocket, du kommer sedan få en räkning varje månad på 299kr eller vad det nu är.
Hur det är med garanti och så vet jag inte, men jag köpte en telefon en gång i tiden precis på det här sättet, en kille behövde snabba pengar, köpte en telefon, jag köpte telefonen av honom, och han fick betala räkningen.
Att du inte av någon anledning skulle kunna betala 250kr tycker jag verkar orimligt, du har ju alltid studiebidraget, på sommaren så får du väl klippa gräset eller sälja dina högtalare eller några dvd-filmer, 250kr är inga pengar.
Rätta mig om jag her fel nu men när du köper en telefon hos Telenor så får du telefonen och ett sim-kort, abonnemanget är kopplat till sim-kortet, men det slänger du i byrålådan, sedan säljer du bara telefonen på blocket, du kommer sedan få en räkning varje månad på 299kr eller vad det nu är.
Hur det är med garanti och så vet jag inte, men jag köpte en telefon en gång i tiden precis på det här sättet, en kille behövde snabba pengar, köpte en telefon, jag köpte telefonen av honom, och han fick betala räkningen.
Låt oss betänka att TS av någon anledning inte kan betala telefonräkningen en enskild månad vad händer då? Ja då måste han antigen skita i att betala den, ringa till telefonbolaget och begära om uppskov eller liknande i vilket fall som helst så får han betala den + nästkommande nästa månad = 500 kr månaden efter + eventuella straffavgifter på x antal kr.
Det innebär att han månaden efter få en dubbelt så hög räkning med en inkomst som ligger på typ 1000 kr samtidigt som han har andra utgifter som han ska hantera då ligger det nära till hands att han släpa efter med räkningen igen och det riskerar att gå till inkasso och på sikt till kronofogden, tycker du fortfarande att det är en strålande ide
Det innebär att han längre fram inte kommer kunna ta någon som helst form av abonnemang, lån, hyresavtal eller liknande när han får en fast inkomst vilket är allt annat än kul och är ytterst besvärande när man försöker söka sig en bostad eller vill köpa sig en bil eller liknande, är det så svårt att fatta ?
Jag vidhåller att det bästa är att delbetala till hans kompisar istället och att han säljer av saker han ej behöver samtidigt som han söker extrajobb vidare är det inte ens säker han får ingå avtal med telefonbolag då hans inkomster är så pass låga, ofta kräver de en inkomst på ca 100 000 kr per år vilket han knappast når upp till med ca 1000 kr i månaden.