Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Från läroboken: "Levinas närmar sig den moraliska frågan på ett annorlunda sätt. Enligt Levinas kan man inte hitta någon grund för moralen och inte heller några universella principer. Tvärtom så har det moralfilosofiska sökandet efter grunder och principer inneburit ett underkännande av människans naturliga moraliska förmågan"
Vad menas här?
Levinas menar att moralen är en inbyggd egenskap hos (friska) människan. (Vissa psykologiska diagnoser och störningar gör att människor inte alltid fungerar väl, moraliskt. Åtminstone inte utifrån sett.)
Denna egenskap visar sig som genom att vi alltid har en strävan efter att göra det som är "gott". Dvs vi vill, utan några egentliga påtryckningar eller reflektioner, alltid sträva efter att handla moraliskt "rätt".
(Sedan gör vi ju inte alltid det men vi är inte särskilt glada åt att handla fel. Fel enligt den etik vi håller oss med alltså. Någon kan nalla litet ur kaffekassan men vet att det är fel och mår litet dåligt av det.)
Att vi inte accepterat denna egenskap som ett subjektiv förmåga utan hållit på att försöka hitta yttre, (som skulle kunna uppfattas som mer "objektiva") argument för människans moral, har alltså hindrat oss från att se moralen som den verkligen är. Eller snarare vilken
mening moralen har för människan som art och social varelse.
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Sedan kommer denna text om uppoffring som är ännu mer oklart; "Om jag ser någon som håller på att drunkna så tänker jag inte, personens ansikte fordrar något av mig.(??!) Mitt svar är omedelbart uppoffra mig utan tanke på principer och grunder. Detta är ingen ömsesidig relation, det finns inget kontrakt för ömsesidig nytta. Det är snarare denna vilja till uppoffring som föregår all mänsklig samvaro"
Det här stycket är ännu mer oklart.
Tacksam för svar.
Ja det är alltså ett bevis för att moralen är en integrerad del, hos (den friska) människan. Vi behöver inte övertygas om att det är rätt att rädda en drunknande, vi drivs av vår strävan att göra "gott".