2011-11-04, 17:48
Medlem
I Birgitta Almgrens nya bok Inte bara spioner anklagar hon min gamla gymnasielärare Marianne Ersson som en av de smartaste kvinnliga spionerna i Sveriges historia. Marianne går själv ut och dementerar uppgifterna fullständigt via en intervju i P1 tidigare i dag (4e Nov).

Hon har arbetat i svenska försvaret i 30 år och känner sig nu väldigt kränkt. Jag vet inte mycket mer än att hon aldrig propagerat för Sovjetstaten what so ever. Däremot har hon varit en fantastisk lärare och rektor.

Författaren outar alltså mer eller mindre Marianne utan att hon någon gång har blivit anklagad för detta.

Har själv inte läst boken men ska göra det snarast.
Någon som vet mer om detta? Inte lätt att veta vad som finns i SÄPOs personakter.

Från P1
Citera
2011-11-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minimalisten
I Birgitta Almgrens nya bok Inte bara spioner anklagar hon min gamla gymnasielärare Marianne Ersson som en av de smartaste kvinnliga spionerna i Sveriges historia. Marianne går själv ut och dementerar uppgifterna fullständigt via en intervju i P1 tidigare i dag (4e Nov).

Hon har arbetat i svenska försvaret i 30 år och känner sig nu väldigt kränkt. Jag vet inte mycket mer än att hon aldrig propagerat för Sovjetstaten what so ever. Däremot har hon varit en fantastisk lärare och rektor.

Författaren outar alltså mer eller mindre Marianne utan att hon någon gång har blivit anklagad för detta.

Har själv inte läst boken men ska göra det snarast.
Någon som vet mer om detta? Inte lätt att veta vad som finns i SÄPOs personakter.

Från P1
Då har författaren läst hennes namn och roll i Stasis arkiv där hon (din gulliga och oskyldiga och harmlösa lärare) varit registrerad agent. Hon kan mycket väl ha röjt viktiga xx fakta, men då måste man veta hennes bakgrund - uppväxt - släkt ingifte etc etc - det kan i själva verket röra sig om en kallhamrad mördare och honungfälla spion.

Mycket intressant att just lärare är agenter - perfekt täckmantel.
TS var ni möjligen i ÖstBerlin eller Berlin på er klassresa?
Till vilka länder brukade er skola åka?

Stasi placerade också ut bevisligen falska agenter i arkivet, det finns dubbelagenter också (som jobbar åt Sverige - vore korkat att röja deras namn ty de är hjältar, och då menar jag den svenska hemligstämplingen)
Senast redigerad av DanskaFaran 2011-11-04 kl. 18:26.
Citera
2011-11-04, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanskaFaran
Då har författaren läst hennes namn och roll i Stasis arkiv där hon (din gulliga och oskyldiga och harmlösa lärare) varit registrerad agent. Hon kan mycket väl ha röjt viktiga xx fakta, men då måste man veta hennes bakgrund - uppväxt - släkt ingifte etc etc - det kan i själva verket röra sig om en kallhamrad mördare och honungfälla spion.

Mycket intressant att just lärare är agenter - perfekt täckmantel.
TS var ni möjligen i ÖstBerlin eller Berlin på er klassresa?
Till vilka länder brukade er skola åka?

Stasi placerade också ut bevisligen falska agenter i arkivet, det finns dubbelagenter också (som jobbar åt Sverige - vore korkat att röja deras namn ty de är hjältar, och då menar jag den svenska hemligstämplingen)

Det stämmer att hennes namn finns med i Stasis arkiv, men vad jag vet finns det inget om något uppdrag. Däremot finns dokument om jobb för SÄPO, fotograferat viss utrustning. Vi var aldrig på någon resa ihop, men hon var absolut inte sovjetvänlig utåt. Hon om någon uppfattade jag som svensk patriot, och har väldigt svårt att se det som täckmantel. Vem vet, kanske är jag indoktrinerad!?
Citera
2011-11-04, 18:40
Medlem
Citat:
Det stämmer att hennes namn finns med i Stasis arkiv, men vad jag vet finns det inget om något uppdrag. Däremot finns dokument om jobb för SÄPO, fotograferat viss utrustning. Vi var aldrig på någon resa ihop, men hon var absolut inte sovjetvänlig utåt. Hon om någon uppfattade jag som svensk patriot, och har väldigt svårt att se det som täckmantel. Vem vet, kanske är jag indoktrinerad!?

Det luktar ju dubbelagent då, dvs hon var Stasi agent men jobbade åt Sverige (MUST/SÄPO/FRA -liknande skumrask organisationer).

Men hade du som Svensk myndighet släppt namnen på dubbelagenterna? Nej.

Då återstår att författaren läst ngt sorts original (som svenska staten inte har hemligstämplat) för att din fröken skall vara stasi.

Om Svenska myndigheter släpper namnen på stasi spionerna och din frökens namn inte finns med är hon logiskt sett Svensk agent.
Citera
2011-11-04, 18:45
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Lärare

11) Kodnamn Tourist. Kvinna född -48. Lärare från Södra Sverige. Värvad 1971 av sin make ("Kodnamn Klaus Schultz"). Dokument i Stasiarkivet visar att hon rapporterade bland annat om flygflottiljer och militära anläggningar.
"I januari 2002 beslutade chefsåklagare Olle Montan att deras brott var att betrakta som preskriberat".

http://www.expressen.se/nyheter/avslojar/1.2560503/de-avslojades-i-stasis-arkiv
Citera
2011-11-04, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza

En förrädare således. Fredlös. Vad sa hon i radioprogrammet till sitt försvar? Jag har hört det nu..."jag blev bestört" hon leker gammal tant som inte förstår någonting.

Kodnamn Klaus Schultz. Man född -47. Misstänktes för spioneribrott under nio år. Dokument i Stasis arkiv visar att han rapporterade om svenskt försvar, DDR-flyktingar, svenska och danska nyckelpersoners personliga och politiska åsikter.
"Han hade också haft en täckadress och försetts av HV A med utrustning för hemlig skrift".

Lärare

11) Kodnamn Tourist. Kvinna född -48. Lärare från Södra Sverige. Värvad 1971 av sin make ("Kodnamn Klaus Schultz"). Dokument i Stasiarkivet visar att hon rapporterade bland annat om flygflottiljer och militära anläggningar.
Senast redigerad av DanskaFaran 2011-11-04 kl. 18:59.
Citera
2011-11-04, 18:53
Medlem
Citat:
Det luktar ju dubbelagent då, dvs hon var Stasi agent men jobbade åt Sverige (MUST/SÄPO/FRA -liknande skumrask organisationer).

Men hade du som Svensk myndighet släppt namnen på dubbelagenterna? Nej.

Då återstår att författaren läst ngt sorts original (som svenska staten inte har hemligstämplat) för att din fröken skall vara stasi.

Om Svenska myndigheter släpper namnen på stasi spionerna och din frökens namn inte finns med är hon logiskt sett Svensk agent.

Det är visst Svd som hittat uppgifterna om att hon gjort jobb för SÄPO, och det erkänner hon i intervjun utan problem. Hade hon sagt nåt sånt under lektionen så hade jag nog haft 100% på hennes lektioner.
Däremot har Marianne fått se delar av hennes personakt, dock inte hela som författaren har haft tillträde till. Inte alls omöjljigt att hon jobbat dubbelt, och därmed hamnat i deras dokument.
Citera
2011-11-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza

Uppenbarligen dubbelt då, och liknade jobb åt både SÄPO och Stasi.
Citera
2011-11-04, 19:07
Medlem
Citat:
Det är visst Svd som hittat uppgifterna om att hon gjort jobb för SÄPO, och det erkänner hon i intervjun utan problem. Hade hon sagt nåt sånt under lektionen så hade jag nog haft 100% på hennes lektioner.
Däremot har Marianne fått se delar av hennes personakt, dock inte hela som författaren har haft tillträde till. Inte alls omöjljigt att hon jobbat dubbelt, och därmed hamnat i deras dokument.

Ja man får tänka sig oerhört noga in i turerna.

Det kan ju vara så att hon är en bränd dubbelagent men håller käften om det - för att det spelar ingen roll. Har hon barn? Kan ju vara dubbel dubbel agent? Hon kan också vara CIA eftersom hon vill att vissa CIA och STASI arkiv samkörs.

Varför går SÄPO inte ut med "att hon jobbade för oss"..visste dom inte att hon också jobbade åt stasi?

Varför skulle hon jobba åt SÄPO om hennes man varit misstänk för spioneri i 9 år? Ville säpo ha henne nära? I så fall är det en SÄPO operation utan agentens medvetande (dvs säpo planterade bogus information som de ville att kommunisterna skulle läsa (efter at ha röjt henne), vilket hon aldrig berättade för sina uppdragsgivare (stasi)) En spion som kom in från kylan - men ändå inte, hon är förlåten eftersom hon fixade problemet med att vara stasi-spion och lurade de stupida SS-Östtyskarna?
Men hon kan ju inte förlåtas för att hon initialt var STASI.
Senast redigerad av DanskaFaran 2011-11-04 kl. 19:22.
Citera
2011-11-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ja man får tänka sig oerhört noga in i turerna.

Det kan ju vara så att hon är en bränd dubbelagent men håller käften om det - för att det spelar ingen roll. Har hon barn? Kan ju vara dubbel dubbel agent? Hon kan också vara CIA eftersom hon vill att vissa CIA och STASI arkiv samkörs.

Varför går SÄPO inte ut med "att hon jobbade för oss"..visste dom inte att hon också jobbade åt stasi?

Varför skulle hon jobba åt SÄPO om hennes man varit misstänk för spioneri i 9 år? Ville säpo ha henne nära? I så fall är det en SÄPO operation utan agentens medvetande (dvs säpo planterade bogus information som de ville att kommunisterna skulle läsa (efter at ha röjt henne), vilket hon aldrig berättade för sina uppdragsgivare (stasi)) En spion som kom in från kylan - men ändå inte, hon är förlåten eftersom hon fixade problemet med att vara stasi-spion och lurade de stupida SS-Östtyskarna?
Men hon kan ju inte förlåtas för att hon initialt var STASI.

Ja inget verkar ju omöjligt, hade aldrig någonsin trott det här, min gamla tyskalärare...

Men dina frågor är ju helt relevanta. Hon hade inga barn, det är jag ganska säker på. Kan ju vara så att hennes man körde dubbelspel med henne också, att hon inte själv var med på noterna riktigt. Men hon är lite av en stålkärring, om jag varit hennes man hade jag nog sagt som det var...
Hon kanske borde bli författare nu, bättre än Hamilton iaf.
Citera
2011-11-04, 20:00
Medlem
Klassiskt spionpar insyltade upp över öronen. Deny deny deny.

Jag vill veta varför Stasi säger att hon gett dom militär information om hon nu inte har gjort det.
Vad har en lärare för tillgång till relevant militär hemlig information?
Har hennes man det?
Har han erkänt det?
Åkte hon med av bara farten?

Återigen varför är hon i Stasis arkiv om hon inte är agent?
Citera
2011-11-04, 20:10
Medlem
Citat:
Klassiskt spionpar insyltade upp över öronen. Deny deny deny.

Jag vill veta varför Stasi säger att hon gett dom militär information om hon nu inte har gjort det.
Vad har en lärare för tillgång till relevant militär hemlig information?
Har hennes man det?
Har han erkänt det?
Åkte hon med av bara farten?

Återigen varför är hon i Stasis arkiv om hon inte är agent?

Hon har ju alltså varit aktiv i svenska försvaret under 30 år, och senare ideellt tror jag.

Det diskuteras ju just nu om man ska offentliggöra arkiven och akterna, så framtiden får väl utvisa vad som skett, om nu inte någon annan sitter på mer info eller läst boken. För den enda infon jag besitter som har med ärendet att göra är tyska prepositioner som "Agent 6" lärt mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in