2011-11-04, 15:39
  #1
Medlem
Hej jag,har,tagit danskt heroin i två dagar. Har tre metadon 20 mg att gå av med. Hur ska jag göra? Räcker det med tre stycken?? Och hur ofta kan jag ta dom?? Hur länge räcker dom, och när ska jag ta nästa om jag tog en för en timme sen? Tack
Citera
2011-11-04, 15:48
  #2
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addi^
Hej jag,har,tagit danskt heroin i två dagar. Har tre metadon 20 mg att gå av med. Hur ska jag göra? Räcker det med tre stycken?? Och hur ofta kan jag ta dom?? Hur länge räcker dom, och när ska jag ta nästa om jag tog en för en timme sen? Tack


Visste inte att det fanns danskt heroin

2 dagar ? det blir du ju inte sjuk av. Vänta med att ta mer då det tar några timmar innan metadonet "kickar" helt.

För att svara på de andra frågorna så får du slänga upp lite mer info.
__________________
Senast redigerad av Jungle 2011-11-04 kl. 15:50.
Citera
2011-11-04, 17:05
  #3
Medlem
SMD FBs avatar
Ska du nu lindra den lilla abstinensen så vänta till det jobbiga börjar, när myrkrypningarna börjar bli lite obehagliga så kan du slänga i dig 20mg meta. Har det inte lindrat tillräckligt efter 2-4 timmar så tar du en till.
Citera
2011-11-04, 18:59
  #4
Medlem
Jungles avatar
Har h*n bara tagit i 2 dagar så blir man ju inte sjuk, det finns inte på kartan!

Det tar veckor/månader innan du blir dålig om du inte gått på heroin (eller andra tunga opiater) innan.
Citera
2011-11-04, 19:14
  #5
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungle
Har h*n bara tagit i 2 dagar så blir man ju inte sjuk, det finns inte på kartan!

Det tar veckor/månader innan du blir dålig om du inte gått på heroin (eller andra tunga opiater) innan.
Nej sjuk blir man inte nämnvärt men man kan få lite ledvärk, myrkrypningar och lite svettningar som gör att man får lite svårare att sova på natten.

Om jag jämför mellan nu och då jag var novis på opiater överlag så får jag lite känningar i kroppen efter två dagar på heroin nu men innan så var det inga problem. Nu är 2 dagar på heroin som 1 veckor förr kan man väl säga.
Citera
2011-11-04, 20:03
  #6
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Nej sjuk blir man inte nämnvärt men man kan få lite ledvärk, myrkrypningar och lite svettningar som gör att man får lite svårare att sova på natten.

Om jag jämför mellan nu och då jag var novis på opiater överlag så får jag lite känningar i kroppen efter två dagar på heroin nu men innan så var det inga problem. Nu är 2 dagar på heroin som 1 veckor förr kan man väl säga.


Men har man inte varit beroende av opiater innan så finns det ingen AT efter 2 dagars bruk av H.
Citera
2011-11-04, 20:28
  #7
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungle
Men har man inte varit beroende av opiater innan så finns det ingen AT efter 2 dagars bruk av H.
Precis det är det jag menar. Förbannat störande att man får lite känningar efter ett par dagar på H nu när det inte märktes av alls förr. Däremot så känner jag inte av så mycket efter 4-5 dagar på sub faktiskt men däremot är tram lite värre tycker jag.
Citera
2011-11-04, 21:21
  #8
Medlem
Jag har varit heroinist innan, sedan blivit ren och varit ren två veckor. jag tåg alltså thaismack i köpenhamn. jag blir abstinent direkt så fort jag tar minsta lilla heroin oavsett hur länge..

imorse vaknade jag med diarree och svettningar och frossa.. men jag har samanlagt tagit 30mg metadon oralt, och ytterligare 20 milligram injecerat. så 50 milligram och nu är jag frisk...

hur länge kommer jag vara frisk på metadonet jag tog idag, hur länge håller det? Och jag har bara 30 mg metadon kvar nu, när ska jag ta det? Är det bättre att ta innan abstidensen kommer, för det är svårare att stoppa den när den väl är igång???

När ska jag ta nästa metadondos? Ikväll är jag nog okej...
Citera
2024-04-02, 11:05
  #9
Medlem
deepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addi^
Jag har varit heroinist innan, sedan blivit ren och varit ren två veckor. jag tåg alltså thaismack i köpenhamn. jag blir abstinent direkt så fort jag tar minsta lilla heroin oavsett hur länge..

imorse vaknade jag med diarree och svettningar och frossa.. men jag har samanlagt tagit 30mg metadon oralt, och ytterligare 20 milligram injecerat. så 50 milligram och nu är jag frisk...

hur länge kommer jag vara frisk på metadonet jag tog idag, hur länge håller det? Och jag har bara 30 mg metadon kvar nu, när ska jag ta det? Är det bättre att ta innan abstidensen kommer, för det är svårare att stoppa den när den väl är igång???

När ska jag ta nästa metadondos? Ikväll är jag nog okej...

Gammal tråd men okunskapen kring metadon är så oerhört skrämmande, du hade alltså tillgång till 80mg metadon totalt? Det hade räckt med 30mg första dagen, 20mg andra dagen, 10mg tredje dagen, 10mg fjärde dagen följt av två sista dagarna med 5mg varje morgon. Då hade du kommit så lindrigt undan som möjligt. Så som du la upp det nu så kan, ja lova du låg i fullfjädrad abstinens när metadonet var slut. Mitt förslag hade gett dig lite pina såklart men inte alls vad du förmodligen gick igenom när dina 80mg tog slut och med ditt upplägg.

Startdosen på 30mg motsvarar va 125-135mg oxycontin eller 280-300mg morfin samt att metadon sitter i 24 timmar därför det använda i programmen för de behövs i regel inte återdoseras förens efter 24h.
Citera
2024-04-03, 19:31
  #10
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeps
Gammal tråd men okunskapen kring metadon är så oerhört skrämmande, du hade alltså tillgång till 80mg metadon totalt? Det hade räckt med 30mg första dagen, 20mg andra dagen, 10mg tredje dagen, 10mg fjärde dagen följt av två sista dagarna med 5mg varje morgon. Då hade du kommit så lindrigt undan som möjligt. Så som du la upp det nu så kan, ja lova du låg i fullfjädrad abstinens när metadonet var slut. Mitt förslag hade gett dig lite pina såklart men inte alls vad du förmodligen gick igenom när dina 80mg tog slut och med ditt upplägg.

Startdosen på 30mg motsvarar va 125-135mg oxycontin eller 280-300mg morfin samt att metadon sitter i 24 timmar därför det använda i programmen för de behövs i regel inte återdoseras förens efter 24h.

Lite roligt att du tilltalar honom direkt, han har inte varit inloggad på 10 år och är sannolikt stendöd som alla andra opioidtorskar.

I övrigt håller jag med om ditt inlägg!
Citera
2024-04-04, 17:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Lite roligt att du tilltalar honom direkt, han har inte varit inloggad på 10 år och är sannolikt stendöd som alla andra opioidtorskar.

I övrigt håller jag med om ditt inlägg!
Förlåt att jag skrattar, men det var exakt samma tanke. 10år på en opiatberoende är en lång tid. Jag hade en kollega som började använda oxycodone och 2,5år senare död. Heroin är fruktansvärt och det är samma med ketogan etc etc. Och dessutom gjorde han av med alla hans sparpengar .
Citera
2024-04-04, 17:39
  #12
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Förlåt att jag skrattar, men det var exakt samma tanke. 10år på en opiatberoende är en lång tid. Jag hade en kollega som började använda oxycodone och 2,5år senare död. Heroin är fruktansvärt och det är samma med ketogan etc etc. Och dessutom gjorde han av med alla hans sparpengar .

Själv varit opioidberoende ca 15 år, senaste åren lagligt förskrivet vilket räddat livet på mig.

Men jag överdriver inte när jag säger att alla opioidbrukande vänner från förr är döda idag, inkl många på opioidforumet från förr i tiden.

De som går på tjack och kokain kanske får jävligt trasiga liv, men de dör iaf inte som vi opioidtorskar!

Beklagar din kollega, man blir van vid död om man känner opioidberoende tyvärr
__________________
Senast redigerad av Kadodi 2024-04-04 kl. 17:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in