Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Så vad blir då din mening när du skrev "känns det fortfarande som en extremt sjuk grej att köra gamla värdelösa förbränningsmotorer med en så fantastisk råvara som olja" och vad ska vi använda istället för att transportera saker? Känslobaserad argumentation som du verkar driva har liten relevans här och du bör nog se till att du har lite fastare mark under dina fötter än dina egna känslor när du uttalar dig...
Vulgoekonomiskt perspektiv var ett sött ord. Men det förändrar inte heller det faktum att det är termodynamiskt vettigare för transportsektorn att använda oljebaserade bränslen än andra. Ditt försök att bortförklara det hela med ekonomi går ju inte hem utan sunt förnuft och logik kräver ju att aktiviteter ska sträva efter högsta möjliga effektivitet. I transportsektorns fall erbjuds det av olja och ingenting annat... Det är en termodynamisk fråga när det gäller effektivitet och ingenting annat. Så lägg ner ditt tramsprat om vulgoekonomi då det inte är relevant här. Vill du prata ekonomi finns det ett passande subforum för sådana saker där du kanske borde ska din lycka istället.
Så ny och liten industri som elmotorer? Skojar du med mig eller är du bara fantastiskt obildad och dåligt beläst om vad du försöker uttala dig om? Elmotorn är faktiskt äldre än förbränningsmotorn och dominerade en gång världens motorbransch innan den trängdes ut av nya och effektivare förbränningsmotorer i början av 1900-talet. Läs på det ämne du försöker uttala dig om så slipper du stå där med skägget i brevlådan igen...
Shit vad du är aggressiv, har du inte fått ligga på alldeles sjukt länge?
Så, eftersom elmotorn kom före förbränningsmotorn innebär det per automatik att den branschen är större? Aldrig sett någon gå på så hårt med så märkliga argument. Men visst, bevisa då att elmotorbranschen är större än förbränningsmotorbranschen. För det är så kontroversiellt att du faktiskt måste backa upp det, gubben.
Och termodynamik... snälla... Och anklaga mig för att argumentera emotionellt när du nästan gör i brallan av upphetsning i varje post du gör i ditt rättfärdigande av vulgoekonomiska och nu även vulgotermodynamiska världsbild. Svårt att ha en seriös diskussion med någon som uppenbarligen har asperbergers.
Du verkar ha glömt vilket forum du diskuterar, det är inte fysik matematik och teknologi, det är natur, miljö och klimat. Märkligt med tanke på att du är moderator här. Mitt "tramsprat" om vulgoekonomi har strikta påverkningar på natur, miljö och klimat och då du är moderator här är du fan skyldig att känna till det. Du blir säkert en bra forskare så länge du blir mycket strikt styrd och inte tillåts uttala dig offentligt, finns gott om aspbergare som är bra forskare men det blir mycket genant när ni försöker tänka på saker ni inte är mycket välutbildade i.
Så, nu bemöter jag dig som du bemöter mig. Det verkar inte gå att diskutera normalt med dig så då får det bli såhär.