2021-05-22, 18:50
Medlem
Ursäkta en amatör på ämnet, men man kan väl inte jämföra med jordens medeltemperatur som håller sig runt 15 grader?
Citera
2021-05-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Ursäkta en amatör på ämnet, men man kan väl inte jämföra med jordens medeltemperatur som håller sig runt 15 grader?

De jämför hur fort temperaturen avviker från en referensperiod. Referensperioden är medel under några decennier. Man kan använda samma system för ett land som för hela jorden.

Om avvikelsen ökar med tex 0,15 grader/årtionde globalt, och 0,20 i ett land, och 0,25 i ett annat, kan båda länders nyhetsprogram komma med de alarmerande nyheterna deras lands temperatur stiger i en högre takt än resten av jorden.
Citera
2021-05-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
De jämför hur fort temperaturen avviker från en referensperiod. Referensperioden är medel under några decennier. Man kan använda samma system för ett land som för hela jorden.

Om avvikelsen ökar med tex 0,15 grader/årtionde globalt, och 0,20 i ett land, och 0,25 i ett annat, kan båda länders nyhetsprogram komma med de alarmerande nyheterna deras lands temperatur stiger i en högre takt än resten av jorden.

Om jag googlar runt så visar det sig att hela världen ökar mer än hela världen.

Nordamerika, Europa, Arktis, Asien, Afrika, Norden m.fl. ökar snabbare än jorden.
Citera
2021-05-22, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Mänskligheten gjorde stora framsteg när vi lärde oss att använda naturens energi-förråd. Vi lärde oss använda elden och kunde värma oss och fick äta lagad mat. Vi lärde oss använda vattenkraft och vindkraft. Sedan hittade vi lagrad energi i marken, som kunde använda till allt möjligt, uppvärmning av hus, drivmedel för maskiner osv. Det förändrade och förbättrade våra liv på många sätt.

Sedan kom varningar om problem med utsläppen. Folk dog där föroreningarna var stora, men man kunde lösa många av dessa problem, men ett blev kvar, koldioxiden. Och eftersom koldioxid är en växthusgas förstod många att vi skulle värma jorden med de utsläppen som ökade gigantiskt.
Forskningen har visat att koldioxiden från kol och olja ökar den globala medeltemperaturen. De har varnat för konsekvenserna och vi ser att de börjat få rätt.

Men lösningar finns och är på väg. Vi bygger ut vindkraft och solkraft. Det tillverkas elbilar, industrin åtgärdar sina utsläpp.

Oftast använder man försiktighetsprincipen när man ser problem framför sig. Vi människor är så pass intelligenta att vi undviker stora risker. Det kallas självbevarelsedrift. Det är en helt naturlig och medfödd egenskap. Självbevarelsedrift. Vi undviker ormar när vi är i skogen. Vi undviker bilister som kör som dårar.

Men när det gäller detta gigantiska globala problem har vi låtit oss luras av människor som tjänar gigantiska pengar på kol och olja. Och det förunderliga är att propaganda som ju är bara ord, kan slå ut vår grundmurade självbevarelsedrift. Vår naturliga reaktion på fara blir överröstad av folk som sår tvivel, hånar kunskap, hånar barns oro för framtiden.
Jag tycker att det är otäckt.

Kom igen nu, du pratar i allmänna termer om allt runt omkring här, vad vi måste göra...men varför gör du då inget försöker jag fråga? Är det för att inte ens du bryr dig om alla som dör av "uppvärmningen"? Fortsätt köra bil mm då och fortsätt vänta på att någon ska besluta något.
Citera
2021-05-22, 21:01
Medlem
Citat:
Om jag googlar runt så visar det sig att hela världen ökar mer än hela världen.

Nordamerika, Europa, Arktis, Asien, Afrika, Norden m.fl. ökar snabbare än jorden.
Spännande
Citera
2021-05-22, 21:46
Medlem
Citat:
Vilket som jag förklarade fungerar därför att världshaven värms upp långsammare än jorden i genomsnitt.
Citera
2021-05-22, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vilket som jag förklarade fungerar därför att världshaven värms upp långsammare än jorden i genomsnitt.

Men är det inte ganska beklagligt med de alarmerande nyheterna?

Jag kan tänka mig att en del atoller i Stilla havet och öriken i Atlanten nära ekvatorn värms långsammare än jorden, mer som havet omkring. Till exempel Horta, Azorerna*.

*Dock värms några av öarna i Azorerna betydligt fortare än jorden, konstigt nog.

Källa: Berkeley Earth, via:
http://mc-computing.com/Science_Facts/Annual_Temperature_Plots/app/GHCN_Temperature_Plotter.html#
Citera
2021-05-23, 15:41
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Men är det inte ganska beklagligt med de alarmerande nyheterna?

Jag kan tänka mig att en del atoller i Stilla havet och öriken i Atlanten nära ekvatorn värms långsammare än jorden, mer som havet omkring. Till exempel Horta, Azorerna*.

*Dock värms några av öarna i Azorerna betydligt fortare än jorden, konstigt nog.

Källa: Berkeley Earth, via:
http://mc-computing.com/Science_Facts/Annual_Temperature_Plots/app/GHCN_Temperature_Plotter.html#

Detta alias skickar in lögner, ständigt.

2021 kallare än på många år. Detta kan vi nu alla konstatera lokalt och på hela Norra halvklotet.

Om vi tittar historiskt har USA som jämförelse de tre senaste åren haft det kallare än på mycket länge räknat från årsskiftet till Maj. USA har under större delen av våra liv haft sjunkande temperatur Jan-Maj. USA är dessutom det enda område med regelrätta mätningar sedan 1800-talet som går att lita på.

Länk till USAs temperatur mätningar
https://pasteboard.co/K3edeqY.png

PS. Denna tråd har pågått ett bra tag. Inte en enda gång har de som basunerar ut "Jordens snara undergång" fått rätt eller påvisat att de har rätt. Greta och resten av detta anhang är ett gäng bluffare som gör detta för politiska vinster. Steg 1 i detta är att skrämma folk till lydnad.
Citera
2021-05-23, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Detta alias skickar in lögner, ständigt.

2021 kallare än på många år. Detta kan vi nu alla konstatera lokalt och på hela Norra halvklotet.

Om vi tittar historiskt har USA som jämförelse de tre senaste åren haft det kallare än på mycket länge räknat från årsskiftet till Maj. USA har under större delen av våra liv haft sjunkande temperatur Jan-Maj. USA är dessutom det enda område med regelrätta mätningar sedan 1800-talet som går att lita på.

Länk till USAs temperatur mätningar
https://pasteboard.co/K3edeqY.png

PS. Denna tråd har pågått ett bra tag. Inte en enda gång har de som basunerar ut "Jordens snara undergång" fått rätt eller påvisat att de har rätt. Greta och resten av detta anhang är ett gäng bluffare som gör detta för politiska vinster. Steg 1 i detta är att skrämma folk till lydnad.

Precis, i 20år har man hört ett evigt tjat om katastrof men det känns snarare kallare nu än när man var liten.
Citera
2021-05-23, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Precis, i 20år har man hört ett evigt tjat om katastrof men det känns snarare kallare nu än när man var liten.

Beror på när du var liten. Ifall du var liten på 30-talet kan det hända att det är kallare nu.

Stockholm har en svalnande trend sedan 30-talet:
https://ibb.co/X77Cnk2

När jag växte upp i Stockholm under mitten av åttiotalet och framåt var det betydligt kallare än nu. Mycket is och snö.
Citera
2021-05-23, 21:54
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Beror på när du var liten. Ifall du var liten på 30-talet kan det hända att det är kallare nu.

Stockholm har en svalnande trend sedan 30-talet:
https://ibb.co/X77Cnk2

När jag växte upp i Stockholm under mitten av åttiotalet och framåt var det betydligt kallare än nu. Mycket is och snö.
Grafen stannar ju i slutet av 90-talet.
Citera
2021-05-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Grafen stannar ju i slutet av 90-talet.

Missade det. Tydligen togs den mätstationen ur bruk 1994.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in