Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-17, 10:01
Medlem
humanlifes avatar
NOAA bekräftar att juli 2019 var den varmaste juli-månaden som uppmätts.

Även den arktiska isen satte rekord, isens utbredning är den lägsta sedan mätningarna började.

Dessutom var alla månader från januari till juli varmare än normalt.

NOAA Confirms July 2019 as Hottest on Record; Unprecedented Ice Melt Observed in Arctic

In line with the observations from various climate scientists, a prominent scientific agency of the United States has confirmed that July 2019 was the hottest month on record. On Thursday, the US National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) reported that the global temperature of July 2019 was 0.95°C higher than the 20th century average of 15.8°C. It is the maximum departure from average temperatures since global records began in 1880.

Another troubling detail from the NOAA report is that the average Arctic sea ice has reached a historic low, indicating that the impacts of warming are already evident. The average for July was 19.8% below the long-term average. The sea ice extent in July is the lowest is the smallest since satellite records began in 1979.

Scientists say the trend is clearly revealing the warming pattern across the globe. Nine of the ten hottest July months ever recorded occurred since 2005, and the last five Julys from 2015 to 2019 are the five hottest. Moreover, July 2019 was also the 415th consecutive month with above-average global temperature. All months of 2019, from January to July, feature among the top four warmest ever for the month in question.

https://weather.com/en-IN/india/news/news/2019-08-16-noaa-confirms-july-2019-as-hottest-unprecedented-ice-melt-in-arctic
Citera
2019-08-17, 12:07
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
.. ..
Du får visa att du har grundläggande förståelse innan du är värd att bemöta i ett sakligt avseende. Du har ju inte tagit till dig något som jag har skrivit till dig. Jag hänvisar till tidigare svar helt enkelt. Har du frågor är dom välkomna, men de måste vara specifika.

Att bemöta ickereversibel okunnighet som tar sig i uttryck på detta vis är kontraproduktivt, då lika okunniga kan sakna en förmåga att identifiera brister. Jag ser tillochmed användare som vill gifta sig med dig, så att ni kan ha en egen kärleksfull sfär av okunnighet att dela, med ambitionen livet ut.

Sådan spridning av missförstånd genom ignorans vill jag inte vara delaktig i att förmedla.
Senast redigerad av MrArtur 2019-08-17 kl. 12:51.
Citera
2019-08-17, 14:57
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Sådan spridning av missförstånd genom ignorans vill jag inte vara delaktig i att förmedla.
Nej en sådan foliehatt och konspirationsteoretiker går inte att besvara.
De har sin sanning och endast sina godkända källor som de lyssnar på. "Kritiskt tänkande" mot dessa källor existerar ej kan man konstatera.

Eller så saknas källor helt enkelt när det inte passar deras agenda.
Allt tyder på att vi har klimatförändringar och temperaturökningar. Hysterin är en helt annan sak som är irrelevant för diskussionen.

https://www.nationalgeographic.com/environment/global-warming/greenhouse-gases/
"Carbon dioxide, a key greenhouse gas that drives global climate change, continues to rise every month. Find out the dangerous role it and other gases play."
Snabb guide.
Senast redigerad av Tarstan 2019-08-17 kl. 15:02.
Citera
2019-08-17, 16:09
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det är ett snårigt nät av lögner ni har vävt, och fasaden krackelerar allt mer. Med tanke på den senaste upptrappningen av domedagsretoriken så närmar vi oss slutet. Tio år max, innan klimathotet orsakat av co2 är det pinsammaste misstaget i mänsklighetens historia.

Förra året vid den här tiden så var det hysteri i denna tråden.
Den svåra torkan var ett bevis på klimatförändringen, skrev de religiösa.
I år är torkan inget problem alls, för hela Sverige drunknar i regn.

Men det är väl ett bevis på klimatförändringen det också....
Citera
2019-08-17, 16:26
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Där jag bor har det varit en torr sommar och framförallt vår.
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige/manadens-vader-i-sverige/juli-2019-rekordvarmt-norr-om-polcirkeln-1.148819
"Nederbörd - Torr månad framför allt i norr"
"Juli 2019 - Rekordvarmt norr om polcirkeln"

Nu får du komma med källor som du tror på.
Jag gissar att det inte blir en bok som handlar om nån som levde för 2000 år sedan.

Liknelsen med religion förstår jag inte alls. Allt tyder på klimatförändringar, inget talar för att det finns en Gud.
Jag ser ingen koppling. Man samlar observationer och bevis, och om en Gud tex har jag inte sett några om.
Senast redigerad av Tarstan 2019-08-17 kl. 16:38.
Citera
2019-08-17, 18:37
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Där jag bor har det varit en torr sommar och framförallt vår.
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige/manadens-vader-i-sverige/juli-2019-rekordvarmt-norr-om-polcirkeln-1.148819
"Nederbörd - Torr månad framför allt i norr"
"Juli 2019 - Rekordvarmt norr om polcirkeln"

Nu får du komma med källor som du tror på.
Jag gissar att det inte blir en bok som handlar om nån som levde för 2000 år sedan.

Liknelsen med religion förstår jag inte alls. Allt tyder på klimatförändringar, inget talar för att det finns en Gud.
Jag ser ingen koppling. Man samlar observationer och bevis, och om en Gud tex har jag inte sett några om.

Det där räknas knappast in som en klimatförändring. Du får återkomma när Norrland har förvandlats till en öken.
Citera
2019-08-17, 19:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Det där räknas knappast in som en klimatförändring. Du får återkomma när Norrland har förvandlats till en öken.
Jaså, du har en alldeles egen definition på klimatförändring!
Citera
2019-08-17, 19:23
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson

Men det är väl ett bevis på klimatförändringen det också....

Ja allt är ett bevis på klimatförändring

Varmt som fan? Människans fel, vi påverkar klimatet
Kallt som fan i vostok? Ja .. Människans fel, vi påverkar klimatet

Har antalet extremväder ökat? ehm nej
AHA! Människans fel vi påverkar inte antalet extremväder. Och det är människans fel för det borde vara mer extremväder nu.. Men det är det inte CO2 är orsaken!

Make sense?
Svar nej
Citera
2019-08-17, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, det är bästa tänkbara lösning. Det satsas massor på förnybar energi över hela världen. Tror du att det är misstag? Nej, det är väl genomtänkt, vatten, sol och vind har visat sig lovande, tillsammans med lagring kan du klara elbehovet väl till en låg kostnad.

Afrikas största problem är avsaknad av tillgång på stabil energi i ett väl utbyggt kraftnät. Solceller och vindkraft förändrar inte att det saknas elnät på 75% av kontinenten.

All grön energi har visat sig vara dyrare och mer opålitlig än kärnkraft, kol och olja. Nåja, vattenkraft är någorlunda stabil, men dess påverkan på ekosystem är inte försvarbar för vidare utbyggnad. Att Afrika ska använda grön energi kommer hålla dem på avstånd från västvärldens välstånd, genom ojämn produktion till höga kostnader. All grön energi lever på subventioner, pengar som Afrika inte har. Om det inte fanns subventioner så hade grön energi inte funnits, för de klarar inte jobbet med att försörja industri och samhälle med konstant och ökande tillgång på energi efter behov. Och det är inte en lönsam investering som står på egna ben.

Senast idag så tittade jag på en logg från ett 3MW vindkraftverk. Från en dag till en annan så varierade produktionen så mycket som 75%. Jag kan lova dig att att ägaren inte är intresserad av att köpa batterier för stora pengar för att lagra energi som idag körs direkt ut på nätet. Det är enbart en kostnad utan någon vinst.

Samhället är helt och hållet byggt på konstant, hög och omedelbar energiproduktion. Monterar du ner den så faller allt. Då hamnar Sverige på samma nivå som Afrika är idag.
Citera
2019-08-17, 19:29
Citat:
Nej, det är bästa tänkbara lösning. Det satsas massor på förnybar energi över hela världen. Tror du att det är misstag? Nej, det är väl genomtänkt, vatten, sol och vind har visat sig lovande, tillsammans med lagring kan du klara elbehovet väl till en låg kostnad.

Titta på den här videon och återkom.
Grön energi är skit

Video: Thought2 Renewable energy is a scam
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=lL6uB1z95gA
Citera
2019-08-17, 19:32
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Jaså, du har en alldeles egen definition på klimatförändring!

Ja, en tillfällig torka eller översvämning räknas inte som en klimatförändring. Enligt min definition av ordet klimatförändring så krävs det mer eller mindre en permanent förändring. Något sådant har jag inte sett röken av under min livstid.
Citera
2019-08-17, 19:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Ja, en tillfällig torka eller översvämning räknas inte som en klimatförändring. Enligt min definition av ordet klimatförändring så krävs det mer eller mindre en permanent förändring. Något sådant har jag inte sett röken av under min livstid.
Det var inte det du skrev nyss. Har du ändrat dig mellan inläggen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in