Citat:
Ursprungligen postat av
Tarstan
Du har inte varit i Alperna gissar jag? Har man varit det är det tydligt när man ser det med egna ögon.
Ingen tvekan om att temperaturen stiger och glaciärer drar sig tillbaka, jag önskar att det inte var så men så är det.
Att det blivit varmare på vissa platser på jorden finns det en massa bildbevis på. Glaciärer som smält undan osv. Problemet är bara att det har skett under senaste 10'000 åren. Sedan senaste riktiga istiden. Glaciärer eller ja hela land låg under ismassor. Varför det blev så mycket varmare då, ja vad som tog oss ur den riktiga istiden är det svårare att ge ett rakt svar på. Och det säger inte något om varför det började bli ett varmare klimat efter senaste lilla istiden (mitten av 1800). Men skall man tänka något sånär logiskt, om man nu tittar på vår jord, klimatet varje dag styrs av solen. Årstiderna kommer och går och allt har med solen att göra. Ser man på cykler av kallare år, sammanfaller dom nästan uteslutande med så kallade solar minimum, alltså perioder när solen går ner i effekt/utstrålning pga minskat antal solfläckar. Dom små istiderna sker med ett par århundrades intervall och kallas för grand solar minimum. Nu är det många solforskare som ser början av vårat inträde i ett nytt grand solar minimum.
Min farhåga är nog att du snart kan åka skidor på sommaren även här uppe i skandinavien... BRRR
Men som svar på att man kan se det med egna ögon så... Ja vad är det du ser.? Varmare på en plats på jorden. Jag kan ge dig varmare på en hel del platser på jorden. Men det ger inte ett varmare klimat på jorden... Jorden är stor och det har blivit en hel del kallare också, på andra platser. Det har faktiskt slagits snö och köld rekord i stora delar av USA i vinter. Ett tecken på Grand solar minimum, vilken leder till mer nederbörd då solens nedgång i effekt resulterar i svagare magnetfält kring jorden och således en ökad kosmisk instrålning. Det leder till vatten molekyls bildning = moln = mer nederbörd på jorden. Dock inte i alperna... än