2019-02-23, 14:36
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Var säger de det? Jag kan inte hitta någon dokumentation, så vad har jag missat?
De borde absolut ha en FAQ, så man slapp maila.
Citera
2019-02-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
De borde absolut ha en FAQ, så man slapp maila.
Ja, speciellt som det svar du kom med är orimligt. Just nu skall globala temperaturen vara 7,43 grader under "normala". Det är ungefär skillnaden mellan en interglacial och botten på en istid. Känner du att vi är mitt i en istid?
Citera
2019-02-23, 17:41
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Ännu en som kommer ut som evighetsmaskinanhängare?
Eller ville du bara hjälpa till att skyla över det ursprungliga, rent utkorkade, påståendet?
Du skrev:
Citat:
Ursäkta men vad var det du skrev nyss? Menar du på allvar att jorden ger ifrån sig*MERvärmeenergi än vad den tar emot från solen?
Som svar på:
Citat:
Det strålar ut mycket mer värmestrålning från jordytan än vad jorden tar emot energi direkt från solen. Enda sättet det kan gå ihop är att atmosfären absorberar mycket av den värmestrålningen och skickar tillbaka den mot jordytan, vilket är vad vi kallar för växthuseffekten.
(min fetning). Detta förklaras med växthuseffekten och inga evighetsmaskiner behövs i förklaringen. Att du tror det säger bara att du inte förstår den, trots vad nu din universitetsutbildning gett dig.
Citera
2019-02-23, 17:50
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ja, speciellt som det svar du kom med är orimligt. Just nu skall globala temperaturen vara 7,43 grader under "normala". Det är ungefär skillnaden mellan en interglacial och botten på en istid. Känner du att vi är mitt i en istid?

Det slog mig också att det var väldigt lågt just nu. Jag vet dock inte om det är orimligt. Vet du vad variationen i global medeltemperatur vid ytan är med etablerade mätningar? Min och max under ett år?

På mobilen.
Citera
2019-02-23, 20:42
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Det slog mig också att det var väldigt lågt just nu. Jag vet dock inte om det är orimligt. Vet du vad variationen i global medeltemperatur vid ytan är med etablerade mätningar? Min och max under ett år?

På mobilen.

Om du vill se vad dagsavvikelserna är så sedan nedan mycket mer pålitlig. De brukar röra sig mellan +0.1 till +1.2C, om man har 1979-2000 som bas.

https://climatereanalyzer.org/wx/DailySummary/#t2anom
Citera
2019-02-23, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du tvivlar på IPCC för att du har lyssnat på de som är fientliga till klimatforskningen överhuvudtaget. Fossilindustrin har förtalat och spridit lögner om klimatforskningen i årtionden, de har betalat folk att uttala sig.
De flesta litar på klimatforskningen som har gjort enorma framsteg på bara några decennier. Deras modeller fyller ett viktigt behov för forskarna, det är deras arbetsverktyg. Vi som inte använder dessa modeller behöver ju inte bekymra oss. Det viktiga är att verkligheten bekräftar vad forskarna har varnat oss för.

Du påstår att du efterfrågar mer vetenskap. Det kan man ju alltid göra på vilket vetenskapsområde som helst. Men frågan är vad det är du behöver veta mer om? Vad är det som saknas hos IPCC för att de skall vara trovärdiga enligt dig?

Man kan dra en parallell med läkares utsagor. T ex att de säger att man får cancer av att röka. Men de kan sällan eller aldrig säga hur snabbt cancern utvecklas, när blir man sjuk. Däremot säger de alldeles bestämt att det inte räcker att minska rökningen, man måste sluta helt. Och då har man ju fått ett tydligt besked att hantera, eller hur. Sedan är det upp till dig. För det avgörande är ju inte när cancern kommer, eller hur.

Det där är ett djävligt svagt argument. Försök med något bättre än "det är extremväder". Ja det är alltid väldigt kallt eller väldigt varmt vid särskilda platser på jorden på vissa årstider som vinter och sommar.

Jag är också otroligt "allergisk" gentemot dig personligen. Du verkar nämligen inte kunna tänka själv och beskriver därför forskare som några orakel eller övermänniskor. Trams.
Citera
2019-02-24, 08:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det där är ett djävligt svagt argument. Försök med något bättre än "det är extremväder". Ja det är alltid väldigt kallt eller väldigt varmt vid särskilda platser på jorden på vissa årstider som vinter och sommar.

Jag är också otroligt "allergisk" gentemot dig personligen. Du verkar nämligen inte kunna tänka själv och beskriver därför forskare som några orakel eller övermänniskor. Trams.
Sååå, vilka kriterier har du då när det gäller att verifiera något? Hur avgör du trovärdigheten i en utsaga, ett påstående, en teori?

Jag respekterar folk som vet vad de pratar om, därför respekterar jag också seriösa forskare.
Citera
2019-02-24, 09:00
Bannlyst
Citat:
Sååå, vilka kriterier har du då när det gäller att verifiera något? Hur avgör du trovärdigheten i en utsaga, ett påstående, en teori?

Jag respekterar folk som vet vad de pratar om, därför respekterar jag också seriösa forskare.

Verkligheten är sannerligen bra att titta på för att bekräfta en tes man har men du pratar så otroligt mycket skit. "Seriösa forskare", det är ju bara ett påstående.
Citera
2019-02-24, 09:40
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Du skrev:

Som svar på:

(min fetning). Detta förklaras med växthuseffekten och inga evighetsmaskiner behövs i förklaringen. Att du tror det säger bara att du inte förstår den, trots vad nu din universitetsutbildning gett dig.
Och du förstår fortfarande inte. Rätt intressant att man frivilligt klättrar upp på så höga hästar som du gör när när ditt kundkapsdjup är grundare än ett badkar
Citera
2019-02-24, 09:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Verkligheten är sannerligen bra att titta på för att bekräfta en tes man har men du pratar så otroligt mycket skit. "Seriösa forskare", det är ju bara ett påstående.

Nej, det är inte bara ett påstående. Självutnämnda klimatexperter som påstår saker som "klimatbluff", att klimatförändringarna är ett påhitt, att växthuseffekten inte finns osv, dessa är inte seriösa. Ofta är de betalda direkt eller indirekt av fossilindustrin.
Och de har ju haft fel hela tiden, det visar ju verkligheten nu, eller hur? Det finns inga tvivel om att klimatet har ändrats.
Citera
2019-02-24, 09:47
Medlem
Citat:
Och du förstår fortfarande inte. Rätt intressant att man frivilligt klättrar upp på så höga hästar som du gör när när ditt kundkapsdjup är grundare än ett badkar
Så förklara för oss. Skall bli spännande att se dig försöka komma med konkret vetenskap snarare än bara retorik för att hacka ned på andra.
Citera
2019-02-24, 09:50
Bannlyst
Citat:
Nej, det är inte bara ett påstående. Självutnämnda klimatexperter som påstår saker som "klimatbluff", att klimatförändringarna är ett påhitt, att växthuseffekten inte finns osv, dessa är inte seriösa. Ofta är de betalda direkt eller indirekt av fossilindustrin.

Jo det är ett påstående detta med "seriösa forskare". Det är vad du påstår dig att tycka. Vilka d-a forskare och varför skulle de anses vara seriösa? Öppna frågor på dina påståenden.

Tror säkert "fossilindustrin" finansierar folk att ifrågasätta klimatnojan. Men dina "seriösa forskare" har ju sina uppdragsgivare. De är köpta de också.

Citat:
Och de har ju haft fel hela tiden, det visar ju verkligheten nu, eller hur?. Det finns inga tvivel om att klimatet har ändrats.

Detta är på den nivån där du befinner dig. Det är ingenting att komma med i sak. Och klimatet ändrar sig dag för dag. Det är liksom klimatets natur.
Senast redigerad av Mertillen 2019-02-24 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in