Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-18, 19:19
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Uppvärmningen har inte stoppat, se min länk till GISS ett par inlägg bakåt.
Det är inte precis teologen Al Gores hockey stick och ett akut hot mot oss som motiverar avskaffandet av industri. Eller hur? Temperaturen varierar, jaha. Men varför, ingen vet. Mänskligheten försöker mäta sig med Solen, jag är inte övertygad om att vi bländar den.
Citera
2017-12-18, 22:15
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Men vad skulle då förklara ändringen av molnighet?

Det finns överhuvudtaget inga bevis för att människan påverkar molnbildningen.
Citera
2017-12-19, 11:36
Medlem
Trumpetflugans avatar
Mer om moln med flera länkar till vetenskapliga artiklar:
https://www.theguardian.com/environment/climate-consensus-97-per-cent/2017/dec/18/scientists-have-beaten-down-the-best-climate-denial-argument
Citera
2017-12-19, 20:13
Medlem
Ördögs avatar
Ny viden: Gletsjere i Grønland smelter med rekordfart
https://www.dr.dk/nyheder/viden/ny-viden-gletsjere-i-groenland-smelter-med-rekordfart
Citat:
Grønlandske gletsjere smelter ekstremt hurtigt i disse år sammenholdt med tidligere målinger.

Det viser et nyt studie, hvor danske forskere har kortlagt 350 gletsjere og dokumenteret deres historie.

Tidligere var kun 77 gletsjere kortlagt.

- Den periode, vi er i nu, smelter isen ekstremt hurtigt, og gletsjerne rykker sig hurtigt tilbage, siger postdoc Anders Anker Bjørk, Statens Naturhistoriske Museum.

- Vi har ikke hidtil vidst, hvor hurtigt gletsjerne i Øst- og Vestgrønland smelter. Nu har vi håndfaste beviser for, at vi er inde i en ekstrem hurtig periode, siger han.
Citera
2017-12-21, 06:14
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Mer om moln med flera länkar till vetenskapliga artiklar:
https://www.theguardian.com/environment/climate-consensus-97-per-cent/2017/dec/18/scientists-have-beaten-down-the-best-climate-denial-argument

Svensmark och Shaviv har kommit med en ny artikel som det nog kommer att stångas en hel del om.

https://wattsupwiththat.com/2017/12/19/new-svensmark-paper-the-missing-link-between-cosmic-rays-clouds-and-climate-on-earth/
Citera
2017-12-26, 11:57
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Svensmark och Shaviv har kommit med en ny artikel som det nog kommer att stångas en hel del om.

https://wattsupwiththat.com/2017/12/19/new-svensmark-paper-the-missing-link-between-cosmic-rays-clouds-and-climate-on-earth/
Jag undrar vad det kommer att stångas om. Vad som orsakar nuvarande globala temperaturtrend vet vi, så gott som någonting inom vetenskapen kan vetas.

Här skriver Ari Jokimäki några intressanta rader om arbetet:
https://skepticalscience.com/analysis_of_svensmark_reference_list.html
Citera
2017-12-26, 12:22
Medlem
Citat:
Intressant men inte förvånande. Jag kollade också på vad Svensmark haft att säga om CERN:s arbete och noterade att han citerade en artikel i referenslistan men inte nämnde den i själva texten.

Svensmark dyker upp i Sverige i vår också på en sådan där konferens bara för "skeptiker" som av talarlistan att döma kan bli något i hästväg. Svensmark kommer vara bland de mest normala där (finns ett flertal som inte ens accepterar att CO2 är en växthusgas)
Citera
2017-12-26, 14:47
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Intressant men inte förvånande. Jag kollade också på vad Svensmark haft att säga om CERN:s arbete och noterade att han citerade en artikel i referenslistan men inte nämnde den i själva texten.

Svensmark dyker upp i Sverige i vår också på en sådan där konferens bara för "skeptiker" som av talarlistan att döma kan bli något i hästväg. Svensmark kommer vara bland de mest normala där (finns ett flertal som inte ens accepterar att CO2 är en växthusgas)
Ja, det är ju smått otroligt, enligt min uppfattning hur "skeptikers" ovilja att acceptera den enklaste och mest välgrundade och den fysikaliskt mest okontrovesiella förklaringen, leder till att de mycket sällan ser bristerna i de spretiga alternativa förklaringarna. Inte tycks de se hur hur detta desperata förfäktande i dess olika former dels ofta är självmotsägande och hur dessa olika förklaringsformer i stort sett alltid säger emot varandra.

Vissa förnekar växthuseffekten. Vissa pekar på förändringar i solaktivitet. Vissa menar att vi inte har någon uppvärmning. Vissa menar att vi är på väg mot en "global cooling". Vissa pekar på hur häftigt klimatet varierat förr. Vissa pekar på en försumbar klimatkänslighet. Vissa beskyller andra himlakroppar i solsystemet. Vissa menar på kosmisk strålning.

Inte i minst i denna tråd har det visat sig att åtminstone en handfull deltagare (arbetet för att nämna en) ofta köper alla dessa. Så länge det talar emot rådande vetenskapliga teori(ja, vetenskaplig teori) anses det liksom trovärdigt. Trots de alternativa förklaringarnas spretighet.

Ytterligare en intressant artikel som lyfter tobaksindustrins förnekelseindustri, där mycket (det mesta) även är aktuellt i detta ämnes förnekelseindustri. Och hur denna typ av okunskap kan utnyttjas politiskt och således få stora negativa politiska konsekvenser (jag säger "negativa konsekvenser" enbart pga att folk bildar uppfattningar som leder till dessa konsekvenser på desinformation, felaktiga grunder, som de inte ser igenom)

Citat:
Ursprungligen postat av Financial Times
First, the industry appeared to engage, promising high-quality research into the issue. The public were assured that the best people were on the case. The second stage was to complicate the question and sow doubt: lung cancer might have any number of causes, after all. And wasn’t lung cancer, not cigarettes, what really mattered? Stage three was to undermine serious research and expertise. Autopsy reports would be dismissed as anecdotal, epidemiological work as merely statistical, and animal studies as irrelevant. Finally came normalisation: the industry would point out that the tobacco-cancer story was stale news. Couldn’t journalists find something new and interesting to say?

https://www.ft.com/content/eef2e2f8-0383-11e7-ace0-1ce02ef0def9

Förhoppningsvis stannar det som sägs på denna konferens kvar i bubblan som resulterat i konferensen.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-12-26 kl. 14:57.
Citera
2017-12-26, 17:44
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Jag undrar vad det kommer att stångas om. Vad som orsakar nuvarande globala temperaturtrend vet vi, så gott som någonting inom vetenskapen kan vetas.

Den artikel Ari från 2009 mäter ju över Finland. Nu har jag bara skummat Svensmarks artikel, men visst menar han att det är Framförallt är långt ut över havet där det har effekt (inte Finland):
Citat:
Svensmark The possible relevance of the presented theory in Earth’s atmosphere will now be discussed. From Eq. (6), the factor (nion/ n0) indicates that the relative importance of ion condensation will be largest when the concentration of condensing gas n0 is small and the ion density is large. Secondly, the number density of aerosols should also be small so the majority of ions are not located on aerosols. This points to pristine marine settings over the oceans, away from continental and polluted areas. Results based on airborne measurements suggest that the free tropo- sphere is a major source of CCN for the Pacific boundary layer, where nucleation of new aerosols in clean cloud processed air in the Inter-Tropical Convergence Zone are carried aloft with the Hadley circulation and via long tele-connections distributed over ~± 30° latitude
Citera
2017-12-26, 17:48
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:

Det är möjligt att CERN-citatet kunde varit lite tydligare, men det ligger i direkt anslutning till nedanstående från Svensmarks artikel, vilket i stort överensstämmer med CERN-artikelns resultat väl?
(Editerar in citat snart, exakt samma som till Trumpetflugan ovan)
Edit:
Citat:
Svensmark The possible relevance of the presented theory in Earth’s atmosphere will now be discussed. From Eq. (6), the factor (nion/ n0) indicates that the relative importance of ion condensation will be largest when the concentration of condensing gas n0 is small and the ion density is large. Secondly, the number density of aerosols should also be small so the majority of ions are not located on aerosols. This points to pristine marine settings over the oceans, away from continental and polluted areas. Results based on airborne measurements suggest that the free tropo- sphere is a major source of CCN for the Pacific boundary layer, where nucleation of new aerosols in clean cloud processed air in the Inter-Tropical Convergence Zone are carried aloft with the Hadley circulation and via long tele-connections distributed over ~± 30° latitude

På mobilen.
Citera
2017-12-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Det är möjligt att CERN-citatet kunde varit lite tydligare, men det ligger i direkt anslutning till nedanstående från Svensmarks artikel, vilket i stort överensstämmer med CERN-artikelns resultat väl?
Notera att det där citatet inte säger någonting om hur betydelsefull effekten är, bara att den är större i marina miljöer. Det kan nog stämma, men att döma att andra artiklar är den försumbar, bara mer försumbar på vissa håll än andra. Tyvärr är det inte det intrycket man får om man läser pressmeddelandet eller en del rapportering i pressen.
Citera
2017-12-26, 18:17
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Notera att det där citatet inte säger någonting om hur betydelsefull effekten är, bara att den är större i marina miljöer. Det kan nog stämma, men att döma att andra artiklar är den försumbar, bara mer försumbar på vissa håll än andra. Tyvärr är det inte det intrycket man får om man läser pressmeddelandet eller en del rapportering i pressen.
Min minnesbild av CERN artikeln var att den inte gick in specifikt på olika regioner utan istället testade CCN bildandet för ett stort antal ingångsvärden. Min minnesbild är också att det var ganska stora effekter när aerosolkoncentrationen var liten, helt i enlighet med Svensmark. Jag får läsa på igen när jag får tid.

Svensmarks diskussion om storleken på effekten har jag inte kommit till ännu, ville bara kommentera er kritik mot referenslistan (vilken säkert kan vara delvis berättigade utan att för den delen minska Svensmarks teoretiska och experimentella resultat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in