2011-11-04, 11:13
Medlem
gurkan7s avatar
hej har börjat fondspara

har
LF fond i fon offensiv 3500:- risk 4/5
Asienfond 1000:- risk 4/5

ur bör jag fortsätta med mitt fondsparande? Ska jag placera i många olika fonder med mindre summor i varje eller bara ha ett fåtal som jag placerar mycket pengar i? Bör jag köpa lågriskfonder också. funderar på att investera i en risk 5 fond också då jag gillar när det händer mycket.

Låt oss säga att min asienfond störtdyker och går minus bör jag då placera mycket pengar i den fonden medans den ligger på minus för att vänta in uppgången.

Behöver jag skatta om jag byter fonder? skattar jag för alla pengar jag sparat när jag säljer fonder eller är det bara vinsten?

Vill ha tips på vad för fonder jag bör investera i också!

Vill ha tips på fondplaceringar
Citera
2011-11-04, 11:17
Medlem
knullklassons avatar
Satsa på en handfull olika fonder, som mest. Mer än så blir bara rörigt.
Ska du spara långsiktigt, alltså under flera år, så kan du gott köra vidare på högriskfonder. Ska du ha lågriskfonder så kan du lika gärna skjuta in pengarna på ett räntekonto för bättre avkastning.
Citera
2011-11-05, 18:55
Medlem
gurkan7s avatar
ok är det värt att köra på risk 5 också? ja är tänkt att spara långsiktigt
Citera
2011-11-05, 20:55
Medlem
luciddreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkan7
hej har börjat fondspara

har
LF fond i fon offensiv 3500:- risk 4/5
Asienfond 1000:- risk 4/5

ur bör jag fortsätta med mitt fondsparande? Ska jag placera i många olika fonder med mindre summor i varje eller bara ha ett fåtal som jag placerar mycket pengar i? Bör jag köpa lågriskfonder också. funderar på att investera i en risk 5 fond också då jag gillar när det händer mycket.

Låt oss säga att min asienfond störtdyker och går minus bör jag då placera mycket pengar i den fonden medans den ligger på minus för att vänta in uppgången.

Behöver jag skatta om jag byter fonder? skattar jag för alla pengar jag sparat när jag säljer fonder eller är det bara vinsten?

Vill ha tips på vad för fonder jag bör investera i också!

Vill ha tips på fondplaceringar

För varje ny fond du investerar i får du lägga ut nya courtage-avgifter. Byter du fond får du betala ytterligare courtage-avgifter. Bankerna kommer därför, på alla sätt, locka dig till att skaffa många olika fonder och byta dem ofta. Det optimala är att göra tvärtom.

När du säljer skattar du enbart vinsten (med 30%). Du kan ofta dra av vinst mot förlust under ett år. Tex: du förlorade 500 kr när du sålde fond 1 och vann 500 kr när du sålde fond 2 under år 2011. Då vinstbeskattar du för 0 kr. (Det finns dock undantag från denna regel.)

Undvik att fondspara i de större bankerna. De är svindyra.
Citera
2011-11-06, 09:46
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luciddreamer
För varje ny fond du investerar i får du lägga ut nya courtage-avgifter. Byter du fond får du betala ytterligare courtage-avgifter. Bankerna kommer därför, på alla sätt, locka dig till att skaffa många olika fonder och byta dem ofta. Det optimala är att göra tvärtom.
.

Att banken tar courtageavgift för att köpa fonder är bara skitsnack. Oavsett var om en fond köps via en banks fondtorg eller via en annan aktör är det fondbolagets och i slutändan fondens villkor som styr. Vissa fondbolag (framförallt utländska) har en köp- respektive säljavgift på fonder men den ska inte misstas för courtage. Att du skyller på banken visar bara att du inte har så bra koll.

Jag ska inte gå på dig för hår eftersom du trots allt har en poäng i att vinster oftast kan kvittas mot förluster rakt av. För att kvitta 100% av en förlust mot en vist krävs dels att fonderna är registrerade i samma skatteklass samt att kvittning av vinster mot förluster ryms inom ett underskott av 100 tkr.
Citera
2011-11-07, 19:09
Medlem
gurkan7s avatar
ok någon som har förslag på hur jag ska lägga upp mitt nästa köp. har 2000:- att spendera

Fond/kursdatum Antal andelar Aktuell kurs Marknadsvärde Anskaffningsvärde %
LF Asienfond
2011-11-07 12,691878 82,0008 1 040,74 1 000,00 4,07
LF Fond i Fond Offensiv
2011-11-07 44,96989 78,6911 3 538,73 3 500,00 1,11

Totalt 4 579,47 4 500,00 1,77

nya fonder eller ska jag placera de i redan existerande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in