Citat:
Ursprungligen postat av gurkan7
hej har börjat fondspara
har
LF fond i fon offensiv 3500:- risk 4/5
Asienfond 1000:- risk 4/5
ur bör jag fortsätta med mitt fondsparande? Ska jag placera i många olika fonder med mindre summor i varje eller bara ha ett fåtal som jag placerar mycket pengar i? Bör jag köpa lågriskfonder också. funderar på att investera i en risk 5 fond också då jag gillar när det händer mycket.
Låt oss säga att min asienfond störtdyker och går minus bör jag då placera mycket pengar i den fonden medans den ligger på minus för att vänta in uppgången.
Behöver jag skatta om jag byter fonder? skattar jag för alla pengar jag sparat när jag säljer fonder eller är det bara vinsten?
Vill ha tips på vad för fonder jag bör investera i också!
Vill ha tips på fondplaceringar
För varje ny fond du investerar i får du lägga ut nya courtage-avgifter. Byter du fond får du betala ytterligare courtage-avgifter. Bankerna kommer därför, på alla sätt, locka dig till att skaffa många olika fonder och byta dem ofta. Det optimala är att göra tvärtom.
När du säljer skattar du enbart vinsten (med 30%). Du kan ofta dra av vinst mot förlust under ett år. Tex: du förlorade 500 kr när du sålde fond 1 och vann 500 kr när du sålde fond 2 under år 2011. Då vinstbeskattar du för 0 kr. (Det finns dock undantag från denna regel.)
Undvik att fondspara i de större bankerna. De är svindyra.