2011-11-04, 08:48
Medlem
haj!

Så här är det. Jag jobbar för ett bemanningsföretag och jag har varit på ett skitbra ställe ett bra tag och jag skulle t.o.m få anställning där men då fick det mindre att göra och jag förflyttades till annat företag. Började där igår, och det var det värsta pissjobbet ever. Fick lyfta tunga plåtar som vägde hur mycket som helst och jag lyfte hela tiden. Efter första dagen var jag helst död typ. Ryggen gjorde ondare och ondare under dagen och sen imorse när jag vaknade kunde jag fan inte ens sätta mig upp ordentligt!

Jag skickade sms till bemanningsföretaget (de kommunicerar endast via sms typ) och sa att det var för tungt för mig och att jag redan knäckt ryggen, men de börjar vid kl 8, så jag ringde företaget vid 7 och sa som det var.

Jag kan gå någorlunda normalt nu, men det gör fortfarande förbannat ont i nedre delen av ryggen och strålar typ ner i benen på nåt sätt. Inte en chans att jag kan lyfta massa grejer idag!

Men nu säger bemanningsföretag att det tyvärr räknas som att jag säger nej till ett uppdrag "rent tekniskt" och att de ska försöka hitta nåt annat till mig men under till får jag inte betalt.
Dock sa hon att det blir annorlunda om jag kan få läkarintyg på det.

Så min fråga är, vad krävs för att få läkarintyg för det? Kollar läkaren min rygg då och trycker lite här o där eller? Så om jag säger aj när det gör ont, kan jag få ett intyg då eller hur fan funkar det??

Nån som vet?? Börjar få panik här, kan ju fan inte böja mig ner utan smärtor hur ska jag då kunna lyfta tunga plåtbitar från typ golvnivå!
Citera
2011-11-04, 08:56
Medlem
Argrashs avatar
Du har fått lyfta lite skrot för första gången i ditt liv och kvider direkt som en kärring iväg och jobba med dig. Om det nu är så att du verkligen har skadat ryggen så ska du givetvis uppsöka läkare dels för ett intyg men det är viktigt att dokumentära skadan ifall du skulle få permanenta problem med ryggen i framtiden!
Citera
2011-11-04, 08:56
Medlem
Om du har en schysst läkare så går det. Det är svårt att bevisa och bevisbördan ligger oftast på dig. Möjligtvis att dom kan röntga, men det är ju rätt extremt.

Jag hade samma problem fast med min hand. Fick min hand scannad och trots att dom hittade fel i min hand sa läkaren i sitt uttalande att han inte trodde det hade något att göra med min smärta (yeah right).

Se till och lyft med fötterna och inte med ryggen förrsten. Vet du hur man lyfter ordentligt?
Citera
2011-11-04, 09:05
Medlem
Jag vet att man ska böja på knäna och svanka när man lyfter tungt men det var väldigt konstiga ställningar så det var liksom omöjligt att kunna lyfta rätt. Och jag är inte särskillt vältränad heller, inte fet eller så men en helt vanlig icke-sportintresserad person.
Man fick liksom böja sig framåt och lyfta upp tunga bitar och det är ju så fel det kan bli! Det går liksom inte göra på nåt annat vis för chefen sa att man absolut inte fick dra tillsig bitarna innan man lyfte för då blev dom repiga och de var så jag gjorde i början..

Jag är orolig att läkaren inte ska tro på mig, känns som det blir jävligt pinsamt om det skulle vara så..
Det är ju liksom svårt att bevisa, för det är ju bara mitt ord han kan gå på känns det som..
Fan vet inte hur jag ska göra..
Citera
2011-11-04, 09:14
Medlem
Se till att snabbast möjligt skaffa ett läkarintyg. Har du ont i ryggen kan ingen vettig läkare neka dig ett sjukintyg och en sjukskrivning. Kolla nätet efter privatläkare - ring och förklara situationen, OCH att du behöver ett intyg gällande redan från i dag. Förmodligen får du kanske ringa flera samtal innan du får kontakt med en läkare som kan träffa dig redan i dag.

Lycka till!
Citera
2011-11-04, 09:15
Medlem
Kan även lägga till att på någorlunda "normala" arbetsplatser (bemanningsföretag är oftast skit) så gäller att du kan vara sjukskriven fem arbetsdagar UTAN något läkarintyg.
Citera
2011-11-04, 09:25
Medlem
Ja bemanningsföretag är dåliga på många vis tyvärr.. Hon på bemanningsföretaget sa att hon skulle försöka hitta nåt till nästa vecka men om inte får jag gå utan pengar tills hon gör det..

funderar på om jag ska ringa till min vårdcentral och se vad de säger, om man kan få komma in kanske. Är bara livrädd att ingen ska tro på mig (har alltid varit sån).. Jag kan ju gå men det gör ju ont när jag gör det. Och lyfta tunga objekt är uteslutet, kan böja mig men det hugger till i ryggen då och jag kan bara tänka mig hur det känns att samtidigt lyfta tunga saker då.. Sen har jag konstant värk i nedre ryggen ut mot benen..
Citera
2011-11-04, 14:52
Medlem
Du borde ta kontakt med vårdcentralen eftersom smärtan består. Det är säkerligen ingenting farligt, men det är alltid bra att ha dokumentation när man gjort sig illa på jobbet. Läkaren kommer att fråga var du har ont, hur ont du har på en skala och när du har ont (om det händer när du rör dig etc), troligtvis petar han/hon lite på dig och vill se hur rörlig du är. Det är snabbt avklarat, du kanske får ett recept på den väldigt trevliga värktabletten diklofenak.

Om det nu skulle vara så sjukt illa att du faktiskt gjort dig illa på riktigt finns det försäkringar som täcker, men då måste du anmäla arbetsskada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in