2011-11-04, 03:14
Medlem
tjena FB, ska gå rakt på sak. Det är så att mitt urin har blivit extremt gult samt att mitt bajs har blivit lite gulaktigt när man torkar sig på pappret. Jag har en kronisk tarmsjukdom som heter ulcerös kolit. Haft diagnosen i ca 6 år men kan inte minnas en tid då jag mått helt bra.

Det hela började när jag började med en ny medicin som heter Salazopyrin, äter 3000mg om dagen. Efter ett par veckor så ringde jag mag och tarm i Uppsala och beskrev problemet men fick svaret att det inte står något om det i FASS och att dom skulle höra av sig. Det var över en månad sen, är jäkligt trött på läkare överhuvudtaget just nu, känns som att man aldrig blir frisk eller får den hjälp man behöver.

Har även haft problem med min rygg och tar tramadol ibland, började med det någon månad innan jag började med nya medicinen.

Det jag undrar är vad ni tror det kan bero på om det är tramadolen eller nya medicinen eller kanske en kombination av dom? Måste även tillägga att jag har börjat dricka mycket mer men utan effekt samt att även vid utlösning nu så är sperman gulaktig samt nästan som gele vilket är lite oroväckande då det aldrig varit så förut.

Jag känner mig trött hela tiden, jag orkar knappt göra något samt att jag känner mig väldigt deprimerad just nu vilket påverkar ganska mycket i mitt liv nu.
Citera
2011-11-04, 20:42
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
När började du med behandlingen? Salazopyrin kan ju ge en mängd olika biverkningar varav njur- och leverpåverkan är en grej som man ska kontrollera hos ALLA patienter i början av behandlingen.

Enl FASS:
Behandlingskontroll:

Kontroll av blodbild och leverfunktion rekommenderas initialt samt varannan vecka under behandlingens tre första månader. Under nästa tremånadersperiod utförs kontroller var fjärde vecka. Därefter kontrolleras blodbild och leverfunktion var tredje månad. Kontroll av njurfunktion rekommenderas initialt och regelbundet under behandlingen.

Hur länge har du tagit tabletterna? Har du blivit kallad till blodprover? Om inte tycker jag att du helst imorgon ska åka till någon jourläkarcentral för att få dina levervärden och njurvärden kollade. Om de spårat ur måste du nog byta medicinering.

I FASS står även nämnt oligospermi som övergående biverkan.
Citera
2011-11-04, 21:10
Medlem
Enligt FASS så har "Gulfärgning av hud och kroppsvätskor rapporterats..." efter intag av Salazopyrin, dock en Sällsynt Biverkning.

Men du verkar ju ha fått biverkning av medicinen eftersom du har fått gulare urin, bajs och sperma.
Citera
2011-11-04, 23:34
Medlem
Furons avatar
Om du vill pröva ett annat läkemedel mot Ulcerös kolit så kan du be din läkare om Pentasa Sachet (mesalazin som aktivt ämne), jag har själv använt mig av det i över 2 år nu och har inte haft några märkbara biverkningar. Min kolit har även varit relativt stabil under tiden också. Pentasa sachet kommer i granulat form så det tar ett tag att vänja sig, som att svälja en påse med frö.

Pentasa Sachet på FASS:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2
Citera
2011-11-05, 06:54
Medlem
.Elle.Driver.: Har tagit det ungefär 2 månader nu ungefär och jag har inte blivit kallad till blodprover, när jag ringde dom så frågade jag om jag inte skulle gå och lämna blodprover för att kolla mina värden just eftersom jag alltid har fått göra det när jag börjat med ny medicin tidigare och fick som svar att det skulle dom fixa Men har inte hört något av dom och det var ungefär 1 månad sen jag ringde så ska ringa igen nu på måndag och fråga vad dom håller på med.

PomosPiano: hmm skumt att hon jag fick prata med inte kunde hitta det.

Furon: Ok, tack för tipset ska ta upp det med min läkare nästa gång. Tycker det är väldigt underligt att jag inte fått testa lite fler mediciner under mina 6 år. Han har alltid envisats om att jag enbart ska äta asacol och kortison.. Jag upplever dock att denna medicin fungerar mycket bättre än asacolen bara att det inte är helt perfekt och att jag har biverkningarna som jag beskrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in