2011-11-03, 17:39
Bannlyst
Okej, så jag gav tillslut upp och insåg att jag behövde besöka en läkare angående mitt a state of mind. Distriktsläkaren verkade inte vara ett dugg brydd om vad det var för fel på mig men han sade att antidepp var lösningen. Trodde inte att det skulle vara så enkelt att få antidepp utskrivet (vad man hört från andra etc) Fick ett elektroniskt recept snabbare än jag hann blinka. Jo, just det. Han skrev en remiss också. Ska tydligen gå till någon psykolog om en 2-3 veckor (enligt han)

Så efter jag pratat ur mig massa skit på en 20 minuter så sade vi tack hejdå och han rekommenderade att jag skulle hämta ut det på en gång, så jag gjorde det. Ska tydligen ta 5mg om dagen ibörjan.

Tog första 5mg för 30 minuter sedan, Känner mig riktigt hungrig, och så kunde jag föra en normal konversation med morsan över telefonen för en gångs skull. Det kändes helt wierd men jag antar att det är en bra början iallafall.

Frågan är om det här är något som kommer att fungera i längden? En av bieffekterna skulle vara att man kan få mindre sexlust, och det vill man ju inte.

Är det någon mer som kan relatera till att citraplex får en omedelbar verkan? och att det ?fungerar? Har ni som tar det sexlusten kvar? Första antidepp jag tar någonsin så har inget att gå efter, mer än att jag faktiskt kände lite hopp om livet.
Citera
2011-11-03, 17:42
Medlem
Lycka till mannen/tjejen. Hoppas tabletterna hjälper, har ej provat dem själv
Citera
2011-11-03, 17:49
Bannlyst
Tack man, jag menar det. *Internet-handshake*
Citera
2011-11-03, 18:19
Medlem
Boxis avatar
Sexlusten kommer med stor sannolikhet att sjunka, men det kanske är värt det just nu? Vad är alternativet?

Alla får effekt från första pillret men alla mår inte bra efter första pillret. Vissa mår sämre i början, vissa känner inget alls och vissa mår bättre direkt. Jag tillhör den senare kategorin, första gången jag tog cipralex, 5mg per dag, så blev jag hög dom första dagarna.
Citera
2011-11-03, 19:19
Medlem
Menar du Cipralex?

Jag har erfarenheter av liknande medicin.

OM det är Cipralex (vilket jag ju inte vet)
så är det ju en sk SSRI som heter Escitalopram som är en mer potent version av Citalopram, och DEN har jag fått i perioder i doser mellan 10 och 40 mg. Upplever att den funkar okej om jag får hjälp med andra saker också. Om jag får hjälp med de praktiska grejer i livet som är tungt så gör medicinen att jag orkar ta tag i saker själv också. Men om jag bara får medicinen eller bara får hjälp av andra så funkar det inte.

En SSRI ställer ju om kroppens halt av Serotonin och det kan ge lite olika effekter. Att man börjar på en log dos har att göra med att man ska få en mjukare omställning. Ofta blir man deppigare i början när man går in med SSRI men i de flesta fall så vänder det. Om du upplever problem i början med Cipralex så är det (tyvärr) helt normalt. Men låt det gå2-3 veckor. Om det inte vänder så ska du checka med din läkare om det är nåt fel.
Citera
2011-11-03, 19:38
Medlem
lithionits avatar
Cipralex är skitbra och har snabbare effekt än andra ssri.

Tar det själv och istortsett de enda biverkningarna jag har är muntorrhet och sexuell dysfunktion. Men det sistnämnda går att medicinera bort med mirtazapin eller buspiron =)

Har du nåt mer än depression, typ tvångstankar, nån ångestsjukdom?

För en vanlig okomplicerad depression skulle jag personligen hellre satsa på mirtazapin som är mer effektivt enda problemet med det är att man ofta ökar i vikt, men det kan man motverka genom att leva hälsosamt. Det ger nästan aldrig några somhelst sexuella biverkningar =)

Har du haft problem med depressioner tidigare och i ung ålder. Att man svarar väldigt fort brukar vara ett varningstecken för att man egentligen har en underliggande bipolär sjukdom men det får tiden utvisa :P
Citera
2011-11-03, 19:47
Medlem
mespingvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Att man svarar väldigt fort brukar vara ett varningstecken för att man egentligen har en underliggande bipolär sjukdom men det får tiden utvisa :P

Haha what? Källa på det tack. Då är man väl bipolär då eftersom jag mådde bättre redan dagen efter första 10mg-tabletten.
Citera
2011-11-03, 20:42
Bannlyst
Oj, det är Cipralex jag menar. *facepalm*
Citera
2011-11-03, 20:50
Bannlyst
Citat:

Tar det själv och istortsett de enda biverkningarna jag har är muntorrhet och sexuell dysfunktion. Men det sistnämnda går att medicinera bort med mirtazapin eller buspiron =)

För en vanlig okomplicerad depression skulle jag personligen hellre satsa på mirtazapin som är mer effektivt enda problemet med det är att man ofta ökar i vikt, men det kan man motverka genom att leva hälsosamt. Det ger nästan aldrig några somhelst sexuella biverkningar =)

Har du haft problem med depressioner tidigare och i ung ålder. Att man svarar väldigt fort brukar vara ett varningstecken för att man egentligen har en underliggande bipolär sjukdom men det får tiden utvisa :P

Jag har i princip haft rätt så djup depression och ångest sedan tonåren, men har aldrig varit för mediciner och sådant, tills jag beslutade för att kasta in handduken och se om det fungerar. Ångesten och depressionen har lixom alltid funnits där, vad jag än gjort, rest, jobbat, umgåtts med folk you name it.

Jag kan köpa att det kanske inte ger maximal verkan förens efter några veckor, men jag känner att det hjälper oväntat bra för 5mg.

Jag känner ju fortfarande sexlusten och sådär, men vill gärna kunna leva ett liv med sex utan att behöva tänka på att sexlusten kommer vara borta om någon månad. ^^
Citera
2011-11-03, 20:57
Bannlyst
Citat:

Angående bipoläritet så ja, den informationen jag har för bipoläritet så stämmer de 3 symptomen rätt bra in, men jag har läst på nätet (bl.a wikipedia) så jag vet inte vad som är 100%. Däremot idag så är den första dagen på flera år som jag känner att jag har fötterna på jorden iallafall.

Vill inte stämpla mig själv med att vara bipolär heller, än. Jag är en kreativ och positiv människa generellt, kan bara vara så också.

Jag ska som sagt träffa denna psykolog om någon vecka, och jag förmodar att dom kan lista ut rätt snabbt om jag är bipolär.

Tack för att du tog upp det iallafall. Som du säger, det kommer väl visa sig med tiden.
Citera
2011-11-03, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mespingvin
Haha what? Källa på det tack. Då är man väl bipolär då eftersom jag mådde bättre redan dagen efter första 10mg-tabletten.

Det var första tanken som slog mig också efter att jag läste. Bipolär det låter inte som något positivt dock. Tror inte jag vill gå och berätta för alla att jag är bipolär. Det ordet låter för allvarligt. ^^
Citera
2011-11-03, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Sexlusten kommer med stor sannolikhet att sjunka, men det kanske är värt det just nu? Vad är alternativet?

Alla får effekt från första pillret men alla mår inte bra efter första pillret. Vissa mår sämre i början, vissa känner inget alls och vissa mår bättre direkt. Jag tillhör den senare kategorin, första gången jag tog cipralex, 5mg per dag, så blev jag hög dom första dagarna.

Iochförsig, anledningen till att jag gjorde detta är ju för att sluta vara förvirrad, orolig, ångest och allt detta. Hellre att man mår bättre först innan man börjar tänka på det andra (t.ex sex) Det ska tydligen inte bli permanent minskad sexlust och det glädjer mig att veta iallafall.

Finns impotens med i denna bild någonstans? Kanske är en dum fråga haha men. Det skulle väl vara då jag kanske börjar tänka om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in