2011-11-03, 00:26
Medlem
dolmenkollens avatar
Årets säsong av Bonde söker fru är som vanligt en orgie i röda stugor, blonda kalufser och småländsk dialekt utan utomeuropeisk brytning. Det äts inte kebab, eller halal-slaktas i ett enda avsnitt. Kvinnorna kör bil själva och bär inte slöja. Det finns till och med avsnitt där grisbönder figurerar!

Bönderna har namn som Per-Olov, Per-Ola, Karl-Petter, Roger osv. De äter inte thaimat eller pizza som är våra nya nationalrätter. Bönderna representerar inte alla religioner, folkgrupper eller sexualinriktningar.

Så här står det på tv4.se i avsnittet om verksamhetsidé och ansvar:

Citat:
Kämpar mot rasism
Ett av TV4-Gruppens viktigaste projekt är Nollrasism, som har pågått i tretton års tid, och också har blivit prisbelönat internationellt. Huvudsyftet med Nollrasism är att stå upp för principen om alla människors lika värde, att arbeta mot diskriminering och att skapa en plattform för fruktbara diskussioner om dessa värden i ett öppet och demokratiskt samhälle. 2011 stödjer TV4-Gruppen, inom ramen för Nollrasism, det sociala företaget Mitt Liv, vars verksamhet syftar till att integrera unga kvinnor med utländsk bakgrund i det svenska näringslivet genom mentorskap, utbildning och ett vidgat kontaktnät.
http://www.tv4.se/1.2137053/2011/05/16/verksamhetside_och_ansvar

Hur väl rimmar den rasistiska och diskriminerande programidén med tv4-policyn?
De har iofs med någon bög eller lesbian då och då, men var är alla spännande mångkulturella inslag?
Varför får vi inte följa kamelbonden Abdullas kamp för kärlek?
Hur många utländska kvinnliga programledare har fått chansen?
Vad mer kan tv4 göra för att bli mindre rasistiska?

Här är årets bönder:

http://www.tv4.se/1.2105920/2011/04/20/har_ar_arets_bonder
Diskutera!
Senast redigerad av dolmenkollen 2011-11-03 kl. 00:33.
Citera
2011-11-03, 00:31
Medlem
Allt ska inte handla om mångfald. White trash människorna måste också ha något att titta på.
Citera
2011-11-03, 00:33
Medlem
Mad monks avatar
Tror allvarligt inte det finns några muslimska bönder i det här landet, lättare att casha in bidrag.
Citera
2011-11-03, 00:34
Bannlyst
Jag håller med att programmet är klart rasistiskt. Man borde ha arabiska och somaliska bönder med och man borde ha thailändska kvinnor med och inte bara svenska kvinnor t.ex.
Citera
2011-11-03, 00:35
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicencio
Allt ska inte handla om mångfald. White trash människorna måste också ha något att titta på.

Varför kallar du våra bönder för vitt slödder? Vet du ens hur krävande det är att vara bonde?
Citera
2011-11-03, 00:35
Medlem
GogalowoWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmenkollen
Årets säsong av Bonde söker fru är som vanligt en orgie i röda stugor, blonda kalufser och småländsk dialekt utan utomeuropeisk brytning. Det äts inte kebab, eller halal-slaktas i ett enda avsnitt. Kvinnorna kör bil själva och bär inte slöja. Det finns till och med avsnitt där grisbönder figurerar!

Bönderna har namn som Per-Olov, Per-Ola, Karl-Petter, Roger osv. De äter inte thaimat eller pizza som är våra nya nationalrätter. Bönderna representerar inte alla religioner, folkgrupper eller sexualinriktningar.

Så här står det på tv4.se i avsnittet "om tv4-gruppen"

http://www.tv4.se/ovrigt/tv4_gruppen/om_tv4_gruppen

Hur väl rimmar den rasistiska och diskriminerande programidén med tv4-policyn?
De har iofs med någon bög eller lesbian då och då, men var är alla spännande mångkulturella inslag?
Varför får vi inte följa kamelbonden Abdullas kamp för kärlek?
Vad mer kan tv4 göra för att bli mindre rasistiska?

Här är årets bönder:

http://www.tv4.se/1.2105920/2011/04/20/har_ar_arets_bonder
Diskutera!

Men är de rasistiskt bara för att bönderna inte är invandrare och äter kebab?
Att det råder brist på mångfald kan jag hålla med om men sen när blev det samma sak som rasism?
Citera
2011-11-03, 00:36
Medlem
dolmenkollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicencio

Men varför bara röda stugor och idyller?
Ger det inte en felaktig bild av Sverige?
Citera
2011-11-03, 00:39
Medlem
Wantdeads avatar
Skulle gnugga ögonen om jag fick se en invandrad neger som kliver upp i ottan och kroppsarbetar fram till sena kvällen! Tro mig, det finns 0 eller väldigt få svarta bönder i Sverige! Men om jag får gissa så är det inte helt ovanligt ändå att Svenska lantbrukare har importerade fruntimmer från Asien.
Citera
2011-11-03, 00:41
Medlem
dolmenkollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GogalowoW
Men är de rasistiskt bara för att bönderna inte är invandrare och äter kebab?
Att det råder brist på mångfald kan jag hålla med om men sen när blev det samma sak som rasism?

Vi ser ju positiv särbehandling i många sammanhang. Varför skulle Bonde söker fru vara ett undantag? Serien visar vita, blonda människor som bor i typiskt svenska miljöer utan att de nya kulturinslagen redovisas. Är inte detta rasistiskt?
Citera
2011-11-03, 00:48
Medlem
dolmenkollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Tror allvarligt inte det finns några muslimska bönder i det här landet, lättare att casha in bidrag.

Rasisterna på TV4 känner givetvis till detta och gör ett program som muslimerna inte kan identifiera sig med.
Citera
2011-11-03, 00:50
Medlem
knullklassons avatar
Det minsta man kan begära är att de i alla fall textar eller dubbar programmet på arabiska! Vi svenskar är så egoistiska att jag skäms över att vara född i Sverige av svenska föräldrar!
Citera
2011-11-03, 00:56
Medlem
GogalowoWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmenkollen
Rasisterna på TV4 känner givetvis till detta och gör ett program som muslimerna inte kan identifiera sig med.

Men det är ju svensk tv du kollar på, måste alla program vara anpassade för muslimer?
Kan inte fatta hur du kan kalla tv4 för rasister
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in